صدراعظم جدید آلمان انتخاب شد | جایگزین مرکل کیست؟

اولاف شولتز را به عنوان صدراعظم جدید آلمان انتخاب شد.

 صدراعظم جدید آلمان انتخاب شد | جایگزین مرکل کیست؟

 نمایندگان پارلمان آلمان امروز چهارشنبه اولاف شولتز رهبر حزب سوسیال دموکرات را به عنوان رئیس کابینه این کشور انتخاب کردند و به این ترتیب به ۱۶ سال زمامداری آنگلا مرکل پایان دادند.

پیش از این رهبران ائتلاف جدید سوسیال دموکرات، لیبرال‌ها و سبزها بر سر صدراعظمی اولاف شولتز به توافق رسیده بودند.

اولاف شولتز وعده داده است که آلمانِ دهه آینده را با برنامه های بزرگ مسکن‌سازی، افزایش حداقل دستمزد و یک صنعت بدون CO۲ رهبری کند. وی رهبری حزب سوسیال دموکرات‌ها را در انتخابات ماه سپتامبر و در برابر بلوک محافظه‌کار دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات مسیحی که نزدیک به آنگلا مرکل بودند بر عهده داشت.

اولاف شولتز صدر اعظم آلمان

پس از ۱۶ سال زمامداری آنگلا مرکل، اتحادیه احزاب مسیحی آلمان، متشکل از دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی، به نازل‌ترین سطح آرا در طول تاریخ فعالیت خود سقوط کرد و در نهایت انتخابات را به رقیبش واگذار کرد. هرچند که حزب سوسیال دموکرات نیز موفق به کسب اکثریت آراء نشد و مجبور به تشکیل کابینه ائتلافی شد.

بیشتر بخوانید :آنگلا مرکل بعد از بازنشستگی چه کار خواهد کرد؟

محبوبیت شولتز به او کمک کرد تا حزب سوسیال دموکرات به چهارمین پیروزی خود در سطح انتخابات ملی در تاریخ پس از جنگ دست یابد البته پیروزی‌ای با فاصله اندک ۲۵.۷ درصدی و در مقابل، اتحاد احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی ۲۴.۱ درصد آرا را کسب کردند.

اولاف چگونه آلمان را رهبری خواهد کرد؟

 

 

 اگر آلمانی‌ها می‌توانستند مستقیما صدراعظم خود را انتخاب کنند «اولاف شولتز» می‌توانست در انتخابات فدرال در تاریخ ۲۶ سپتامبر جایگزین «آنگلا مرکل» شود. شولتز نامزد حزب سوسیال دموکرات، حزب چپ میانه، بسیار محبوب‌تر از رقیب اصلی خود «آرمین لاشت» نامزد محافظه کار از حزب دموکرات مسیحی حزب تحت رهبری خانم مرکل و متحد باواریایی آن حزب سوسیال مسیحی بود.

به گزارش اکونومیست، در نهایت، محبوبیت شولتز به او کمک کرد تا حزب سوسیال دموکرات به چهارمین پیروزی خود در سطح انتخابات ملی در تاریخ پس از جنگ دست یابد البته پیروزی‌ای با فاصله اندک ۲۵.۷ درصدی و در مقابل، اتحاد احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی ۲۴.۱ درصد آرا را کسب کردند.

 

در حالی که آلمان وارد دوره پیچیده مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی می‌شود پیروزی شولتز او را در بهترین موقعیت برای تشکیل دولت و پر کردن خلاء ناشی ازعدم حضور مرکل قرار می‌دهد. «اولاف شولتز» کیست و چگونه آلمان را هدایت خواهد کرد؟

شوتز علاوه بر آن که نامزد حزب سوسیال دموکرات است وزیر دارایی و معاون صدراعظم آلمان بوده است مشاغلی که از سال ۲۰۱۸ میلادی در ائتلاف بزرگ تشکیل شده توسط حزب‌اش با حزب محافظه کار تحت رهبری مرکل برعهده داشته است و تا زمان تشکیل دولت تازه در این مناصب باقی خواهد ماند.

زمانی که شیوع کرونا آغاز شد شولتز با این استدلال که آلمان در سال‌های گذشته منابع مالی برای روز‌های هزینه کردن به منظور مقابله با فجایع را ذخیره کرده بسته مشوق اقتصادی داخلی به ارزش ۱۳۰ میلیارد یورو (۱۵۰ میلیارد دلار) را پیشنهاد کرد.

وزارت دارایی تحت رهبری شولتز در اجرای طرح احیای ۷۵۰ میلیارد یورویی (۸۸۶ میلیارد دلاری) اتحادیه اروپا نقشی اساسی داشت. با این وجود، او محدودیت بزرگی پیش روی خود دارد. او می‌خواهد آلمان سخت گیری قانون اساسی در مورد بدهی‌ها را برای محدود کردن کسری بودجه در سال ۲۰۲۳ میلادی اعمال کند و با کاستن از مقررات مالی اتحادیه اروپا همان گونه که ایتالیا و فرانسه می‌خواهند مخالف است.

شولتز یکی از باتجربه‌ترین سیاستمداران آلمان است. او فرد مورد اعتماد «گرهارد شرودر» آخرین صدراعظم سوسیال دموکرات آلمان بود. او در اوایل سال‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی مسئولیت‌هایی را در سطوح کابینه برعهده داشت: از جمله وزیر کار بود و شهرداری هامبورگ شهر زادگاه‌اش را برعهده گرفت. از خصوصیات شخصی او که معمولا خصلت اهالی شمال آلمان است می‌توان به ساده صحبت کردن (او یک بار در مورد نظم و قانون گفت: «من لیبرال هستم، اما احمق نیستم»)، عملگرا بودن و پروتستان بودن (در مراسمی که به مناسبت ترک منصب او در یک روز کاری در هامبورگ برگزار شد مشروب الکلی سرو نشد) اشاره کرد.

او اکنون با خوشحالی عقب ایستاده و در حال تماشای شرکای مورد نظرش در ائتلاف یعنی سبز‌ها و دموکرات‌های آزاد لیبرال است که در حال گفتگو برای تشکیل دولت ائتلافی هستند. شولتز گفته که مایل است دولت ائتلافی متشکل از سه حزب را تا کریسمس تشکیل دهد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 3718

ارسال نظر