پادرمیانی پوتین برای مذاکره میان اردوغان و بشار اسد

احتمال گفتگوی تلفنی اردوغان و بشار اسد به پیشنهاد ولادیمیر پوتین وجود دارد.

پادرمیانی پوتین برای مذاکره میان اردوغان و بشار اسد

یک روزنامه ترکیه ای از احتمال گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور ترکیه و سوریه به پیشنهاد همتای روس آنها با هدف حل مشکلات مربوط به تروریسم خبر داد.

رسانه‌های ترکیه امروز سه‌شنبه مدعی شدند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و «بشار اسد» همتای سوری‌اش، ممکن است به پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در آینده نه چندان دور با یکدیگر تماس تلفنی داشته باشند.

روزنامه ترکیه‌ای «ترکیه» که به نهادهای دولتی این کشور نزدیک است، گزارشی را به نقل از منابع وابسته به خود منتشر کرد مبنی بر اینکه اردوغان اخیراً از سوچی روسیه بازدید و در مورد سوریه با پوتین بحث و تبادل نظر کرد و در پاسخ، پوتین پیشنهاد داد تا اردوغان و بشار اسد برای حل مشکل تروریسم در سوریه با یکدیگر دیدار کنند.

این روزنامه ترکیه‌ای همچنین مدعی شد که تماس‌های دیپلماتیک یک کشور حاشیه خلیج فارس و یک کشور آفریقایی با سوریه و ترکیه به منظور ترتیب دادن دیدار اسد و اردوغان در جریان است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز امروز در نشست خبری در واکنش به این خبر گفت: سران روسیه و ترکیه درباره مسائل مربوط به سوریه گفتگو کرده‌اند و سایر موضوعات باقی مانده به تصمیم گیری دو جانبه دمشق و آنکارا بستگی دارد.

بر اساس این گزارش، آنکارا اعلام کرده است که زمان برای برگزاری دیدار دو جانبه بین رؤسای جمهور دو کشور هنوز زود است ولی احتمال تماس تلفنی بین اردوغان و اسد منتفی نیست.

انتشار این خبر در حالی است که روزنامه «الوطن» سوریه ماه آوریل گذشته به نقل از یک منبع وابسته به وزارت امور خارجه این کشور در واکنش به ادعای روزنامه «حریت» ترکیه درباره نزدیک بودن عادی سازی روابط بین دمشق و آنکارا، اعلام کرد: انتقال پیام از آنکارا برای دمشق درباره بهبود روابط صحت ندارد و تبلیغات رسانه‌ای در آستانه‌ انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه است که با هدف بهبود وجهه رژیم آنکارا انجام می‌شود.

این منبع افزود: دمشق تا زمانی که ترکیه نیروهایش را به طور کامل از خاک سوریه خارج نکند و به حمایت از تروریست‌ها و نقض حقوق سوری‌ها پایان ندهد، به مذاکره با آنکارا فکر نمی‌کند.

گفتنی است که اگر این اتفاق مهم روی دهد، اولین تماس تلفنی میان اردوغان و بشار اسد از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 35117

ارسال نظر