کیسینجر:

بازگشت به برجام خطرناک است

مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه پیشین دولت‌های آمریکا ادعا گفت بازگشت به برجام بسیار خطرناک است.

بازگشت به برجام خطرناک است

 هنری کیسینجر مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه پیشین دولت‌های آمریکا با ادعای اینکه بازگشت به برجام بسیار خطرناک است، در عین حال اذعان کرد که هیچ جایگزینی وجود ندارد.

دیپلمات ارشد دولت‌های ریچارد نیکسون و جرالد فورد روز جمعه به وقت محلی در گفتگو با نشریه اسپکتیتور درباره مذاکرات دولت بایدن برای بازگشت به برجام گفت: من به شدت در مورد توافق هسته ای اولیه تردید داشتم.

وی ادعا کرد: معتقد بودم راستی‌آزمایی وعده‌های ایران بسیار دشوار خواهد بود و مذاکرات الگویی ایجاد کردند که در آن احتمالا گسترش توان و پیشرفت هسته‌ای ایران کمی کند می‌شد اما هسته ای شدن ایران را اجتناب‌ناپذیرتر کرد.

کیسینجر مدعی شد در نتیجه هسته ای شدن ایران، در منطقه به ویژه اسرائیل که دشمن اصلی ایران  است و همچنین کشورهای مصر و عربستان سعودی  که ایرانی ها آنها را رقبای اصلی خود می دانند، به واکنش هایی سوق داده می‌شدند که می توانست  وضعیت را بسیار بحرانی‌تر کند.

 این سیاستمدار ۹۹ ساله آمریکایی ادامه داد: مشکل مذاکرات هسته‌ای کنونی این است که بازگشت به توافقی که از همان اول ناقص و ناکافی بود و تغییر آن در جهتی که برای دشمن قابل تحمل‌تر باشد، بسیار خطرناک است.

وی تصریح کرد: بنابراین تمام نگرانی های من در مورد توافق اولیه هنوز هم پابرجا است. من هنوز مفاد این توافق را مشاهده نکرده ام،  اما واقعاً هیچ جایگزینی برای حذف قوای هسته ای ایران وجود ندارد.

کیسینجر بدون اشاره به زراد خانه های هسته ای رژیم صهیونیستی و آمریکا ادعا کرد که  با وجود یک سلاح هسته ای در ایران، به هیچ وجه نمی توان در خاورمیانه صلح داشت.

ادعاهای غرب درباره برنامه هسته ای ایران در حالی است که بازرسی های مکرر و بسیار آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای ایران انجام شده و هیچ انحرافی را به سوی مقاصد غیرصلح آمیز نشان نداده است.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها با حضور «علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران،  «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  روزهای سه شنبه و چهارشنبه در دوحه قطر برگزار شد. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در توییتر نوشت: «دکتر [علی] باقری با جدیت و در هماهنگی کامل با اینجانب به مذاکرات منطقی، مستدل و فعال برای لغو تحریم‌ها ادامه می‌دهد. ما با قدرت و منطق به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم. واقع بینی آمریکا و اخذ تضمین پایدار در نفع کامل اقتصادی ایران از توافق، می‌تواند نتیجه مذاکرات را ثمربخش کند.» 

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکرات دو روزه دوحه گفت که به تلاش برای بازگرداندن توافق ادامه خواهیم داد.

مورا افزود: دو روز مذاکرات فشرده در مورد برجام در دوحه قطر داشتیم. متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده امید به آن داشت بدست نیامده است. ما با فوریت بیشتر برای بازگرداندن یک توافق مهم در زمینه عدم اشاعه و ثبات منطقه‌ای تلاش خواهیم کرد.

این در حالی است که ناصر کنعانی  سخنگوی جدید وزارت امور خارجه ایران نیز اعلام کرد: در ادامه روند مذاکرات رفع تحریم‌ها، گفتگوهای فشرده‌ای طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با وساطت انریکه مورا در دوحه برگزار شد.نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفتگوها، طبق روال همیشه باقری و مورا در تماس خواهند بود.

 مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی پس از  نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی گزارش سیزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام اظهار داشت: ما در مذاکرات دوحه که جدی و مثبت بود با جدیت عمل کردیم. مانند گذشته، برای مرحله بعدی مذاکرات با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در تماس خواهیم بود.

وی گفت: هیات مذاکراتی ما آماده است که دوباره به طور سازنده وارد گفتگو شده تا به توافق برسیم. توپ در زمین آمریکا است و اگر آمریکا واقع بینانه عمل کند و قصد جدی خود را برای اجرای تعهداتش نشان دهد، توافق دور از دسترس نیست.

محمد مرندی مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نیز چهارشنبه شب در گفت وگو با شبکه المیادین لبنان گفت: مذاکرات دوحه شکست نخورده است.

مرندی در این گفتگوی تلویزیونی  افزود: انتظار نمی‌رفت که مذاکرات با یک راهکار مثبت، تنها در دو روز به پایان برسد.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید. 

مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است. / ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28766

ارسال نظر