سفیر ایرانی در ایالت متحده آمریکا را بشناسید

پست سفیر جمهوری چک پس از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، خالی مانده است. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بیژن ثابت، سرمایه گذار میلیاردر فناوری را به عنوان سفیر بعدی در جمهوری چک معرفی کرد.

سفیر ایرانی در ایالت متحده آمریکا را بشناسید

پست سفیر جمهوری چک از زمان پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، خالی بوده است. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، بیژن ثابت، سرمایه گذار میلیاردر فناوری را به عنوان سفیر بعدی در جمهوری چک معرفی کرد. از زمانی که جو بایدن در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ ریاست جمهوری را بر عهده گرفت، این سمت خالی بوده است. این حرکت تعجب آور نیست، زیرا در آغاز ماه جولای خبر نامزدی به بیرون درز کرد.

ثابت به طور خلاصه این خبر را تایید کرد. او در توییتر نوشت: «بسیار مفتخر و سپاسگزارم که از سوی رئیس جمهور بایدن به عنوان سفیر ایالات متحده در جمهوری چک معرفی شدم.»

سفارت ایالات متحده در پراگ نیز از این خبر استقبال کرد. ما خوشحالیم که رئیس جمهور بایدن قصد خود را برای معرفی بیژن ثابت به عنوان سفیر در جمهوری چک اعلام کرد. این نشان دهنده دوستی قوی بین ایالات متحده و جمهوری چک است. سفارت در توییتر نوشت: «نامزدی اکنون باید توسط سنای ایالات متحده تایید شود.»

از زمانی که استیو کینگ، سفیر قبلی، که توسط رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ منصوب شده بود، به دوره ریاست خود پایان داد، سفارت ایالات متحده توسط کاردار موقت اداره می شود. در حال حاضر، این پست در اختیار مایکل دادمن، دیپلمات حرفه ای است.

سابقه حرفه ای بیژن ثابت

ثابت یکی از بنیانگذاران و شریک عمومی شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Spark Capital است که بیش از ۶۶ میلیارد دلار را در صندوق های سرمایه گذاری و رشد خطرپذیر مدیریت می کند. قبل از تأسیس اسپارک کپیتال در سال ۲۰۰۵، او به عنوان مدیر ارشد در شرکت های نوپای فناوری در کالیفرنیا و ماساچوست کار می کرد. او عضو هیئت امنای کالج بوستون نیز به شمار می رود؛ یعنی همان کالجی که از آنجا مدرک لیسانس خود را دریافت کرده است.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: «بیژن ثابت در طول دوران حرفه ای خود بر کمک به کارآفرینان فناوری برای رسیدن به پتانسیل های بالقوه خود و ایجاد شرکت های مهم جهانی متمرکز بوده است.»

اسپارک کپیتال در سال ۲۰۰۷ ، زمانی که شرکت رسانه های اجتماعی تنها ۱۰ کارمند داشت، سرمایه گذار اولیه توییتر بود. این شرکت سرمایه گذاری های اولیه خود را در Wayfair ، Cruise Automotive ، Oculus، Slack ، Tumblr ، Warby Parker ، Discord و Stack Overflow انجام داد. در سال ۲۰۱۷، ثابت در فهرست سرمایه گذاران برتر فناوری فوربس در رتبه ۸۹ قرار گرفت.

ثابت، یکی از اعضای حزب دموکرات، ظاهراً یکی از همکاران کمپین انتخاباتی بایدن برای ریاست جمهوری بود. در حالی که بیشتر کشورها دیپلمات‌های شغلی را برای پست‌های سفیری منصوب می‌کنند، روسای جمهور ایالات متحده تمایل دارند از آنها به عنوان پاداش برای سازمان‌دهندگان و اهداکنندگان کمپین، یا برای اعضای بلندمدت احزاب استفاده کنند.

سفیر سابق کینگ مدتها در حزب جمهوری خواه فعال بود و به نمایندگی از ایالت ویسکانسین در کمیته ملی جمهوری خواهان حضور داشت. او یک شرکت سرمایه گذاری سهام و املاک را نیز اداره می کرد. قبل از او، سفیر ایالات متحده اندرو اچ شاپیرو، وکیلی بود که در جمع آوری کمک های مالی برای کمپین ریاست جمهوری باراک اوباما شرکت داشت.

ثابت در توییتر در سال ۲۰۲۰ نحوه ملاقات او و همسرش با بایدن را در یک رویداد تبلیغاتی بازگو کرد: «ما فقط چند لحظه با جو بایدن داشتیم، در حالی که صفی در پشت سر ما شکل می گرفت که افراد مختلفی خواهان توجه او بودند. اما لحظه ای بود که فراموش نمی کنم. او مردی دوست داشتنی است.»

 

خویشاوندی ثابت با رییس پلیس امریکا

پدر همسر ثابت رئیس پلیس ایالت دلاویر، زادگاه بایدن، بود و بایدن او را به یاد آورد. بایدن به طور خلاصه با همسر ثابت، لورن، خاطرات پدرش را مرور کرد.

جمهوری چک در برهه ای حساس فاقد سفیر ایالات متحده بوده است. این کشور در حال حاضر ریاست دوره ای شش ماهه شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد. این کشور به شدت در اعطای وام های نظامی و سایر حمایت ها به اوکراین برای کمک به این کشور برای جلوگیری از تهاجم نیروهای روسی مشارکت داشته است.

جمهوری چک نیز اخیرا تصمیم گرفته است که جت های جنگنده F-۳۵ ساخت ایالات متحده را برای جایگزینی ناوگان گریپن های ساخت سوئد خریداری کند. یکی دیگر از معامله های مهم، توسعه نیروگاه هسته ای در دوکووانی است. شرکت آمریکایی وستینگهاوس یکی از سه نامزد نهایی است که برای قرارداد سودآور ساخت یک واحد راکتور جدید رقابت می‌کند.

نامزدی ثابت در فهرستی بود که شامل سفرای جدید در رواندا و ترکمنستان و همچنین چندین پست دیگر مانند مدیر بانک اروپایی بازسازی و توسعه و آرشیودار ملی بود. همه انتصابات هنوز باید توسط سنای ایالات متحده تایید شود.

 

منبع: برترین‌ها

دیگر رسانه ها

کدخبر: 34657

ارسال نظر