اخراج مهاجران افغانستانی از ترکیه

سازمان جهانی مهاجرت اعلام کرد که ترکیه پس از قدرت گرفتن طالبان تاکنون 1800 مهاجر افغان را اخراج کرده و این روند به رغم وضعیت بحرانی انسانی در افغانستان ادامه دارد.

اخراج مهاجران افغانستانی از ترکیه

ترکیه در حال اخراج هزاران مهاجر افغانستان  به رغم اعتراضات جهانی نسبت به وضعیت بحران انسانی در این کشور است.

براساس این گزارش، ترکیه در ماه گذشته میلادی دومین کشوری بوده است که پروازهای خود را پس از پاکستان به افغانستان از سر گرفته و این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان پروازهای خارجی به دلیل تخریب گسترده امکانات فرودگاه کابل از سوی نظامیان آمریکا متوقف شده بود. 

به گفته مقامات سازمان جهانی مهاجرت، طی ۶ ماه گذشته ۷۹ پرواز از ترکیه به مقصد کابل انجام شده که ۱۸۰۰ مهاجر افغان از طریق این پروازها اخراج شده و به کشورشان عودت داده شدند. 

این در شرایطی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بحران مواد غذایی در این کشور تشدید شده و سازمان ملل اعلام کرده است که برای کمک به مردم این کشور ۴ میلیارد دلار نیاز است، اما کشورهای جهان تاکنون ۱ میلیارد دلار کمک کردند، موضوعی که باعث حادتر شدن اوضاع در این کشور خواهد شد. 

طبق این گزارش، طالبان دلیل اصلی بحران فعلی در افغانستان را مسدود کردن ذخایر ارزی این کشور از آمریکا عنوان کرده است و گفته است که با آزادسازی این ذخایر بحران در این کشور قابل کنترل است. 

سازمان بین المللی مهاجرت گزارش داده است به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، ۸۴۰ هزار نفر بدون اسناد قانونی از این کشور خارج شده و به کشورهای همسایه و جهان مهاجرت کردند. 

این در حالی است که ترکیه مقصد اصلی بسیاری از مهاجران افغانستان است که به دنبال سفر به کشورهای ثروتمند اروپا هستند. ۲۳ هزار افغان طی سال گذشته میلادی تنها در آلمان درخواست پناهندگی دادند و بسیاری از این افراد از ایران وارد ترکیه شده و سپس به مقصد آلمان حرکت کردند. 

 سازمان جهانی صلیب سرخ  روز پنج‌شنبه، بیست‌وششم خرداد اعلام کرد که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان، یعنی بیش از ۵۰ درصد به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

صلیب سرخ در این گزارش خود گفت که مردم در افغانستان تحت فشار مجموعه‌ای از بحران‌ها، ناامنی شدید غذایی را تجربه می‌کنند.

در این گزارش آمده است که افغانستان با بدترین بحران انسانی روبرو است و حدود ۲۰ میلیون شهروند این کشور از ناامنی غذایی رنج می‌برند.

براساس گزارش سازمان جهانی مهاجرت ترکیه در حال حاضر با میزبانی از ۳.۸ میلیون مهاجر از کشورهای افغانستان، سوریه و عراق بزرگترین کشور میزبان مهاجران است. 

به دنبال بحران اوکراین نیز ۱۴۳ هزار از شهروندان این کشور وارد ترکیه شده و این در حالی است که خود این کشور نیز با بحران های اقتصادی و افزایش تورم طی سال گذشته مواجه بوده است. 

براساس این گزارش، هرچند ترکیه دولت موقت طالبان را به رسمیت نشناخته، اما سفارت این کشور در کابل فعال است و اما دولت موقت طالبان هنوز مسئولیت نمایندگی خود را در آنکار برعهده نگرفته و کنسولگری ها این کشور به دلیل عدم پرداخت حقوق به کارکنان با مشکلات زیادی مواجه هستند. 

اخراج مهاجران از ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که صفا مصحلی، سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت گفته است که در حال حاضر شرایط در افغانستان برای بازگشت مهاجران مناسب نیست. 

مهاجران افغانستان پس از ونزوئلا و سوریه بزرگترین آمار مهاجران در جهان را تشکیل می‌دهند.

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 26304

ارسال نظر