کتاب‌ و موسیقی روسی ممنوع شد

پارلمان اوکراین یکشنبه به ۲ طرح رأی داد که خواستار اعمال محدودیت‌های گسترده برای استفاده از کتاب‌ها و موسیقی روسیه‌ای است.

کتاب‌ و موسیقی روسی ممنوع شد

پارلمان اوکراین یکشنبه به ۲ طرح رأی داد که خواستار اعمال محدودیت‌های گسترده برای استفاده از کتاب‌ها و موسیقی روسیه‌ای است.

به گزارش عرشه آنلاین، خبرگزاری رویترز گزارش داده کی‌یف در تلاش است پیوندهای فرهنگی باقی‌مانده میان روسیه و اوکراین را قطع کند.

یکی از این دو قانون به دنبال ممنوع کردن چاپ کتاب از سوی شهروندان روسیه‌ای است، مگر آنکه آنها گذرنامه روسیه‌ایشان را باطل کرده و شهروند اوکراین شوند. این ممنوعیت تنها شامل حال کسانی خواهد شد که بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ کماکان شهروندی روسیه را داشته باشند.

این قانون همچنین خواستار ممنوع کردن واردات کتاب‌های چاپ‌شده در روسیه، بلاروس و «اراضی اشغال‌شده اوکراین» است، ضمن آنکه وارد کردن کتاب‌های روسیه‌ای از هر کشور دیگری را نیز منوط به صدور مجوز می‌کند.

قانون دیگر خواستار ممنوع کردن اجرای موسیقی توسط شهروندان روسیه‌ای در رسانه‌ها و اماکن حمل و نقل عمومی است. این قانون همچنین خواستار افزایش سهم موسیقی‌های اوکراینی در کانال‌های تلویزیونی و رسانه‌ای است.

این مصوبه‌ها برای تبدیل شدن به قانون باید به امضای ولودیمیر زلنسکی ، رئیس‌جمهور اوکراین برسد. در حال حاضر شواهدی برای مخالفت زلنسکی با هیچ یک از این دو مصوبه وجود ندارد.

وزیر فرهنگ اوکراین گفت از اعمال این محدودیت‌های جدید استقبال می‌کند. او گفت: «هدف از این قانون‌ها کمک به نویسندگان اوکراینی برای منتشر کردن کارهای باکیفیتشان در میان مخاطبان است.»

اوکراین قبلاً به چنین سیاست‌هایی لقب «کمونیسم‌زدایی» می‌داد اما در حال حاضر بیشتر به چنین سیاست‌هایی عنوان «روسیه‌زدایی» اطلاق می‌کند. کی‌یف گفته اتخاذ چنین سیاست‌هایی برای از بین بردن چندین قرن تلاش از سوی روسیه برای از بین بردن هویت اوکراین است.

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی در واکنش به اقدام نظامی روسیه تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه اکثر نهادهای مالی، بخش انرژی و نخبگان سیاسی مسکو اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 26970

ارسال نظر