ترامپ به دنبال کودتا بود؟

در جلسات کمیته بررسی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ با حضور اعضای منتخب مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به تلاش برای کودتا متهم شد.

ترامپ به دنبال کودتا بود؟

در جلسات کمیته بررسی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ با حضور اعضای منتخب مجلس نمایندگان، دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به تلاش برای کودتا متهم شد.

 تارنمای شبکه خبری اسکای نیوز گزارش داد، تحقیقات در مورد چرایی شورش‌ ۶ ژانویه ۲۰۲۱ ادامه دارد و در بررسی های اخیر در خصوص چگونگی این شورش گفته شده که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در حال "تلاش برای یک کودتا" بوده است.

براساس گزارشی که در تارنمای این شبکه خبری انگلیسی درج شد، آمده است: در اولین جلسه از ۶ روز جلسه استماع عمومی در برابر کمیته ای منتخب از اعضای مجلس نمایندگان، یک ویدیوی ۱۲ دقیقه ای به نمایش درآمد که پیش از این هرگز دیده نشده بود. در این ویدئو، آشوبگرانی دیده می شوند که پس از سخنرانی ترامپ مبنی بر بروز تقلب در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، به ساختمان کنگره حمله ور شدند. در زمان حمله، اعضای کنگره در حال برگزاری نشستی با هدف تایید پیروزی «جو بایدن» در انتخابات بودند. در شورش ۶ ژانویه، ۵ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ افسر پلیس زخمی شدند.

نشست کمیته بررسی شورش ۶ ژانویه همچنین با حضور نزدیکان ترامپ از جمله «ایوانکا ترامپ» دختر ترامپ و همسرش «جرد کوشنر»، «مایک پنس» معاون رئیس جمهور پیشین و رئیس دفتر وی، «ویلیام بار» دادستان کل و «ژنرال مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برگزار شد.

در این نشست بخش هایی از سخنان ترامپ در واکنش به شعارهای شورشیان در کنگره پخش شد؛ زمانی که وی می شنید جمعیت شعار اعدام پنس را سر می دادند و ترامپ  پاسخ می داد شاید حق با آنها باشد، او «لایق آن است».

پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری، به دلیل آنکه پنس از دستور ترامپ برای رد تاییدیه پیروزی بایدن سرباز زد، خشمگین بود.

«بنی تامپسون» رئیس این کمیته در اظهاراتی گفت: ما نمی‌توانیم آنچه را که اتفاق افتاده نادیده بگیریم. مردم آمریکا مستحق پاسخ هستند.

تامپسون این شورش را "تلاش برای کودتا" از سوی ترامپ توصیف کرد که ۲۵۰ سال دموکراسی در قانون اساسی آمریکا را در معرض خطر قرار داد.


 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25098

ارسال نظر