تغییر موضع طالبان در خصوص حضور زنان در جامعه!

معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان گفت:نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند. آن‌ها فراموش نشده‌اند و باید در حوزه‌های مختلفی از جمله اقتصاد، سیاست و بازسازی کشور حاضر شوند.

تغییر موضع طالبان در خصوص حضور زنان در جامعه!

شیرمحمد عباس استنکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان طی سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تجاری تولیدات داخلی اظهار کرد: «نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند. آن‌ها فراموش نشده‌اند و باید در حوزه‌های مختلفی از جمله اقتصاد، سیاست و بازسازی کشور حاضر شوند. مردان و زنان باید نقشی در ساخت این کشور ایفا کنند. نه تنها مردها کار می‌کنند، بلکه ما در محیط کارمان به زنان هم نیازمندیم.»

این معاون سیاسی افزود که امارت اسلامی حقوق زنان را براساس ارزش‌های اسلامی رعایت خواهد کرد.

این در حالیست که تحلیلگران و فعالان حقوق مدنی گفته‌اند که اظهارات طالبان با عملشان در تضاد است. به گفته آن‌ها، حضور زنان راه را برای توسعه افغانستان هموار می‌سازد.

مریم آروین، فعال حقوق مدنی گفت: حضور زنان در ادارات دولتی نیمی از جامعه را تسهیل می‌کند و بر توسعه کشور و حکومتداری خوب تاثیر می‌گذارد.

استانکزی همچنین از چهره‌های علمی افغان در خارج از کشور خواست تا به کشور بازگردند و تاکید کرد که امنیت آن‌ها تامین خواهد شد.

این معاون سیاسی در پایان افزود: «ما نمی‌توانیم زنان را در جامعه نادیده بگیریم. آنها باید نقشی را در سیاست و اقتصاد کشور ایفا کنند. بیایید به یکدیگر کمک کنیم. ما آغوش خود را به روی چهره‌های علمی افغان در خارج از کشور باز می‌کنیم.»

اظهارات شیرمحمد عباس استنکزی در حالی بیان شد که دختران بالاتر از کلاس ششم، بیش از ۱۰ ماه است که اجازه حضور در مدارس را ندارند.

 

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29817

ارسال نظر