ضربه اطلاعاتی به داعش در نزدیکی مرز‌های ایران

الحشد الشعبی ۶ تروریست خطرناک و تحت تعقیب را در استان دیاله دستگیر کرد.

ضربه اطلاعاتی به داعش در نزدیکی مرز‌های ایران

الحشد الشعبی (بسیج مردمی) با وارد کردن ضربه‌ای مهلک به پیکر داعش در عراق، شش تروریست خطرناک و تحت تعقیب را در استان دیاله نزدیک مرز‌های جمهوری اسلامی ایران دستگیر کرد. به گزارش ایرنا، «صادق الحسینی» از فرماندهان الحشد الشعبی به خبرگزاری «المعلومه» گفت که گروه‌های اطلاعاتی با هماهنگی نیرو‌های امنیتی این سازمان موفق شدند در چند رشته عملیات شش تروریست خطرناک و معروف را که در مناطق مختلف استان دیاله در حال برنامه ریزی برای حملات خونین بودند، دستگیر کنند.

به گفته الموسوی، دستگاه اطلاعات الحشد الشعبی به نتایج مهمی در کشف و شناسایی هسته‌ها و عناصر داعش در چندین استان عراق دست یافته است. الحشد الشعبی برای نابودی و مقابله با تروریست‌های داعش شش تیپ رزمی در استان دیاله واقع در شرق عراق و همسایگی ایران مستقر کرده است. با وجود شکست داعش در عراق همچنان بقایای این گروه تروریستی هر از گاهی در بخش‌های از این کشور از جمله بغداد، پایتخت و استان‌های دیاله، نینوا، صلاح الدین، کرکوک و الانبار با استفاده از اصل غافلگیری دست به تحرک و انجام عملیات‌های کور تروریستی علیه شهروندان و نظامیان عراقی می‌زنند.

امکان بازخیزی داعش در منطقه؟

تقریباً از روز‌های شکست داعش در بخش‌هایی از استان دیرالزور سوریه، گهگاه بحث بازخیزی این گروه مطرح می‌شود، اما به نظر می‌رسد دو رویداد روز‌های اخیر بیش از همیشه زنگ خطر قدرت‌یابی دوباره داعش در منطقه را به صدا درآورده است؛ رویداد نخست، حمله داعش به زندان الصناعه در استان الحسکه سوریه بود که به نوعی بزرگ‌ترین زندان داعشی‌های جهان است و در آن حدود پنج هزار تروریست نگهداری می‌شوند. ظاهراً در این حمله صد‌ها زندانی داعشی گریخته و رسانه‌ها اعلام کرده‌اند همچنان ده‌ها زندانی از الصناعه فراری‌اند. رویداد دوم حمله به مقر ارتش عراق در استان دیالی بود که طی آن ۱۱ نیروی عراقی جان باختند. طی ماه‌های اخیر ده‌ها حمله تروریستی از سوی داعش در دیاله، کرکوک، بغداد و الانبار انجام شده است.

همچنین خبر‌ها از استقرار نیرو‌های امنیتی عراق در اطراف زندان ابوغریب به دلیل نگرانی‌ها از تکرار رویداد زندان الحسکه حکایت دارد. وضعیت مناطق کردنشین سوریه مدت‌هاست در رکود است و رایزنی‌های سیاسی میان کرد‌ها و دمشق به جایی نمی‌رسد. در عراق نیز برای مثال شکاف میان شیعیان آن‌چنان بالاست که مقتدی صدر در بیانیه‌ای، برخی گروه‌ها را به اغراق درباره گسترش داعش متهم کرد. اگرچه نمی‌توان به قطعیت درباره بازخیزی داعش سخن گفت، اما روند عملیات‌های داعش در سوریه و به‌ویژه عراق نشان می‌دهد شرایط وخیم اقتصادی و بن‌بست در روند سیاسی می‌تواند زمینه‌ساز این‌گونه عملیات‌ها باشد؛ بنابراین احتمال رشد دوباره جریانات سلفی-تکفیری و شاخه‌های تروریستی آن به عنوان سناریویی پس از کاهش مداخله آمریکا در منطقه وجود دارد./خراسان

دیگر رسانه ها

کدخبر: 24390

ارسال نظر