اسرائیل: به آژانس درباره ایران اطلاعات دادیم

وزیر دفاع اسرائیل گفت: نخست‌وزیر اسرائیل اطلاعاتی را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داد.

اسرائیل: به آژانس درباره ایران اطلاعات دادیم

 به نوشته سایت شبکه الجزیره، بنی گانتس وزیر دفاع اسرائیل همچنین گفت جامعه جهانی باید کار کند تا مانع از غنی سازی و تولید بمب اتمی ایران شود.

مدیرکل آژانس در روز جمعه گذشته سفری به اسرائیل داشت و با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل دیدار و گفتگو کرد. این سفر قبل از آغاز نشست تازه شورای حکام آژانس بود.

در این دیدار نخست وزیر اسرائیل به مدیرکل آژانس گفته بود در صورت شکست جامعه جهانی در منع هسته ای ایران، اسرائیل حق خود را برای دفاع از خود و کار علیه ایران برای مقابله با برنامه هسته ای تهران، محفوظ می داند.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران را متهم کرد که به سوالات آژانس، جواب های دارای اعتبار فنی نمی دهد.

او در سخنرانی افتتاحیه نشست شورای حکام آژانس گفت که ایران درباره آثار اورانیوم غنی شده کشف شده در سه مرکز اعلام نشده در این کشور، پاسخ معتبر فنی نمی دهد.

گروسی به خبرنگاران گفت: امیدوارم به این متعهد باشیم که در پایان جلسات شورای حکام در این هفته، مشکل را به صورت نهایی حل کنیم. باید کار را ادامه بدهیم تا به یک توضیح {از ایران} برسیم. راه حل دیگری را نمی بینم.

مدیرکل آژانس افزود: درباره اینکه ایران اورانیوم کافی برای ساخت بمب اتمی داشته باشد؛ مسئله زمان است. حداکثر چند هفته. آنها خیلی نزدیک هستند. آنها خیلی خیلی نزدیک هستند. آنها می خواهند فناوری بیشتر برای تولید بیشتر اورانیوم غنی شده داشته باشند.

قبل از این هم آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود سوالاتی وجود دارد که از ایران درباره آنها، توضیح یا پاسخ هایی دریافت نکرده است. این سوالات درباره وجود آثار اورانیوم غنی شده در سه مرکز اعلام نشده است. ایران قبل از این به آژانس درباره فعالیت هسته ای در این سه مراکز چیزی به آژانس اعلام نکرده بود.

براساس آخرین گزارش آژانس، ایران هم اکنون ۴۳.۱ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی در اختیار دارد.

گروسی ادعا کرد: ایران برنامه هسته ای بلندپروازانه ای دارد. به سود این کشور است که با آژانس همکاری کند و مسائل مبهم درباره فعالیت خود را توضیح دهد.

او گفت آنچه آژانس از ایران دریافت کرده اطلاعات غیرکافی است و باید به ارائه توضیحات لازم ادامه دهد.

مدیرکل آژانس افزود: از زمان تصمیم تهران برای توقف تعهدات هسته ای برجامی خود، فعالیت بازرسان آژانس در ماه های اخیر به میزان زیادی تحت تاثیر قرار گرفت.

گروسی گفت: ایران باید بدون تاخیر مسائل معلق را حل کند. در غیراین صورت آژانس نمی تواند تضمین کند که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است.

او تاکید کرد آژانس به نتایج قابل انتظار از ایران نرسیده است. باید به این موضوع اعتراف کنیم. توقف همکاری میان ایران و آژانس به سود هیچ کس نیست. ایران باید اطلاعات واضح را درباره برنامه هسته ای اش ارائه کند. به سود ایران است که درباره مسائل مبهم هسته ای اش توضیح دهد.

پیش نویس اروپا و امریکا علیه ایران

کشورهای اروپایی و امریکا پیش نویسی طرحی را علیه ایران در شورای حکام آژانس ارائه کرده اند. خبرگزاری فرانسه گفته است این پیش نویس همزمان با توقف مذاکرات برجامی، به مرحله رای گیری خواهد رسید.

ایران و کشورهای ۱+۵ در حال مذاکره درباره احیای برجام هستند اما این مذاکرات هم اکنون در حال توقف است. در صورت تایید این پیش نویس، این نخستین قطعنامه انتقادآمیز از ایران در آژانس از سال ۲۰۲۰ تاکنون است.

همزمان دیپلمات ها درباره کاهش فرصت های نجات برجام هشدار می دهند.

براساس متن تهیه شده توسط امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، از تهران خواسته شده همکاری کامل با آژانس داشته باشد.

هدف از مذاکرات احیای برجام، توافق درباره بازگشت امریکا به برجام، رفع تحریم های ضدبرجامی امریکا علیه ایران و بازگشت ایران به محدودیت های هسته ای برجام است اما این مذاکرات هم اکنون متوقف مانده است.

گفته می شود اختلاف ایران و امریکا بر سر حذف نام سپاه از فهرست وزارت خارجه امریکا درباره گروه های تروریستی، موضوع اصلی اختلاف و عامل توقف مذاکرات است.

در مقابل، چین و روسیه درباره این پیش نویس، از ایران حمایت کردند و گفتند که این پیش نویس در مسیر مذاکرات هسته ای با ایران، مانع سازی می کند./ عصرایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24470

ارسال نظر