چین: واشنگتن برای جبران رنج مردم افغانستان گام‌ بردارد

نماینده چین در سازمان ملل ضمن انتقاد از آمریکا برای شکل‌گیری بحران فعلی در افغانستان گفت: واشنگتن باید برای جبران رنج مردم افغانستان گام‌های معناداری بردارد.

چین: واشنگتن برای جبران رنج مردم افغانستان گام‌ بردارد

نماینده ویژه چین در سازمان ملل روز گذشته (پنجشنبه) در پنجاهمین نشست حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد که آمریکا باید در قبال وضعیت کنونی افغانستان مسئول باشد و باید برای جبران رنج مردم افغانستان گام‌های معناداری بردارد.

وی گفت: هزارن نفر از شهروند افغانستان در نتیجه عملیات نظامی آمریکا در افغانستان جان خود را از دست داده و میلیون‌ها تن مجبور به ترک خانه‌ها خود شدند. 

این دیپلمات ارشد چین ادامه داد: آمریکا با خروج عجولانه خود از افغانستان باعث شکل‌گیری بحران انسانی در این کشور شده که تا امروز این موضوع ادامه داشته است. 

نماینده چین در سازمان ملل ضمن انتقاد از انسداد ذخایر ارزی افغانستان از سوی آمریکا، تاکید کرد: آمریکا به جای پذیریش مسئولیت اقدام خود، آشکارا دارایی‌های مردم افغانستان را به غارت برده و رنج مردم این کشور را تشدید کرده است. 

این دیپلمات چینی خاطرنشان کرد: «چین از ایالات متحده می‌خواهد که تحریم‌های یکجانبه خود علیه افغانستان را فورا و به طور جامع لغو کند، دارایی‌های مردم افغانستان را بدون قید و شرط بازگرداند و با اقدامات مشخص به آنها غرامت بدهد.»

وی گفته است که به رغم اینکه دولت موقت طالبان در برخی موارد پیشرفت داشته، اما در موضوعات اقتصادی، امنیتی و موضوع بشردوستانه با مشکلاتی زیادی مواجه بوده است. 

نماینده چین در پایان خواستار همکاری و گفتگوی جامعه جهانی با طالبان شد و گفت: جامعه جهانی باید دولت موقت طالبان را  به اتخاذ سیاست میانه در این کشور و حرکت به سمت چهارچوب سیاسی فراگیرتر، مبارزه با تروریسم در افغانستان و همچین اقدامات فوری بشردوستانه در این کشور تشویق کند. 

پیش از این جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا در یک فرمان اجرایی از هفت میلیارد دلار ذخایر ارز افغانستان، ۳.۵ میلیارد دلار آن را به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر اختصاص داده است. طبق این فرمان، ۳.۵ میلیارد دیگر به یک صندوق امانی برای کمک به افغانستان انتقال می‌شود.

این در حالی است که سازمان جهانی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر اعلام کردند که برای رسیدگی به بحران انسانی در افغانستان و ادامه کمک‌های بشر دوستانه در این کشور، ۸۰ میلیون فرانک درخواست کرده‌اند.

این سازمان روز پنج‌شنبه، بیست‌وششم خرداد اعلام کرد که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان، یعنی بیش از ۵۰ درصد به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

صلیب سرخ در این گزارش خود گفت که مردم در افغانستان تحت فشار مجموعه‌ای از بحران‌ها، ناامنی شدید غذایی را تجربه می‌کنند.

در این گزارش آمده است که افغانستان با بدترین بحران انسانی روبرو است و حدود ۲۰ میلیون شهروند این کشور از ناامنی غذایی رنج می‌برند.

طبق گزارش فدراسیون جهانی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر نیمی از کودکان زیر پنج سال با بحران سوء‌تغذیه حاد مواجه می‌شوند.

این سازمان که خدمات بشردوستانه ارائه می‌کند افزوده که بنابه افزایش جوانب بحران انسانی در افغانستان درخواست خود را از ۳۶ میلیون فرانک به ۸۰ میلیون فرانک افزایش داده است.

این سازمان در انتهای گزارش خود گفته است که با این مقدار کمک می‌تواند تا دسامبر ۲۰۲۳ می‌تواند پوشش کمک‌های خود را از ۱۹ ولایت به ۳۴ ولایت افزایش دهد.

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 26293

ارسال نظر