افشاگری مارک اسپر درباره برنامه ترامپ برای ترور یک افسر ارشد ایرانی

وزیر دفاع دولت ترامپ طرح ترور یک افسر ارشد ایرانی را «پیشنهادی بد» توصیف کرد.

افشاگری مارک اسپر درباره برنامه ترامپ برای ترور یک افسر ارشد ایرانی

«مارک اسپر» در کتاب خاطرات جدیدش می‌نویسد: «ترور یک افسر ارشد ایرانی یک ایده واقعا بد با پیامد‌های بسیار بزرگ بود.»

به گزارش گاردین، کتاب جدید مارک اسپر با نام «سوگند مقدس» که قرار است هفته آینده چاپ شود، به خاطرات او در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ می‌پردازد.

وزیر دفاع دولت ترامپ در این کتاب با اشاره به اتفاقات مربوط به ترور یک سردار ایرانی می‌نویسد: «اندکی پیش از انتخابات ۲۰۲۰، «رابرت اوبراین»، مشاور امنیت ملی آمریکا، با اعلام این خبر که رئیس جمهور می‌خواهد یک افسر ارشد نظامی ایرانی را ترور کند رئیس ستاد مشترک ارتش را متحیر کرد.»

اسپر در این کتاب، خود را به عنوان یکی از مقاماتی معرفی می‌کند که سعی دارند در برابر ایده‌های بد یا غیرقانونی ترامپ مقاومت کنند. وزیر دفاع دولت ترامپ در ادامه احتمال می‌دهد که هدف ترامپ از ترور سردار ایرانی مقاصد سیاسی و انتخاباتی باشد.

مقام دفاعی آمریکا در این کتاب به ایده‌های دیگری که مورد بحث قرار گرفتند نیز اشاره می‌کند. به گفته او ارسال موشک‌هایی به مکزیک برای نابودی آزمایشگاه‌های مواد مخدر، اعزام ۲۵۰ هزار نیرو به مرز‌های جنوبی و فرو بردن سر بریده یکی از رهبران گروه‌های جهادی در خون خوک از دیگر ایده‌های مطرح شده در جلسات با ترامپ بوده است.

به گفته اسپر، ترامپ تخاصم با تهران را به بخش مهمی از برنامه‌هایش برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل کرده بود. او به مشارکت آمریکا در توافق برجام پایان داد و بار‌ها با ادبیاتی نامتعارف در خصوص تبعات درگیری با آمریکا به تهران هشدار می‌داد.

گرچه اسپر در کتاب خود نام نظامی ارشد ایرانی که آمریکا ترور کرد را اعلام نکرده است اما به احتمال فراوان منظور وی سردار سپهبد سلیمانی، فرمانده پیشین قدس بوده است. ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران روز سوم ژانویه سال ۲۰۲۰ (در ۱۳ دی سال ۹۸) در مجاورت فرودگاه بغداد به دست آمریکایی‌ها ترور شد. ترور سپهبد سلیمانی به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا صورت گرفت و واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت./ باشگاه خبرنگاران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19688

ارسال نظر