این زن رقیب ماکرون در الیزه است / تصویر

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مارین لوپن، در مقام یک زن کاندیدا، بیشترین بخت برای ریاست جمهوری دارد در حالی که شانس ان ایدالگو برای راهیابی به الیزه کمتر از ۶ درصد است.

این زن رقیب ماکرون در الیزه است / تصویر
 
 
 با انتخاب والری پکرس در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان فرانسه حالا سه زن از سه حزب قدرتمند و تاریخی فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری، با امانوئل ماکرون رقابت خواهند کرد.

والری پکرس فرانسه

به گزارش یورونیوز، والری پکرس از حزب راستگرای جمهوریخواهان، مارین لوپن رهبر حزب اتحاد ملی پرطرفدارترین کانون راستگرایان افراطی فرانسه و ان ایدالگو، نامزد حزب سوسیالیست و شهردار کنونی پاریس.

سه زن رقبای اصلی ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری

صحنه سیاسی فرانسه برخلاف بسیاری از کشور‌های پیشرو در قاره اروپا تاکنون هیچ رئیس جمهوری زنی نداشته است.

در سال ۲۰۰۷ میلادی سگولن رویال، همسر پیشین فرانسوا اولاند، به دور پایانی انتخابات ریاست جمهوری راه یافت، اما نهایتا مغلوب نیکلا سارکوزی شد. سگولن رویال در آن سال نامزد حزب سوسیالیست فرانسه بود.

ده سال بعد، در سال ۲۰۱۷، مارین لوپن، رهبر حزب اتحاد ملی هم با کسب بیشترین آرا پس از امانوئل ماکرون موفق شد به دور دوم راه پیدا کند، اما در مناظره پیش انتخاباتی موفق نبود و نهایتا این ماکرون ۳۹ ساله بود که توانست به کاخ الیزه راه پیدا کند.

سه زن رقبای اصلی ماکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری

این در حالی است که در دو کشور رقیب و متحد تاریخی فرانسه، آلمان و بریتانیا نمونه‌هایی از زنان موفق و قدرتمند در عالی‌ترین سطح سیاسی وجود دارد.

یکی از آن‌ها آنگلا مرکل، که همین هفته پس از ۱۶ سال صدراعظمی آلمان و در اوج محبوبیت با دنیای سیاست خداحافظی کرد و دیگری مارگارت تاچر، نخست وزیر بریتانیا در دهه هشتاد میلادی؛ زنی که هر چند مخالفان زیادی داشت، اما لقب «بانوی آهنین» را از آن خود کرد.

با این حال همچنان بعید به نظر می‌رسد که سال آینده میلادی شاهد انتخاب یک زن رئیس جمهور در فرانسه باشیم.نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مارین لوپن، در مقام یک زن کاندیدا، بیشترین بخت برای ریاست جمهوری دارد در حالی که شانس ان ایدالگو برای راهیابی به الیزه کمتر از ۶ درصد است.

با این حال تمام نظرسنجی‌ها تا امروز نشان می‌دهند که در دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری هیچیک از رقبای زن احتمالی نمی‌توانند از امانوئل ماکرون، رای بیشتری بدست بیاورند. البته هنوز رئیس جمهوری فرانسه نامزدی حتمی خود را اعلام نکرده با این حال تردید‌های زیادی درباره شرکت مجدد او در انتخابات وجود ندارد. خصوصا اینکه در تمام نظرسنجی‌ها او همواره بالاتر از همه نامزد‌ها قرار می‌گیرد. دور اول انتخابات ریاست جمهوری ماه آوریل سال ۲۰۲۲ برگزار می‌شود.

با وجود اینکه فرانسه در زمینه پیشرفت حقوق زنان یک کشور پیشرو در جهان محسوب می‌شود، اما حق رای دادن زنان تنها از سال ۱۹۴۴، در آستانه خاتمه جنگ دوم جهانی بدست آمد. امروز اما، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۸۴ درصد شهروندان فرانسوی نظر مثبتی درباره یک زن رئیس جمهور در این کشور دارند.ماریلی برویی، استاد دانشگاه در پاریس می‌گوید که «با وجود حضور سه زن در عرصه نامزدی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نباید فراموش کرد که صحنه سیاسی فرانسه کاملا آغشته به مردسالاری است و راه طولانی برای رسیدن به عدالت جنسیتی در این زمینه وجود دارد.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3888

ارسال نظر