رای نسل Z در ترکیه به کیست ؟ شکاف در درون خانواده ها: نسل قدیم حامی اردوغان؛ جوانان حامی قلیچداراوغلو

جوانان 20 ساله ترک، زمانی را به یاد نمی آورند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راس هرم قدرت در کشورشان نایستاده باشد. آنها نسل Z نامیده می شوند و تنها یک رهبر را می شناسند: رجب طیب حدود 5.2 میلیون جوان ترک برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز یکشنبه (فردا) رای خواهند داد. این نسل جوان می‌توانند کلید تصمیم گیری در مورد آینده کشور باشند. آنها در حدود 20 سالگی، زمانی را به یاد نمی آورند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راس هرم قدرت در کشورشان نایستاده باشد. آنها نسل Z نامیده می شوند و تنها یک رهبر را می شناسند: رجب طیب اردوغان.

رای نسل Z  در ترکیه به کیست ؟ شکاف در درون خانواده ها: نسل قدیم حامی اردوغان؛ جوانان حامی قلیچداراوغلو

جوانان ۲۰ ساله ترک، زمانی را به یاد نمی آورند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راس هرم قدرت در کشورشان نایستاده باشد. آنها نسل Z نامیده می شوند و تنها یک رهبر را می شناسند: رجب طیب 

حدود 5.2 میلیون جوان ترک برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز یکشنبه (امروز رای خواهند داد. این نسل جوان می‌توانند کلید تصمیم گیری در مورد آینده کشور باشند.آنها در حدود 20 سالگی، زمانی را به یاد نمی آورند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راس هرم قدرت در کشورشان نایستاده باشد. آنها نسل Z نامیده می شوند و تنها یک رهبر را می شناسند: رجب طیب اردوغان.

در هین باره المانیتور نوشت:  در حالی که تنها چند ساعت تا انتخابات تاریخی ترکیه در روز یکشنبه باقی مانده است، نسل‌های قدیمی و وفاداران به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در متقاعد کردن جوانان برای حمایت از نامزد مورد احترام خود با مشکل مواجه هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: یک بعدازظهر آفتابی این هفته، دو زن روی نیمکتی مشرف به بسفر در محله اوسکودار استانبول، پایگاه اردوغان، نشسته بودند. گفتگوی آنها حول یکی از داغ ترین موضوعات پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در 14 مه می چرخید: تورم.

بدیا، یکی از همین زنان، به المانیتور گفت« «قیمت یک پوشک قبلاً نیم لیر بود، الان 6 لیر است.  من باید بشمارم که هر روز چند پوشک روی بچه ام می گذارم و سعی کنم همان پوشک را برای مدت طولانی تری استفاده کنم- این خوب نیست.»

او افزود: «این جزو تنها مسائلی است که ما می توانیم این روزها درموردش معاشرت کنیم.»

بدیا 34 ساله و دوستش فاطیما 33 ساله گفتند که در انتخابات ریاست جمهوری به رقیب اصلی اردوغان - رهبر اصلی اپوزیسیون کمال قلیچداراوغلو - رای خواهند داد. 

فاطیما گفت: ما 20 سال است که به اردوغان رای می دهیم، اما این بار به دلیل شرایط اقتصادی نمی خواهیم به او رای بدهیم.  ... حتی ممکن است اوضاع بدتر شود، اما ما باید تلاش کنیم و ببینیم که رقبای اردوغان چه دستاوردهایی خواهند داشت. 

چندین نظرسنجی از جمله نظرسنجی خود المانیتور نشان داد که ترکیه با یکی از بدترین بحران های معیشتی در تاریخ اخیر خود مواجه است. 

با این حال، در اوسکودار، محله ای که خانواده اردوغان در آن زندگی می کنند، او هنوز هم طرفداران قابل توجهی به ویژه در میان رای دهندگان مسن تر دارد. امینه بهادر 65 ساله می گویذ. «نسل جوان تجملاتی است، آنها پول پس انداز نمی کنند و می خواهند زندگی ولخرجی داشته باشند. ... من به طیب رای خواهم داد، من همیشه به او رای داده ام.»

مصطفی 75 ساله موافق است و می گوید «همه از وضعیت اقتصادی شکایت دارند، اما نمی‌دانند که در گذشته چگونه بوده است.  وقتی جوان بودم مجبور شدیم برای خرید کره صف ببندیم.  اکنون همه چیز داریم.»

در همین حال، رای دهندگان جوان تر، به ویژه آنهایی که در طول بیش از یک دهه حکومت اردوغان متولد شده اند، به نظر می رسد که توسط بزرگان خود قانع نشده اند.  

فاطما نور ۲۱ ساله می گوید: «من تغییر می خواهم، زیرا به آینده ام نیاز دارم.  ... مردم نگران این هستند که کشور تحت حاکمیت [قلیچداراوغلو] بدتر باشد، اما با این وجود، بگذارید یک بار که شده امتحان کنیم. »

با توجه به نظرسنجی های اخیر، رای دهندگانی که برای اولین بار رای می دهند به عنوان بزرگترین گروه در میان افراد بلاتکلیف قرار می گیرند. حمایت این جماعت، برای هر یک از طرفین در رقابت فعلی حیاتی است.  هم اردوغان و هم کیلیچداراوغلو برای جلب نظر بیش از 5 میلیون رای اولی رقابت می کنند.

با این حال، به نظر می رسد لفاظی های دو قطبی ساز که اردوغان قبل از رای گیری مطرح کرده، با واکنش منفی در بین جوانان خانواده های وفادار به اردوغان برانگیخته است.  

مروه، یک دانشجوی حقوق که روسری به سر دارد، گفت که از سخنان تبعیض آمیز اردوغان بسیار خسته شده است. 

او گفت: «من رئیس جمهوری نمی خواهم که زنان را شلخته خطاب کند.  من کشوری می‌خواهم که بتوانم افکارم را آزادانه بیان کنم.  من به کیلیچداراوغلو رای خواهم داد، اما خانواده من طرفدار اردوغان هستند.  ما نمی توانیم همدیگر را قانع کنیم.  بنابراین من هرگز در خانه درباره سیاست صحبت نمی کنم.»

وی اضافه کرد: «ما حتی نمی‌توانیم چیزی را در رسانه‌های اجتماعی به‌دلیل ترس از بازداشت به اشتراک بگذاریم.  من به زودی فارغ التحصیل خواهم شد و در دولت فعلی اگر اقوام درون [حزب حاکم] نداشته باشم، نمی توانم شغلی پیدا کنم.»

مروه در بخش دیگری بیان داشت: «من به CHP [حزب جمهوری خواه خلق به رهبری قلیچداراوغلو] رای خواهم داد زیرا خواهان آزادی بیان و شایسته سالاری هستم.»

برخلاف شکاف محسوس نسلی در اوسکودار، به نظر می‌رسد که جوانان و مسن‌ترها در محله بشیکتاش که در سمت اروپایی استانبول قرار دارد، به‌طور غالب یکسان فکر می کنند.  

سبنم، یک بازنشسته 54 ساله، بر این باور است که انتخابات آتی آخرین فرصت برای معکوس کردن عقبگرد در حوزه دموکراسی است، تحلیلی که به طور گسترده توسط تحلیلگران بین المللی و داخلی مشترک است.  

او گفت: قانون تک نفره باید تغییر کند. ... این آخرین فرصت ما برای بازگرداندن دموکراسی است. 

یکی دیگر از ساکنان بشیکتاش، اوزلم آلپ، 43 ساله، به المانیتور گفت که برای پایان دادن به حکومت بیش از 20 ساله اردوغان به کیلیچداراوغلو رای خواهد داد.  

او گفت: «او رئیس جمهور رویایی من نیست، اما قوی ترین [نامزد] در برابر اردوغان است.»

نسل Z درباره اردوغان چگونه فکر می‌کنند؟

جوانان 20 ساله ترک، زمانی را به یاد نمی آورند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راس هرم قدرت در کشورشان نایستاده باشد. آنها نسل Z نامیده می شوند و تنها یک رهبر را می شناسند: رجب طیب 

حدود 5.2 میلیون جوان ترک برای اولین بار در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز یکشنبه (فردا) رای خواهند داد. این نسل جوان می‌توانند کلید تصمیم گیری در مورد آینده کشور باشند.

آنها در حدود 20 سالگی، زمانی را به یاد نمی آورند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در راس هرم قدرت در کشورشان نایستاده باشد. آنها نسل Z نامیده می شوند و تنها یک رهبر را می شناسند: رجب طیب اردوغان.

فرانس 24 در آستانه مهم‌ترین انتخابات ترکیه با برخی از این جوانان به گفت و گو نشسته است :

در حالی که برخی به تغییر در رهبری امیدوارند، برخی دیگر خواهان حفظ اردوغان و حزب محافظه‌کار اسلامی عدالت و توسعه (AKP) در قدرت هستند. این جوانان روز یکشنبه با انتخاب بین رجب طیب اردوغان و دو نفر دیگر روبه رو هستند :  کمال قلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف مخالفان و نامزد راست افراطی سنان اوغان.

رجب طیب اردوغان زمانی رویای تربیت "نسلی وارسته" را در سر داشت. اما به نظر می‌رسد که بسیاری از جوانان ترک به دنبال رهایی از قید و بند دین و برخورداری از آزادی های مدنی بیشتر هستند. طبق نظرسنجی اخیری که خبرگزاری فرانسه به آن استناد کرده است، تنها 20 درصد از جوانان 18 تا 25 ساله  قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه  به رئیس جمهور مستقر و حزب عدالت و توسعه رای دهند.

اما در این سوی میدان هم رجب طیب اردوغان  می‌داند چگونه با احساسات ناسیونالیستی  و خشم غرب  بازی کند و خود را پیشرو ترکیه‌ای معرفی کند که می‌تواند یک ابرقدرت جهانی باشد، ترکیه‌ای که هم مورد احترام است  و هم سایرین از آن می ترسند.

احمد اینسل، ناشر و دانشمند علوم سیاسی به فرانس ۲۴ می‌گوید: «در میان برخی از جوانان، رنجش و خشم از غرب وجود دارد که اردوغان اغلب بر روی آن سرمایه گذاری می کند. حرف این جوانان این است که «غربی ها ما را تحقیر می کنند، به ما ویزا نمی دهند».

فاطمه ۱۹ ساله در تراس یک کافه با یکی از دوستانش نشسته و برای امتحانات ورودی دانشگاه درس می خواند. او  امیدوار است روزی در دانشگاه بین المللی آنتالیا در رشته حقوق تحصیل کند. او می‌گوید اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود به کمال قلیچداراوغلو رای خواهد داد. فاطمه می‌گوید: پدر من طرفدار حزب عدالت و توسعه است، مادربزرگ مادری من نیز طرفدار آن است. اما من و مادرم به گونه دیگری فکر می‌کنیم.  بین نسل‌ها نیز تفاوت زیادی وجود دارد: ما برخلاف افراد مسن‌تر بسیار گشاده روی هستیم و به عواقب هر تصمیمی فکر می‌کنیم. در ترکیه امروز هم سن و سال من بودن خیلی سخت است. اوضاع اقتصادی تعریفی ندارد و ما همزمان باید به فکر درس خواندن باشیم. من می خواهم در ترکیه بمانم؛ فکر خروج از کشور برای من غیرممکن است. حتی اگر در ۱۰ سال دیگر چیزی تغییر نکرده باشد، من هیچ جا نمی روم. اما همزمان  آرزوی یک کشور آزاد را دارم.

فاطمه در ادامه سخنانش می‌گوید: « من فکر می کنم اردوغان برای مدت طولانی در قدرت بوده است زیرا مردم به او اعتماد دارند. او به قولی که داده بود عمل کرد. اگر مردم فکر کنند که او می تواند اقتصاد را تغییر دهد، شانس زیادی برای انتخاب مجدد دارد. ترکیه کشور زیبایی است. اگر بتوانیم اقتصاد را احیا کنیم، دوباره شاهد موفقیت های چشمگیر خواهیم بود. »

عبدالقادر ۱۹ ساله که چهره ای معصوم دارد پشت میز کار پدرش در یک مغازه نشسته و با اعتماد به نفس حسرت برانگیزی درباره آینده صحبت می‌کند. عبدالقادر امیدوار است که بتواند در رشته حقوق درس بخواند: «  از کودکی آرزو داشتم حقوق بخوانم. می‌خواستم وکیل شوم، انشاءالله دادستان می‌شوم. می‌خواهم به دنبال عدالت باشم. عدالت در ترکیه وجود دارد و دولت در تلاش است تا آن را بهبود بخشد. بیست سال پیش، بین ترک‌ها و کردها یک جدایی واقعی وجود داشت، امروز دیگر وجود ندارد. من در این انتخابات شرکت خواهم کرد  زیرا باید آینده خود را تضمین کنم. چه این حزب باشد یا طرف دیگر، به هر کسی که تولید را دوباره در کانون توجه قرار دهد رای خواهم داد. ما خودروهای خودمان، پهپادهای خود را می سازیم. باید در کشاورزی کاملا خودکفا شویم. من می‌خواهم مردم کشورم زندگی بهتری داشته باشند.  ترکیه دوران طلایی را با اردوغان تجربه کرد. او  امکان زندگی در صلح را برای مردم فراهم کرد. حتی اگر امروز اوضاع کمی نامناسب باشد اما من می‌خواهم که ترکیه قدرت خود را احیا کند درست مانند دوره امپراتوری عثمانی.»

زینب ۱۹ ساله  با مدل موی کوتاه و درخشش خاص در چشمانش، دانشجویی است که در بخش بیمه در استانبول تحصیل می کند. هنگامی که از حمایت خود از رئیس جمهور اردوغان سخن می‌گوید شور و شعف خاصی در چهره اش نمایان می شود. او درباره انتخابات روز یکشنبه می‌گوید: « مثل بسیاری از جوانان دیگر، این اولین انتخاباتی است که  من می‌توانم در آن شرکت کنم. از زندگی در ترکیه خوشحالم. من آزادم و حتی اگر کارها همیشه آسان نباشد، رویاهای زیادی دارم. تنها چیزی که در حال حاضر به آن فکر می کنم آینده ام است. نمی دانم بعد از انتخابات چه اتفاقی خواهد افتاد و شغل من چگونه خواهد بود. اینها تنها چیزی است که برای جوانان مهم است. رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت من در این انتخابات است. من به او رای خواهم داد زیرا او برای جوانان اهمیت زیادی قائل است. او به آینده ما اهمیت می دهد.  به عنوان یک جوان ترک، برای کشور و ملیت خود ارزش قائل هستم. من نمی‌خواهم به کسانی که با دشمنان دولت و ارتش متحد می شوند، رای بدهم. بسیاری از مردم ناسپاس هستند ،  آنها باید پیشرفت هایی را که در ۲۰ سال گذشته انجام شده مد نظر قرار دهند.  من فکر می کنم اردوغان در دور اول این انتخابات پیروز خواهد شد. حزب اردوغان ۲۰ سال در قدرت بوده و امیدوار هستم ۲۰ سال دیگر هم در قدرت بماند.» 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2617

ارسال نظر