جای‌ پای دایناسور ۱۰۰ میلیون ساله در یک رستوران کشف شد+تصاویر

در یک رویداد جالب توجه، یک مشتری در حیاط بیرونی یک رستوران در کشور چین موفق به شناسایی ردپای یک دایناسور شد.

جای‌ پای دایناسور ۱۰۰ میلیون ساله در یک رستوران کشف شد+تصاویر

تشافات اتفاقی رویداد‌هایی نادر نیستند، اما در یکی از این موراد یک مشتری در حیاط بیرونی یک رستوران در جنوب غربی چین، ردپای دایناسوری را شناسایی کرد که پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد که متعلق به یک دایناسور ۱۰۰ میلیون ساله است.

جای پای دایناسور۴

لیدا زینگ، دیرینه شناس و دانشیار دانشگاه علوم زمین چین، در این خصوص گفت: «بررسی‌های اولیه ما چندین گودال سنگی در رستورانی در لشان استان سیچوان را آشکار ساخت که حاوی ردپای دو دایناسور ساروپود بود که در دوره کرتاسه اولیه می‌زیسته اند. این نتایج پس از اسکن سه بعدی محوطه رستوران توسط تیم زینگ بدست آمد.

ساروپود‌ها که به خاطر گردن و دم بلندشان شناخته می‌شوند، بزرگترین حیواناتی بودند که تا به حال روی زمین راه رفته اند. آن‌ها می‌توانستند به اندازه طول سه اتوبوس مدرسه رشد کنند و آنقدر سنگین بودند که هنگام راه رفتن زمین را به لرزه در می‌آوردند. زینگ گفت: «دو ساروپودی که رد پا از خود به جا گذاشتند احتمالاً حدود ۸ متر (۲۶ فوت) طول داشتند. اگرچه فسیل‌های دایناسور زیادی از دوره ژوراسیک در سیچوان کشف شده است، اما فسیل‌های دوره کرتاسه در این منطقه بسیار نادر هستند.»

جای پای دایناسور.jpg۲

این دانشمند که دوره کرتاسه را دوره «شکوفایی واقعی دایناسورها» معرفی می‌کند، افزود: «این کشف در واقع مانند یک اره مویی منبت کاری است که سند جدیدی را به مجموعه دوره کرتاسه سیچوان و تنوع دایناسور‌های آن اضافه می‌کند.» با این همه زینگ اشاره دارد که توسعه شهری دهه‌های اخیر در چین سبب شده است تا بسیاری از مکان‌های احتمالی کشف مدارکی از دوران دایناسور‌ها در زیر شهر‌ها پنهان شود؛ بنابراین پیدا شدن چنین ردپا‌هایی را می‌توان یک خوش شانسی بزرگ تلقی کرد.

کارشناسان اشاره می‌کنند که رستوران مزبور پیش از تغییر کاربری یک مرکز پرورش مرغ بود که احتمالا با لایه‌ای از شن و خاک پوشیده شده بود. به نظر می‌رسد همین لایه‌های شن و خاک بوده که مانع از میان رفتن ردپای دایناسور‌ها در جریان فرسایش و آسیب‌های جوی بوده است. یک سال قبل این محوطه به یک رستوران تغییر کاربری داد و مالک رستوران نیز ظاهر ناهموار محوطه را به زعم طبیعی بودن حفظ کرد. نکته جالب‌تر اینکه در این مدت یک سال نیز هیچکس نسبت به ظاهر این گودال‌ها کنجکاو نشد تا اینکه یک مشتری تیزبین متوجه این سند ۱۰۰ میلیون ساله شد.

 

زینگ گفت که صاحب رستوران اکنون محل را حصارکشی کرده است تا از پا گذاشتن افراد روی گودال‌ها جلوگیری کند و ممکن است یک سوله برای محافظت بیشتر از ردپا‌ها نیز بسازد که این نشانه خوبی از علاقه و افزایش آگاهی علمی در بین مردم است.

 

منبع: فرارو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 31873

ارسال نظر