خبر مهم اولیانوف درباره صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی تاکید کرد که اقدام شورای حکام برای احیای برجام کاملا غیرسازنده خواهد بود.

خبر مهم اولیانوف درباره صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز (سه‌شنبه) با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر از اقدام کشورهای اروپایی عضو برجام برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران و طرح آن در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شدت انتقاد کرد.

وی در این پیام نوشت: بیش از پیش مشخص شده است که قصد شرکت‌کنندگان غربی در مذاکرات وین برای تصویب قطعنامه علیه ایران در نشست کنونی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای برجام بسیار غیر سازنده است.

اولیانوف در ادامه تاکید کرد: روسیه به هیچ وجه خود را با چنین قطعنامه‌ای همراه نخواهد کرد.

این دیپلمات ارشد روس پیشتر نیز نسبت به تصویب قطعنامه علیه ایران در شرایطی که هنوز مذاکرات احیای برجام در وین به نتیجه نهایی نرسیده است، هشدار داد و خاطر نشان کرد که این کار کمکی به حفظ برجام نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته در گزارشی مدعی شد که آمریکا و تروئیکای اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران درخواست می‌کند به سوالات پادمانی آژانس فورا پاسخ دهد.

بنا بر گزارش رویترز، آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان پیش‌نویس یک قطعنامه را برای ارائه به نشست هفته بعد شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران می‌خواهد به سوالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه مکان هسته‌ای توضیح دهد.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در سخنرانی آغازین خود در نشست شورای حکام مدعی شد که ایران پاسخی قانع کننده‌ای درباره سه مکان اعلام نشده خود نداده است.

وی در عین حال گفت: طبق روال قبلی و برای این که آژانس در موقعیتی قرار بگیرد که بتواند تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز است، آژانس آماده است بدون تاخیر با ایران برای حل‌وفصل این مسائل دوباره همکاری کند.

گروسی در نشست خبری خود پس از برگزاری این نشست نیز گفت که آنچه رخ داده است، نشان می‌دهد که ما و ایران به همکاری و شفاف‌سازی و توضیح درخصوص برخی امور نیاز داریم.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز روز گذشته در این خصوص گفت: متاسفانه مدیرکل آژانس گزارشی را به صورت شتاب‌زده ارائه کرده است که پیش از این‌که منتشر کند در پارلمان اروپا همین موارد را قبلا یک بار دیگر گفته بود و همان موقع نیز ایران موضع گرفت و اعلام کرد که با توجه به این‌که هنوز دور سوم رایزنی‌ها بین ایران و آژانس  انجام نشده، جمع بندی مدیرکل در پارلمان اروپا به گونه ای است که انگار از قبل تصمیمی گرفته شده که گزارش آژانس جهت گیری و موضع گیری خاصی را داشته باشد.

خطیب زاده با بیان این که گزارش ارائه شده دقیق نیست، تصریح کرد: ما صریح و روشن گفته‌ایم که این گزارش بی اعتنا به تمامی اقدامات و پاسخ‌هایی که ایران با دقت و به صورت فنی ارائه کرده، است. ما از پنجم مارس ۲۰۲۲ و نیمه اسفند تا امروز سه دور نشست با آژانس بین الملی انرژی اتمی داشتیم و یک بار هم به صورت مکتوب نظرات و پاسخ‌های خود را ارائه کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد مبنی بر این که این گزارش علاوه بر این که دقیق نیست و بی اعتنا به اقدامات ایران است، تلاش دارد که یک روایت شاذ و بعیدی را در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران جا بیندازد که بیشترشان بر اساس موارد ادعایی است، تصریح کرد: معلوم است رد پای رژیم صهیونیستی در آن وجود دارد.

وی گفت: در دستیابی ایران به اورانیوم کافی برای ساخت بمب هسته‌ای تنها مساله، زمان است. خواستار تداوم همکاری با ایران برای رسیدن به راه حل برای برنامه هسته ای این کشور هستیم./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24485

ارسال نظر