رابرت مالی: توافق برجامی به مشکل خورد |تحریم ها شدیدتر می شود

رابرت مالی گفت: هنوز با ایران به توافقی نرسیدیم و چشم انداز دستیابی به آن در بهترین حالت بسیار ضعیف است.

رابرت مالی: توافق برجامی به مشکل خورد |تحریم ها شدیدتر می شود

 

فارس : نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون اشاره به زیاده خواهی های کشورش در مذاکرات وین افزود: پس از گذشت بیش از یک سال از گفتگوها در وین که به نظر می رسد شتاب خود را از دست داده، زمان رو به اتمام است. ما توافقی با ایران نداریم و چشم انداز دستیابی به آن در بهترین حالت، ضعیف است.

رابرت مالی: چشم‌انداز دستیابی به توافق با ایران ضعیف است/ تحریم ها شدیدتر می شود

رابرت مالی نماینده ارشد امریکا در امور ایران در اظهارات خود به سنای آمریکا گفت: تلاش‌ها برای احیای توافق ۲۰۱۵ به مشکل برخورد کرده است اما او معتقد است که پیشنهاد کاهش «محدود» تحریم‌ها به تهران همچنان می‌تواند این توافق را نجات دهد و زمینه را برای یک توافق گسترده‌تر فراهم کند.

رابرت مالی روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت که بهترین مسیر در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بازگشت به برجام است.

وی در عین حال با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و هراس از این پیشرفت ها گفت که بازگشت به برجام کمک می کند تا فعالیت هسته ای ایران که پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ برای خروج از آن شتاب گرفت، محدود شود.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بدون اشاره به زیاده خواهی های کشورش در مذاکرات وین افزود: پس از گذشت بیش از یک سال از گفتگوها در وین که به نظر می رسد شتاب خود را از دست داده، زمان رو به اتمام است. ما توافقی با ایران نداریم و چشم انداز دستیابی به آن در بهترین حالت، ضعیف است.

رابرت مالی با تکرار ادعاهای واشنگتن ادامه داد: ما و همه شرکای اروپایی خود متقاعد شده ایم که می توانیم در ازای برداشتن گام های مهم ایران برای عقب نشینی و محدود کردن برنامه هسته ای خود، تخفیف محدودی از تحریم ها ارائه کنیم و همچنان از مخزن وسیع تحریم های باقی مانده و  ابزارهای دیگری که در اختیار ما  قرار دارد، برای تحت فشار قرار دادن و هدف قرار دادن سایر فعالیت های خطرناک این کشور استفاده کنیم.

وی  با بیان اینکه خروج از برجام توانایی آمریکا برای مقابله با ایران را محدود کرده است، تاکید کرد: حقیقت ساده این است که برجام به عنوان ابزار محدود کردن فعالیت هسته ای ایران، کار می کرد. این نتیجه ناخوشایند تصمیم دولت قبل برای خروج یکجانبه از برجام است. بدون اتخاذ آن تصمیم می‌توانستیم همه تمرکز و اهرم فشارمان را روی همکاری با متحدان و شریکانمان برای مهار ایران و مقابله با اقدامات این کشور متمرکز کنیم.

نماینده آمریکا در امور ایران با بیان ادعاهایی درباره تهدیدهای ایران برای آمریکا از جمله حمایت از گروه های تروریستی، هدایت حملات به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و بازداشت اتباع خارجی و دوتابعیتی برای اهداف سیاسی مدعی شد فروپاشی توافق و  نیاز فوری به احیای آن، به طور فعال  تمرکز مقامات آمریکایی را از سایر فعالیت‌های ایران منحرف کرده است.

وی ادعا کرد: ما شکی نداریم که چه توافق هسته ای باشد یا نباشد، دولت ایران یک تهدید باقی می ماند. اما نتیجه گیری نهایی این است که اگر رهبران ایران به سلاح هسته ای دست یابند، یا مانند امروز نزدیک به دستیابی به مواد هسته ای کافی برای یک سلاح هسته ای باشند، همه مشکلات ما با ایران بسیار افزایش خواهد یافت و آزادی عمل ما برای رسیدگی به آنها کاهش خواهد یافت.

رابرت مالی گفت: اگر توافقی با ایران بدست نیاید، واشنگتن آماده است تحریم های ایران را افزایش داده و آنها را تشدید کند.

رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جلسه استماع رابرت مالی گفت: هرگونه توافق جدید با ایران باید مورد بررسی کنگره قرار گیرد و ما انتظار داریم دولت جو بایدن از قانون پیروی کند.

منندز ادامه داد: ایران امروز توسط چین تقویت شده است، طبق گزارش ها، چین فقط در ماه آوریل ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است. نفتی که باید مشمول تحریم های آمریکا شود. اما چین این نفت را با تخفیف از ایران خریداری می کند، این منجر به روانه شدن سیل پول نقد برای ایران شده است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22548

ارسال نظر