واکنش اتحادیه اروپا به بروز ناآرامی در ازبکستان

اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر تحقیقات در خصوص خشونت‌ها در ازبکستان، خواستار خویشتنداری طرف‌های درگیر در این کشور شد.

واکنش اتحادیه اروپا به بروز ناآرامی در ازبکستان

به نقل از اسپوتنیک، اتحادیه اروپا خواستار انجام تحقیقات آزاد در خصوص ناآرامی‌ها در منطقه قره قالپاقستان در ازبکستان شد.

سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ضمن ابراز تأسف نسبت به تحولات اخیر در ازبکستان اعلام کرد که اتحادیه اروپا خواستار تحقیقات آزاد و در خصوص تحولات خشونت آمیز در قره قالپاقستان است که پس از انتشار اصلاحیه‌های پیشنهادی در قانون اساسی ازبکستان رخ داد.

این مقام اروپایی افزود: ما عمیقاً نسبت به تلفات انسانی (ناشی از ناآرامی‌ها) ابراز تأسف و تحولات را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

در بخشی از بیانیه اتحادیه اروپا ضمن تائید اقدامات صورت گرفته از سوی «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان برای رسیدگی فوری به نگرانی‌های عمومی در مورد اصلاحات پیشنهادی قانون اساسی، از همه طرف‌های درگیر خواسته شده است که با خویشتن داری در مسیر جلوگیری از تشدید تنش‌ها اقدام کنند.

بیانیه بروکسل می‌افزاید: از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از خود خویشتنداری نشان دهند تا از هرگونه تشدید خشونت بیشتر جلوگیری شود. اتحادیه اروپا از مقامات ازبکستان می‌خواهد تا حقوق بشر از جمله حقوق اساسی آزادی بیان و آزادی تجمع را برابر با تعهدات بین المللی ازبکستان تضمین کنند.

روز جمعه، مردم قره‌قالپاقستان در منطقه مرکزی بازار در نوکوس تجمع کردند و خواستار آزادی یک وبلاگ نویس محلی شدند. این وبلاگ نویس پیشتر به اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی ازبکستان معترض شده بود. معترضان منطقه قره‌قالپاقستان معتقدند در صورت نهایی شدن تصویب اصلاحات قانون اساسی ازبکستان، احتمالاً حق این منطقه برای جدایی از ازبکستان از دست خواهد رفت.

در پی بروز ناآرامی در منطقه قره‌قالپاقستان، میرضیایف از ۳ ژوئیه تا ۲ اگوست را در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام کرد و مقرارت منع آمد و شد نیز در این منطقه اجرایی شد.

میرضیایف در اواخر سال ۲۰۲۱ اصلاح قانون اساسی ازبکستان را آغاز کرد و قرار است همه پرسی تا پایان سال ۲۰۲۲ در این کشور برگزار شود. پیش نویس قانون اساسی جدید ازبکستان مشتمل بر بیش از ۲۰۰ اصلاحیه در ۶۴ ماده قانون اساسی است.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 29207

ارسال نظر