بزرگترین جعل تاریخ در ویکی‌پدیا درباره یک زن

یک بانوی چینی با ثبت اطلاعات ساختگی درباره بخشی از تاریخ روسیه، بزرگترین مورد از جعل تاریخ را در دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا رقم زد.

بزرگترین جعل تاریخ در ویکی‌پدیا درباره یک زن

 یک بانوی چینی با ثبت اطلاعات ساختگی درباره بخشی از تاریخ روسیه، بزرگترین مورد از جعل تاریخ را در دانشنامه اینترنتی ویکی پدیا رقم زد.

یک بانوی چینی معروف به ژمائو (Zhemao) به مدت بیش از یک دهه در ویکی‌پدیای چینی به خلق یک تاریخ تخیلی جایگزین برای روسیه اواخر قرون وسطی مشغول بود و میلیون ها کلمه درباره معادن عظیم نقره، شخصیت‌های سیاسی جعلی و جنگ‌های حساسی نوشت که هیچگاه اتفاق نیفتاده‌اند. ژمائو حتی تا آنجا پیش رفت که جزئیاتی را درباره ارز رایج و ظروف غذاخوری این دوران هم از خودش درآورد.

این بانو که خود را یک زن خانه‌دار با مدرک دیپلم معرفی کرده است، با استفاده از چهار اکانت مختلف، یکی از بزرگترین مورد از ثبت اطلاعات غلط را در تاریخ ویکی‌پدیا رقم زد و اسم مستعار بورخس چینی را به دست آورد؛ خورخه لوئی بورخس، نویسنده و ادیب معاصر آرژانتینی بود که به خلق جهان‌های جایگزین با قوانین منحصر به فرد زمان و مکان شناخته می‌شد.

بورخس چینی یک زن خانه‌دار با مدرک دیپلم استداستانی که این بانوی چینی سرهم کرده بود حول یک معدن نقره بزرگ موسوم به کاشِن می‌چرخید که باعث ایجاد تنش‌های سیاسی بین شاهزادگان تور و دوک های مسکو شده بود. مشکل این جاست که معدنی به نام کاشن هیچگاه وجود خارجی نداشته است.

بیشتر مطالب دروغینی که ژمائو در ویکی‌پدیای چینی نوشته بود، حالا پاک شده‌اند. یک نویسنده رمان‌های فانتزی به نام یفان (Yifan) از اولین افرادی بود که به نوشته‌های این کاربر شک کرد.

ژمائو در یادداشت عذرخواهی که در حساب کاربری ویکی پدیای انگلیسی خود منتشر کرده است، نوشت: همانطور که گفته می‌شود، دروغ دروغ می‌آورد. من از این که صدها هزار کلمه ای که نوشته بودم را پاک کنم اکراه داشتم اما در نهایت میلیون ها کلمه ای را که نوشته بودم از دست دادم. مشکلی که من ایجاد کرده ام به سختی جبران می شود بنابراین شاید مسدود شدن همیشگی دسترسیم به ویکی پدیا تنها گزینه موجود باشد. دانش کنونی من برای گذران زندگیم کافی نیست بنابراین در آینده یک حرفه را یاد خواهم گرفت و صادقانه کار می‌کنم.

 

منبع: همشهری آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 28371

ارسال نظر