برآورد جدید درباره تعداد قربانیان جهانی کرونا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) برآورد کرده شیوع ویروس کرونا باعث مرگ تقریبا ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان شده است.

برآورد جدید درباره تعداد قربانیان جهانی کرونا

این سازمان معتقد است که بسیاری از کشورها شمار مرگ و میر ناشی از کووید را کمتر از میزان واقعی برآورد کرده‌اند. طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، تاکنون تنها حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار مورد مرگ به دلیل ابتلا به کرونا در جهان گزارش شده است.

بنابر گزارش جدید این سازمان، تنها در هند چهار میلیون و ۷۰۰ هزار مرگ ناشی از کووید روی داده که ۱۰ برابر ارقام رسمی اعلام شده است. این رقم تقریبا یک سوم مرگ‌و‌میر ناشی از کووید در جهان است.

با این حال دولت هند این برآورد را زیر سوال برده و در مورد شیوه ارزیابی ابراز نگرانی کرده است. این در حالی است که مطالعات دیگر به نتایج مشابهی در مورد مقیاس مرگ و میر در این کشور رسیده‌اند.

معیاری که توسط سازمان جهانی بهداشت مورد استفاده قرار می‌گیرد، مرگ و میر اضافی نامیده می‌شود. یعنی تعداد افرادی که بیش از آمار قابل انتظار و براساس نرخ معمول مرگ و میر در همان منطقه قبل از آغاز همه گیری، جان خود را (در این دو سال) از دست داده‌اند.

این محاسبات همچنین مرگ و میرهایی را در نظر می‌گیرد که مستقیما به کووید مربوط نیست بلکه در عوض به خاطر عوامل دیگری مانند عدم دسترسی افراد به بیمارستان برای مراقبت اتفاق افتاده است.

با این وجود سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده که تصور می‌شود اکثر این ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مرگ اضافی که بیشتر از پنج میلیون و ۴۰۰ هزار مرگ گزارش شده، است مستقیما به ویروس کووید مرتبط بوده نه سایر عوامل.

براساس ارقام سازمان جهانی بهداشت، علاوه بر هند کشورهای روسیه، اندونزی، آمریکا، برزیل، مکزیک و پرو هم دارای بالاترین ارقام مرگ و میر اضافی هستند.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، این گزارش همچنین به نرخ مرگ و میر اضافی نسبت به جمعیت هر کشور هم پرداخته و بر اساس آن، نرخ مرگ و میر اضافی در بریتانیا مانند آمریکا، اسپانیا و آلمان در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، بالاتراز میانگین جهانی بوده است./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 19607

ارسال نظر