ارسال تسلیحات از رده خارج به اوکراین توسط انگلیس

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس می‌گوید که این کشور تاکنون ۵ هزار موشک‌ ضد تانک و ۵ سامانه پدافند هوایی در اختیار ارتش اوکراین قرار داده و قصد دارد تا تعدادی خودروی زرهی برای شلیک موشک‌های ضد هوایی به این کشور ارسال کند.

ارسال تسلیحات از رده خارج به اوکراین توسط انگلیس

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس می‌گوید که این کشور تاکنون ۵ هزار موشک‌ ضد تانک و ۵ سامانه پدافند هوایی در اختیار ارتش اوکراین قرار داده و قصد دارد تا تعدادی خودروی زرهی برای شلیک موشک‌های ضد هوایی به این کشور  ارسال کند.

به گزارش عرشه آنلاین، هفته پیش روزنامه تایمز چاپ لندن هم گزارش داد که دولت انگلیس به عنوان بخشی از بسته جدید ۳۰۰ میلیون پوندی کمک نظامی به اوکراین، ده‌ها پهپاد کوادکوپتر را که می‌توانند تجهیزات سنگین نظامی را به خط مقدم این کشور منتقل کنند، به این کشور ارسال می‌کند.

این پهپادها با برد بیش از ۴۰ مایل و زمان پرواز ۳۶ دقیقه برای حمل ۶۸ کیلوگرم تجهیزات پزشکی و لجستیکی به سربازان اوکراینی در خط مقدم که علیه روسیه در شرق دونباس و مناطق دیگر می‌جنگند، استفاده خواهند شد.

این درحالیست که بر اساس گزارش تایمز، مشخص نیست که وزارت دفاع انگلیس چند پهپاد دارد و آیا آنها را از سهم خود ارسال می کند یا به طور خاص برای اوکراینی ها خریداری می شود.

انگلیس به طور کلی از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است.

مقام‌های این کشور دائما تاکید دارند که اوکراین باید به لحاظ نظامی تقویت شود تا نه تنها دربرابر روسیه مقاومت که علیه اهداف استراتژیک این کشور حمله کند. رسانه‌ها اخیراً گزارش کردند، لندن نگران است که دیگر متحدان ناتو، اوکراین را مجبور کنند که هر چه سریع‌تر به حل و فصل درگیری با روسیه بپردازد، اما لندن هرگونه ایده امضای توافق صلح با روسیه را رد می‌کند و در مقابل اصرار دارد که کی‌یف باید اول از همه در قدرتمندترین موضع ممکن قرار بگیرد.

بوریس جانسون با بیان اینکه انگلیس نخستین کشوری بود که در حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه تسلیحات نظامی ارسال کرد، گفت به حمایت از اوکراین تا هر زمان که لازم باشد ادامه می‌دهد. این درحالیست که وزیر امور خارجه انگلیس هم پیروزی اوکراین در برابر روسیه را یک ضرورت استراتژیک برای غرب نامیده است.

اما یکی از فرماندهان اسبق نیروی هوایی این کشور می‌گوید که ناوگان هوایی انگلیس ۲۰ سال قدیمی است و ارتش با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است. ادوارد استرینگر روز چهارشنبه به شبکه رادیویی ال‌بی‌سی گفت که انگلیس درحالی به اصطلاح تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال می‌کند که توسط نیروهای آموزش دیده پشتیبانی نمی‌شود و این امر فایده‌ای در نتیجه جنگ ندارد؛ زیرا روس‌ها به اوکراین حمله می‌کنند و تجهیزات را با خود می‌برند. فرمانده اسبق نیروی هوایی انگلیس بر همین اساس بر ضرورت مدرن‌سازی ارتش این کشور تاکید کرد.

اما ماجرا زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم دولت انگلیس سال گذشته به بهانه افزایش بی‌سابقه مخاطرات جهانی از زمان جنگ سرد بودجه نظامی این کشور را به بالاترین سطح در ۳۰ سال گذشته افزایش داد. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که بودجه وزارت دفاع طی چهار سال آینده ۱۶.۵ میلیارد پوند افزایش خواهد یافت. این اعتبار برای تحول در ارتش، تقویت نفوذ کشور در جهان، ارتقاء نیروی سایبری ملی و فرماندهی فضایی هزینه خواهد شد.

جالب‌تر اینکه «بن والاس» هم پارسال گفته بود که تصمیم دولت باعث رهایی از تسلیحات قدیمی و سرمایه‌گذاری در فنآوری‌های جدید نظامی خواهد شد. وی در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی» افزود: زمانی که وضعیت ارتش را نگاه می‌کردم، آنها به تجهیزات قدیمی و از تاریخ گذشته مسلح بودند؛ این در حالی است که دشمنان ما در سراسر جهان از تجهیزات بهتری برخوردار هستند و ظرفیت ‌آن‌ها برای حمله به ما روز به روز وسیع‌تر می‌شود.

والاس مدعی شد: زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد، ضروری است که ارتش را مدرن‌سازی کنید و برای این کار به پول نیاز دارید.

گزارش ها حاکیست که ارتش انگلیس نزدیک به یک دهه است که به دنبال به روزرسانی و مدرنیزه کردن ناوگان زرهی این کشور بوده اما زمینه آن فراهم نبوده است.

از این منظر طرح این ادعا به دور از این واقعیت نیست که بودجه هنگفت نظامی انگلیس درکنار جنگ اوکراین ترکیب مناسبی است که انگلیس به چندین هدف خود شامل رها شدن از تسلیحات قدیمی ارتش، گذاشتن منت بر اوکراین و تسویه حساب قدیمی با روسیه، مدرن‌سازی ارتش و اثبات خود به‌عنوان یک طرف قابل اعتماد در عرصه بین‌الملل به ویژه پس از برگزیت برسد.

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 20414

ارسال نظر