برنامه جدید واشنگتن برای بازگشت به برجام

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که تهران شرایط را پیچیده‌تر می‌کند و اکنون تصمیم با ایران است که مذاکرات را ادامه دهد یا خیر!

برنامه جدید واشنگتن برای بازگشت به برجام

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «پارک جین» همتای خود از کره جنوبی در واشنگتن مدعی شد که ایران اقداماتی را در پاسخ به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتخاذ کرده است که همه چیز را چالش‌برانگیزتر می‌کند، از جمله بازگشت به برجام!

بلینکن در پاسخ به سوالی در قبال دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی و همچنین مسئله مذاکرات وین گفت: درباره برجام، طی سال گذشته و حتی بیشتر، کار زیادی انجام شد از جمله همکاری با اتحادیه اروپا، با شرکای اروپایی و همچنین با چین و روسیه تا ببینیم آیا می توانیم به پایبندی متقابل به برجام برگردیم یا خیر.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: اکنون این مسئله اساساً به ایران بستگی دارد که تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد مجدداً در آن توافق مشارکت کند یا نه، زیرا کار در زمینه مشارکت مجدد در آن توافق در بیشتر موارد تکمیل شده است.

بلینکن بدون اشاره به نقض عهدهای مکرر آمریکا ادعا کرد: اما آنچه ما دیدیم این است که ایران به تلاش خود برای گنجاندن موضوعات خارجی به این گفتگوها که ربطی به این مذاکرات ندارند، ادامه می دهد. بنابراین آنها باید تصمیم بگیرند و خیلی سریع تصمیم بگیرند که آیا مایلند به آنچه که مذاکره شده است ادامه دهند یا خیر.

وی در ادامه مدعی شد که ایران به تعهدات خود در قبال منع اشاعه هسته ای عمل نکرده است و قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نشانگر نگرانی عمیق این آژانس از کوتاهی ایران در برآورده کردن این تعهدات است.

پیشتر سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان به همراه آمریکا پیش نویس قطعنامه ای ضدایرانی را به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کردند مبنی بر اینکه ایران همکاری های لازم را با این سازمان در قبال محل هایی که آژانس سوالاتی در قبال آنها داشته، انجام نداده است.

قطعنامه مذکور پس از رأی‌ گیری با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید. ایران نیز متقابلا اعلام کرد که تعداد ۲۷ دوربین فراپادمانی آژانس را از تاسیسات هسته ای خود حذف می کند./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25787

ارسال نظر