قرص واکسن کرونا آزمایش شد

آزمایش‌های اولیه یک واکسن تجربی کووید-۱۹ به شکل قرص خوراکی در حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که چنین واکسنی می‌تواند مزیتی دوگانه داشته باشد: هم باعث محافظت در برابر عفونت شود و هم انتشار هواپخش ویروس را متوقف کند.

قرص واکسن کرونا آزمایش شد

آزمایش‌های اولیه یک واکسن تجربی کووید-۱۹ به شکل قرص خوراکی در حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که چنین واکسنی می‌تواند مزیتی دوگانه داشته باشد: هم باعث محافظت در برابر عفونت شود و هم انتشار هواپخش ویروس را متوقف کند.

به گزارش عرشه آنلاین، واکسن‌های موجود خطر بیماری شدید و بستری شدن به علت کووید-۱۹ را کاهش می‌دهند، اما حفاظت تمام‌عیاری در برابر عفونت کروناویروس ایجاد نمی‌کنند.

استفانی لانگل از دانشگاه دوک در دورهام در کارولینای شمالی آمریکا و سرپرست بررسی این واکسن می‌گوید: «با توجه به اینکه هنوز بسیاری از نقاط جهان پوشش واکسیناسیون پایین‌تر از حد مطلوب است و این امر به خصوص درباره کودکان صادق است، امکان اینکه شخص واکسینه‌شده دچار عفونت به اصطلاح رخنه‌ای کرونا شود و بعد ویروس را به اعضای خانواده یا اجتماع که واکسینه نشده‌اند، منقل کند، یک خطر بهداشت عمومی است»

به گفته لانگل، ساخت واکسن‌هایی که هم باعث حفاظت در برابر بیماری شوند و هم سرایت ویروس به افراد واکسینه‌نشده را کاهش دهند، مزیت قابل‌توجهی دارد.

این واکسن خوراکی در ازمایش‌ها در همسترها باعث ایجاد پاسخ آنتی‌بادی قوی در خون و ریه‌ها شد. هنگامی که این حیوانات در معرض میزان‌های بالای کروناویروس قرار گرفتند و عفونت رخنه‌ای پیدا کردند، میزان علائم در آنها کمتر از همسترهای واکسینه‌نشده بود.

همسترهای واکسینه‌شده همچنین مقادیر کمتر ویروس عفونت‌زا در بینی و ریه‌هایشان داشتند، بنابراین ویروس‌های چندانی را از طریق هوای تنفسی‌شان وارد محیط نمی‌کردند.

یافته‌های بررسی این واکسن در شماره ۵ ماه مه ژورنال Science Translational Medicine منتشر شده است.

این واکسن از آدنوویروس به عنوان ناقل برای انتقال ژن‌های پروتئین شاخکی یا اسپایک کروناویروس استفاده می‌کند.

این واکسن تجربی برخلاف واکسن‌های فعلی که به درون عضله تزریق می‌کند، با افزایش تولید آنتی‌بادی از نوع ایمونوگلوبولین A یا IgA – یعنی نخستین خط دفاعی بدن در مقابل عوامل بیماری‌زا- در بافت‌های مخاطی در بینی و ریه‌ها- کروناویروس را خنثی می‌کند.

به گفته این پژوهشگران، ایجاد محافظت در چنین مکان‌هایی احتمال اینکه افراد واکسینه‌شده ویروس عفونت‌زا در هنگام عطسه یا سرفه به دیگران منتقل کنند.

لانگل گفت:‌«داده‌های ما نشان می‌دهد که ایمنی مخاطی یک راهبرد موثر برای کاهش انتشار کرونا از طریق انتشار هواپخش است.»

به گفته لانگل، این بررسی بر سویه ابتدایی کروناویروس متمرکز بوده است. بررسی‌های آینده تاثیر این واکسن را در برابر سویه‌های اُمیکرون آزمایش خواهد کرد. همچنین باید در انتظار ماند تا معلوم شود آیا یافته‌های بررسی حیوانی در بررسی‌های انسانی هم تکرار خواهند شد یا نه.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 20122

ارسال نظر