انهدام 2 موشک آمریکایی در خاک اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور توانستند دو موشک‌انداز «هیمارس» اهدایی آمریکا به کی‌یف را در خارکیف منهدم کنند.

انهدام 2 موشک آمریکایی در خاک اوکراین

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای روس دو موشک‌انداز «هیمارس» و ۵۳ نئونازی اوکراینی و مزدور خارجی را در خارکیف اوکراین از بین بردند.

اسپوتنیک گزارش داد، این وزارتخانه همچنین خروج اولین کشتی با غلات از بندر اودسا را تایید کرد. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یک کشتی حامل ذرت روز دوشنبه ساعت ۶:۲۰ به وقت گرینویچ بندر اودسا را ترک کرده و روز سه‌شنبه به استانبول خواهد رسید. این وزارتخانه افزود که نمایندگان نظامی روسیه در مرکز هماهنگی مستقر در استانبول در برنامه‌ریزی مسیر کشتی شرکت کردند.

در حالی که بیش از پنج ماه از شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین می‌گذرد، درگیری میان نیروهای روسیه و اوکراین در چند خط تماس ادامه دارد. نیروهای اوکراینی ادعا می‌کنند با استفاده از سامانه‌های هیمارس که ایالات متحده در اختیار آن‌ها قرار داده است توانسته اند تا پیشروی‌های روسیه را متوقف کرده‌اند.

«جان کربی» هماهنگ‌کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا اخیراً اعلام کرد واشنگتن ۲۷۰ میلیون دلار کمک نظامی جدید به اوکراین ارائه خواهد داد. بر اساس اعلام این مقام آمریکایی، این کمک‌ها شامل مواردی از جمله سامانه‌های موشکی جدید می‌شود. به گفته وی اوکراین در کمک‌های جدید، ۵۸۰ پهپاد از پنتاگون دریافت می‌کند و این بسته کمک‌های جدید شامل پنج سامانه موشکی هیمارس و پهپادهای فونیکس خواهد بود. 

در پی تداوم ارسال این سامانه‌های دوربرد به اوکراین، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه چندی پیش اعلام کرد، اهداف جغرافیایی «عملیات نظامی ویژه» مسکو در اوکراین محدود به دونباس نیست. او گفت که اگر غربی‌ها همچنان به ارسال تسلیحات دوربرد به اوکراین ادامه دهند، این اهداف باز هم گسترده‌تر خواهند شد.

مسکو همچنین بارها اعلام کرده که ارسال گسترده سلاح به اوکراین نه تنها موجب حل بحران نمی‌شود بلکه تنها امنیت اوکراین و همچنین امنیت کل قاره اروپا را با مخاطره همراه ساخته است. مقامات روسیه بر این باور هستند که آمریکا و انگلیس مانع حل و فصل بحران اوکراین می‌شوند. 

روسیه از پنجم اسفند گذشته (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.«ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه بارها درباره توسعه ناتو در اروپا به ویژه مرزهای خود هشدار داده است. روسیه بر این باور است که  به دلیل سیاست خصمانه و روس‌هراسی، بحران کنونی اوکراین روی داده است. ولادیمیر پوتین پیش‌تر گفته بود که مسکو برای پاسخ گفتن به تحرکات ناتو و گسترش این ائتلاف نظامی غربی به سمت شرق، گزینه‌های مختلفی دارد.

 

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 33795

ارسال نظر