داعشی خطرناک انگلیسی دستگیر شد

یک شهروند انگلیسی و عضو برجسته داعش دستگیر شد.

داعشی خطرناک انگلیسی دستگیر شد

پلیس انگلیس اعلام کرد یک شهروند انگلیسی و عضو برجسته داعش را دستگیر کرده است.

 پلیس مبارزه با تروریسم انگلیس اعلام کرد‌ «ای ین دیویس» ۳۸ ساله را دستگیر کرده است.

به گفته پلیس او سال ۲۰۱۵ در نزدیکی شهر استانبول ترکیه بازداشت و پس از محاکمه به هفت و نیم سال زندان محکوم شد و پس از آزادی از زندان ترکیه از فرودگاه لوتون انگلیس وارد کشور شد که پس از دستگیری به زندانی امنیتی در جنوب انگلیس منتقل شده است.

پلیس او را عضو گروه لندنی داعش مشهور به بیتل‌ها معرفی کرد که به علت لهجه انگلیسی این نام بر آنان گذاشته شد. آنان مسئول نگهداری از گروگان‌های غربی نیز بودند.

پلیس با بیان اینکه دیویس در سال ۲۰۱۳ بریتانیا را برای پیوستن به داعش ترک کرد افزود: او به علت ارتکاب به جرایم تروریستی از جمله جمع آوری کمک مالی برای آن‌ها و داشتن اقلامی برای اهداف تروریستی دستگیر شده است.

اعضای این گروه مسئول جذب کمک برای گروه‌های تروریستی و همچنین قتل گروگان‌های غربی معرفی شدند.

دیویس که زاده و بزرگ شده انگلیس و ساکن غرب لندن بود پس از عزیمت به سوریه و عضویت در داعش نام مستعار حمزه را برای خود برگزید.

دیویس عضویت در گروه بیتل‌ها را رد کرد‌‌، گروهی که گفته شده تاکنون چهار نفر از آنان که همگی در لندن زاده و بزرگ شدند شناسایی شده اند.

دیویس و اموازی مشهور به جهادی جان (یکی دیگر از اعضای برجسته و انگلیسی عضو داعش که در سال ۲۰۱۵ در سوریه کشته شد)، بخشی از گروه جذب نیرو در لندن بودند. دو عضو دیگر این گروه پس از دستگیری بدست نیرو‌های کرد سوریه، در سال ۲۰۱۸ تحویل آمریکا شدند.

دستگاه‌های امنیتی آمریکا اعلام کردند اعضای این گروه ۲۷ گروگان را به قتل رساندند و شماری از آنان را در برابر دوربین‌ها که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد سر بریدند.

گفته شده اقدامات این گروه منجر به کشته شدن چهار گروگان آمریکایی شامل جیمز فولی، استیون سوتلوف، کایلا مولر و پیتر کاسیگ و نیز دیوید هاینس و آلن هنینگ انگلیسی و هارونا یوکاوا و کنجی گوتو روزنامه نگاران ژاپنی شد.

به گفته پلیس انگلیس‌ ای ین دیویس پیش از پیوستن به داعش به جرم مواد مخدر و داشتن سلاح گرم به زندان افتاده بود.

رسانه‌ها در انگلیس به نقل از سازمان‌های امنیتی این کشور اعلام کردند، از سال ۲۰۱۷ تا سال گذشته، ۳۲ توطئه تروریستی در این کشور کشف و خنثی شد.

گزارش‌های منتشر شده در انگلیس همچنین از پیوستن بیش از هشت هزار نفر از اتباع اروپایی از جمله انگلیسی به گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه حکایت دارد که با شکست آنان در منطقه، بازگشت و ارتباط آنان با جوانان و نوجوانان کشور‌های خود به یکی از چالش عمده این دولت‌ها مبدل شده است./ صداوسیما

دیگر رسانه ها

کدخبر: 35448

ارسال نظر