مهر تایید آمریکا بر صدور قطعنامه ضدایرانی

وزارت خارجه آمریکا از قصد واشنگتن برای همراهی با سه کشور اروپایی در صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

مهر تایید آمریکا بر صدور قطعنامه ضدایرانی

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرد واشنگتن قصد دارد با انگلیس، فرانسه و آلمان در صدور قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس اتمی که محور آن ضرورت همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، همراه شود. ۱۶ خرداد ماه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود.

دو روز پیش، آمریکا و شرکای غربی اش پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تنظیم کرده و در آن از ایران خواسته بودند تا به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آثار اورانیوم کشف شده از سه سایت هسته‌ای ایران پاسخ دهد.

در این پیش نویس که به همه کشور‌های عضو شورای حکام سازمان ملل ارسال شد، ادعا و از ایران خواسته شده تا هرچه سریعتر به تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای همکاری بیشتر در راستای شفاف سازی و حل و فصل همه مسائل پادمانی باقی مانده بپذیرد.

پکن ضمن مخالفت با این تصمیم کشور‌های غربی اعلام کرد که با این قطعنامه ضد ایرانی مخالف است. «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاسخ به سوالی درباره پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و تروئیکای اروپایی علیه ایران، توضیح داد که چین گزارش‌های مربوطه را دنبال می‌کند و با اقدامات کشور‌های اروپایی و آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق فشار بر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالف است.

این دیپلمات چینی اظهار کرد: «ما معتقدیم که در حال حاضر همه نیازمند تسهیل روند مذاکرات برای رسیدن به یک توافق هستند. با از سرگیری برجام، موضوع پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران حل خواهد شد. آمریکا باید در اسرع وقت تصمیمات سیاسی اتخاذ کند و به نگرانی‌های مشروع ایران پاسخ دهد و برای حل مسائل باقی مانده تلاش کند.»

ادعا‌های واشنگتن درباره لزوم پایبندی تهران به تعهدات، شفاف سازی و حل و فصل مسائل پادمانی در حالی انجام می‌شود که بیشترین بازرسی آژانس و دوربین‌های مدار بسته در سایت‌های هسته‌ای ایران وجود دارد./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 23890

ارسال نظر