رد پیشنهاد ناتو توسط ترکیه

منابع رسانه‌ای از رد پیشنهاد ناتو از سوی آنکارا برای برگزاری نشست بین سوئد، ترکیه و فنلاند در خبر دادند.

رد پیشنهاد ناتو توسط ترکیه

منابع رسانه‌ای از رد پیشنهاد ناتو از سوی آنکارا برای برگزاری نشست بین سوئد، ترکیه و فنلاند در خبر دادند.

به گزارش عرشه آنلاین، رسانه‌ها بعد از ظهر چهارشنبه به وقت تهران گزارش کردند که ترکیه پیشنهاد تازه ناتو در زمینه برگزاری نشست سه جانبه بین ترکیه، سوئد و فنلاند را رد کرده است.

​به گزارش روزنامه «فایننشال تایمز» ترکیه دعوت ناتو را برای شرکت در مذاکرات سه جانبه با فنلاند و سوئد با هدف یافتن راه حلی برای رفع مخالفت آنکارا با درخواست کشورهای شمال اروپا برای پیوستن به این ائتلاف نظامی غرب رد کرده است.

به گفته مقام‌های مطلع، نشستی که قرار بود روز چهارشنبه بین مقامات سه کشور و توسط یک مقام ارشد ناتو برگزار شود، شکل نگرفت.

به دلیل حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند در ماه گذشته درخواست پیوستن به ناتو کردند و سران این ائتلاف نیز اعلام کردند که انتظار می‌رود پیشنهادات آن‌ها طی چند هفته تصویب شود،اما مخالفت‌های ترکیه این روند را متوقف کرده و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، دو کشور را حامی تروریست‌ها خواند و سوئد را به شکست در سرکوب اعضای«پ‌ک‌ک»، (حزب کارگران کردستان ترکیه) متهم کرد.

اردوغان روز چهارشنبه بار دیگر خواستار امتیازگیری از این دو کشور شمال اروپا شد. وی گفت: «تا زمانی که سوئد و فنلاند گام‌های روشن، ملموس و قاطع را نشان ندهند، ما قطعاً موضع خود را در قبال موضوع پیوستن این دو کشوربه ناتو تغییر نخواهیم داد.»

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو روز چهارشنبه گفت که او و همکارانش برای حل نگرانی‌های قانونی ترکیه تلاش می‌کنند . وی در یک نشست مطبوعاتی گفت: «باید بنشینیم و به این نگرانی‌ها رسیدگی کنیم. این زمان بیش از آنچه در ابتدا انتظار داشتیم طول خواهد کشید.»

استولتنبرگ افزود: «از آمادگی سوئد و فنلاند برای رسیدگی به این نگرانی‌های امنیتی ترکیه استقبال می‌کنم. نمی‌توانم بگویم این مسئله چه موقع حل خواهد شد و ترکیه نیز اعلام کرده با گسترش ناتو به طور کلی موافق است.»

در همین زمینه، فنلاند و سوئد گفته‌اند که قوانین ضد تروریسم خود را تشدید می کنند و در تلاش برای غلبه بر مخالفت‌های آنکارا، می‌توانند پس از عضویت در ناتو، شرایط فروش تسلیحات خود را به ترکیه تسهیل کنند.

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 26064

ارسال نظر