اردوغان خطاب به نخست‌وزیر سوئد:

وزیر دفاع‌تان را برکنار کنید!

رئیس‌جمهور ترکیه از ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد خواسته است تا وزیر دفاع خود را برکنار کند.

وزیر دفاع‌تان را برکنار کنید!

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه از «ماگدالنا اندرسون»، نخست‌وزیر سوئد خواسته است تا «پیتر هالتکویست»، وزیر دفاع خود را برکنار کند.

اردوغان برکناری این وزیر کابینه سوئد را به عنوان شرط ترکیه جهت موافقت با عضویت سوئد در ناتو مطرح کرده است.

روزنامه اکسپرسن سوئد به نقل از منابع آگاه گزارش داد که این درخواست اردوغان به دلیل حضور وزیر دفاع سوئد در مراسم حزب کارگران کردستان (PKK) در شهر بورلنگه سوئد در دسامبر ۲۰۱۱ صورت گرفته که در آن این وزیر کابینه سوئد سخنرانی کرده است. وزیر دفاع سوئد در زمان حضور در آن مراسم عضو پارلمان و رئیس کمیته دفاع این کشور بوده است.

ترکیه با درخواست عضویت سوئد و فنلاند در پیمان آتلانتیک شمالی معروف به ناتو به دلیل حمایت رهبران و دولت آن‌ها از پ.ک. ک مخالفت کرده و خواستار لغو حمایت این دو کشور از پ.ک. ک شده است.

این در حالی است که پیشتر «میرچا جوآنا»، معاون دبیرکل ناتو ابراز امیدواری کرده بود که اعضای این سازمان بتوانند به اجماع نظر بر سر پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف نظامی دست یابند.

وزرای خارجه ۳۰ کشور عضو ناتو ماه گذشته مذاکرات ۲ روزه‌ای در برلین بر سر موضوع عضویت فنلاند وسوئد در ناتو برگزار کردند، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده اند.

پیشتر نیز «رجب طیب اردوغان» گفته بود که نمی‌تواند از برنامه‌های کشورهای شمال اروپا برای عضویت در ناتو با توجه به اینکه این کشورها خانه بسیاری از سازمان‌های تروریستی است حمایت کند، اما سخنگوی او به رویترز گفته است که ترکیه درها را نبسته است./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24468

ارسال نظر