مقام اروپایی: پیوستن کی‌یف به اتحادیه اروپا اولویت نیست

یک مقام اروپایی گفته است که اگرچه رهبران اروپا از پیشنهاد نامزدی اوکراین بعنوان عضو اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند اما پیوستن کی‌یف به این اتحادیه اولویت نیست.

مقام اروپایی: پیوستن کی‌یف به اتحادیه اروپا اولویت نیست

بنا بر گفته یک مقام ارشد اتحادیه اروپا، انتظار می‌رود که رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از اعطای وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا به اوکراین و مولداوی در نشست دو روزه این اتحادیه در بروکسل که قرار است امروز و فردا (پنجشنبه و جمعه) برگزار شود، حمایت کنند.

بنا بر گزارش شبکه «سی ان ان»، این مقام اتحادیه اروپا روز گذشته (چهارشنبه) در بروکسل در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «من مشکلی در اعطای وضعیت نامزدی اتحادیه به اوکراین ندیده‌ام». این مقام از اقدامات «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا درباره این موضوع تمجید کرد.

با این حال این مقام ارشد اروپا افزود: «می‌خواهم به شما بگویم که این یک معامله تمام‌شده است و آسان است اما پس از سال‌ها کار در اتحادیه اروپا، نهادها نمی‌خواستند به سمت پاسخی قطعی کشیده شوند بنابراین همان اندازه که اطمینان دارم محتاط هم هستم.»

از طرف دیگر نیز، یک دیپلمات ارشد از یک کشور اتحادیه اروپا گفت که «اوکراین و کمیسیون اروپا کار بزرگی» در آماده سازی پیشنهاد اوکراین برای آغاز روند طولانی پیوستن به اتحادیه اروپا انجام داده‌اند و این کشور، از گزارش روی میز خوشحال است.

این دیپلمات سپس انتظارات را کاهش داد و گفت که اعطای وضعیت کشور نامزد به اوکراین «به این معنا نیست که ما می‌توانیم پیشرفت کنیم و همه چیزهایی را که معمولاً روی میز است دنبال کنیم. اینطور نیست و فکر می کنم منصفانه نیست.»

هنگامی که از این دیپلمات در مورد جدول زمانی برای عضویت کامل اوکراین در اتحادیه اروپا پرسیده شد، این دیپلمات گفت: «من فکر می‌کنم تنها کسی که می تواند یک جدول زمانی تعیین کند اوکراین است، زیرا اوکراین باید خود را تطبیق دهد، تغییر دهد، اصلاح کند، و در شرایط کنونی، ما متوجه شدیم که اولویت‌ها در جای دیگری است».

مقام‌های آمریکایی که تلاش می‌کنند بر آتش ناآرامی‌ها در اوکراین دامن بزنند نیز در خصوص عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا اظهار نظر کرده‌اند.

علی‌رغم اظهارات «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره لزوم حرکت قدم به قدم و حساب‌شده درخصوص اعطای وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا به اوکراین، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اخیراً گفت پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا بسیار محتمل است.

پیش از این، یک مقام در دفتر ریاست‌جمهوری لهستان افشا کرده بود که برخی کشورهای اروپایی مانع از انتخاب اوکراین به عنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا هستند.

این در حالی است که «دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین گفته بود کی‌یف از بهانه‌های اتحادیه اروپا درباره راهکارهای ویژه و مدل‌های جداگانه برای ادغام در این اتحادیه به ستوه آمده و خواهان عضویت کامل است.

از طرف دیگر، «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفته است ممکن است اتحادیه اروپا قبل از پیوستن اوکراین، دچار فروپاشی شود.

وی در بیانیه‌‌ای با اشاره به فروپاشی جماهیر شوروی نوشت: «اوضاع پیرامون شادکامی جهانی موعود در اتحاد جماهیر شوروی مرا به یاد تبلیغات کمیسیون اروپا درباره نامزدی عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا می‌اندازد».

این مقام روس افزود، این «وعده» فقط به اوکراین داده شد و نه گرجستان و حتی به ترکیه (که سال‌ها در انتظار پیوستن به اتحادیه اروپا است) اشاره‌ای هم نشد.

مدودوف نوشت:‌ «آن‌ها [به اوکراین] وعده دادند اما مشروط. اوکراین قرار است بهتر، تمیزتر، با فساد کمتر، توسعه‌یافته‌تر، منور تر و باهوش‌تر شود. خاله اورسولا [فون در لین] رئیس کمیسیون اروپا، حتی گفت اوکراینی‌ها برای عضویت در اتحادیه اروپا جان می‌دهند».

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 27445

ارسال نظر