پاپ عذرخواهی کرد

بازماندگان سیستم مدارس شبانه روزی کانادا عذرخواهی پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان از بومیان این کشور را پذیرفتند، اما گفتند این اقدام تنها در صورتی هدفمند تلقی می شود که توام با اقدامی ملموس باشد.

پاپ فرانسیس از بومیان کانادا عذرخواهی کرد

پاپ فرانسیس ۸۵ ساله سیستم این مدارس را «اشتباه فاجعه‌بار» خواند و خواهان بخشوده شدن برای «اعمال شیطانی بسیاری از مسیحیان» نسبت به مردم بومی شد.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در اولین سخنرانی عمومی خود در کانادا از بازماندگان مدارس شبانه‌روزی وابسته به کلیسا که سالها در این کشور فعال بودند طلب بخشش کرد.

به گزارش بی بی سی، پاپ که در مسکوچیز، نزدیک ادمونتون و در مکانی که قبلا یک مدرسه شبانه‌روزی بود، صحبت می‌کرد، گفت: «من عمیقا متاسفم.»

او همچنین گفت که این عذرخواهی گام اول است و باید «تحقیقات جدی» برای تسلی بخشیدن به بازماندگان انجام شود. رهبر کاتولیک‌های جهان برای عذرخواهی در مورد آزار و اذیت کودکان در مدارس وابسته به کلیسا به کانادا سفر کرده است.

این مدارس که از بودجه دولتی تغذیه می‌کردند، بخشی از سیاست‌ها با هدف از بین بردن فرهنگ و زبان بومیان کانادا را اجرا می‌کردند.

عذرخواهی پاپ با تشویق بازمانده‌های این مدارس که در میان حاضران قرار داشتند و برخی از آنان مسافتی طولانی را برای شنیدن صحبت‌های او طی کرده بودند، همراه شد.

پاپ فرانسیس «تاسف، خشم و شرمساری» خودش را در مورد «اعمال بسیاری از اعضای کلیسای کاتولیک رومی که اداره بیشتر مدارس شبانه‌روزی در کانادا را به عهده داشتند»، اعلام کرد.

پاپ فرانسیس ۸۵ ساله سیستم این مدارس را «اشتباه فاجعه‌بار» خواند و خواهان بخشوده شدن برای «اعمال شیطانی بسیاری از مسیحیان» نسبت به مردم بومی شد.

بروس آلن، یکی از بازماندگان این مدارس که در این سخنرانی حاضر بود، گفت که از صحبت‌های پاپ خیلی احساساتی شده است ولی بسیاری از بازماندگان خواهان اقدام عملی رهبر کاتولیک‌های جهان هستند.

آقای آلن به بی‌بی‌سی گفت: «به نظرم احتمالا هنوز بسیاری از بازماندگان فوق‌العاده عصبانی هستند.»

پاپ گفت که در سفر به کانادا تعدادی از دمپایی‌های کوچکی را که اوایل سال جاری میلادی از بومیان این کشور در واتیکان هدیه گرفته بود، به همراه دارد.

این دمپایی‌ها که از پاپ خواسته شده بود آن‌ها را برگرداند، نمادی از بچه‌هایی هستند که به آن مدارس شبانه‌روزی رفتند و هرگز به خانه بازنگشتند.

او گفت، این دمپایی‌ها همچنین «مسیری که باید برویم را نشان می‌دهند»؛ مسیر عدالت، تسلی و آشتی. در این مراسم جاستین ترودو، نخست وزیر و مری سایمون، اولین بومی کانادایی که به پست فرمانداری کل این کشور رسیده است نیز حاضر بودند.

پاپ قبل از این مراسم در یک نشست خصوصی با رهبران کلیسای کانادا شرکت کرده بود.

او پس از سخنرانی همچنین کلاه پردار سنتی بومیان کانادایی را که یکی از رهبران بومیان به او هدیه داد بود، روی سرش گذاشت.

اسناد موجود نشان می‌دهد دانش‌آموزان این مدرسه در معرض شیوع سرخک، سل، آنفلوانزا و سایر بیماری های مسری قرار داشتند و بسیاری جان خود را از دست دادند.

گفته‌های دیروز (دوشنبه ۲۵ ژوئیه) پاپ در ادامه عذرخواهی تاریخی او در ماه آوریل از بومیان کانادا است که گفته بود عملکرد مدارس شبانه‌روزی موجب «درد و شرمساری» او شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32780

ارسال نظر