پای بایدن به پرونده شکایت واتساپ باز شد

دادگاه عالی آمریکا از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره رسیدگی به پرونده شکایت واتس‌اپ علیه سازنده جاسوس افزار پگاسوس نظرخواهی کرد.

پای بایدن به پرونده شکایت واتساپ باز شد

دادگاه عالی آمریکا از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، درباره رسیدگی به پرونده شکایت واتس‌اپ علیه سازنده جاسوس افزار پگاسوس نظرخواهی کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، دادگاه عالی در حال بررسی درخواست شرکت اسرائیلی NSO Group برای تجدیدنظر دادگاه در تصمیم برای رسیدگی به شکایت واتس‌اپ علیه این شرکت است. این سرویس پیام رسان که متعلق به شرکت مِتا پلتفرمز است، از شرکت NSO برای بهره برداری از یک حفره امنیتی در واتس‌اپ برای نصب نرم جاسوس افزار، شکایت کرده است اما این شرکت می گوید به دلیل این که به عنوان عاملی برای دولتهای خارجی عمل کرده است، باید از تحت پیگرد قرار گرفتن مصون بماند.

واتس‌اپ اعلام کرده است از سازنده پگاسوس برای جاسوسی از ۱۴۰۰ نفر از جمله روزنامه نگاران، کنشگران حقوق بشر و مخالفان دولتی شکایت کرده است.

دادگاه عالی آمریکا از وزارت دادگستری این کشور خواست درباره این مسئله حقوقی نظر خود را اعلام کند.

واتس‌اپ در اکتبر سال ۲۰۱۹ از سازنده پگاسوس شکایت کرد و با متهم کردن شرکت NSO به دسترسی بدون اجازه به سرورهای واتس‌اپ برای نصب پگاسوس و هدف قرار دادن تلفنهای همراه افراد، خواستار دریافت خسارت و غرامت شد. اما شرکت NSO مدعی است پگاسوس به مقامات اجرایی قانون و سازمانهای اطلاعاتی برای مبارزه با جرایم و حمایت از امنیت ملی کمک می کند و خواستار برخورداری از مصونیت شد.

 مدیر واتس‌اپ در جریان مصاحبه‌ای به روزنامه گاردین گفته بود دولتها از جاسوس افزار پگاسوس گروه NSO برای حمله به مقامات دولتی بلندپایه سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ استفاده کردند که شامل مقامات امنیت ملی رده بالایی بود که از متحدان آمریکا به شمار می رود. این حملات هک گسترده بخشی از کمپین بزرگتری بود که در مدت دو هفته ۱۴۰۰ کاربر واتس‌اپ را هک کرد و باعث شکایت این شرکت پیام‌رسان شد.

بر اساس گزارش رویترز، اما دادگاه تجدیدنظر ناحیه نهم سانفرانسیسکو، حکمی که نوامبر گذشته صادر شده بود را تایید کرد و آن را یک پرونده آسان خواند زیرا صرف مجوز NSO برای پگاسوس و فراهم کردن پشتیبانی فنی، مسئولیت حقوقی این شرکت را تحت قانون فدرال که قانون مصونیت حاکمیت خارجی خوانده می شود، سلب نمی‌کند.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24953

ارسال نظر