مکرون پیروز انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه شد

امانوئل مکرون برای دومین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد و برای یک دوره پنج ساله بار دیگر کرسی الیزه را از آن خود کرد.

مکرون پیروز انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری فرانسه شد

امانوئل مکرون برای دومین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد و برای یک دوره پنج ساله بار دیگر کرسی الیزه را از آن خود کرد.

به گزارش روزنامه لو فیگارو، مکرون یکشنبه شب با کسب ۵۸ درصد آرا در برابر ۴۲ درصد آرایی که مارین لو پن رقیب وی از حزب راست افراطی "مجمع ملی" کسب کرد، پرچمدار دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم فرانسه شد و پیروزی خود در انتخابات ۲۰۱۷ را تکرار کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، بر اساس نتایج منتشر شده، ۲۸.۸ درصد در دور دوم انتخابات امسال غایب بودند؛ موضوعی که در انتخابات اخیر این کشور به یک چالش تبدیل شده است.

امروز (۲۴ آوریل/ چهارم اردیبهشت) درهای حوزه‌های اخذ رای ساعت هشت صبح به وقت پاریس (۱۰:۳۰ به وقت تهران) گشوده شد تا فرانسویان از میان ۲ نامزد یکی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فعلی و نماینده حزب راست میانه و مارین لو پن نماینده حزب راست افراطی «مجمع ملی» دست به انتخاب بزنند.

خبرگزاری فرانسه از پایین بودن نرخ مشارکت در پاریس تا ظهر امروز و اعلام نرخ اولیه حضور فرانسویان در پای صندوق های رای خبر داد.

وزارت کشور فرانسه نخستین نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را تا ظهر امروز ۲۶.۴۱ درصد اعلام کرد که ۲ درصد پایین تر از نرخ مشارکت در انتخابات سال ۲۰۱۷ است.

از جمعیت حدود ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری فرانسه، ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند اما به طور سنتی مشارکت در دور دوم انتخابات کاهش می‌یابد. 

در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) و با حضور ۱۲ نامزد برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱  درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

در این دو هفته علاوه بر تبلیغات سنتی و حضور نامزدها در شهرهای مختلف، دو نامزد در یک مناظره تلویزیونی نیز شرکت کردند.

حاکمیت فرانسه و اروپا، تقویت استقلال کشاورزی با حمایت از کشاورزان جوان و راهبرد کشاورزی با شعار "از مزرعه تا چنگال"، اجرای طرح نوسازی حرارتی برای ۷۰۰ هزار خانه در سال، توسعه انرژی هسته‌ای، بادی و خورشیدی و ایجاد مکانیسم اجاره خودروهای برقی برای خانوارهای کم درآمد از جمله برنامه‌های مکرون برای دور جدید ریاست جمهوری این کشور است.

وی همچنین وعده افزایش سن قانونی بازنشستگی به ۶۵ سال، افزایش کمک‌های اجتماعی، کاهش میزان مالیات بر ارث به صورت مستقیم و غیرمستقیم، برنامه مالیاتی با اعتبار ۵۰ میلیارد یورو در سال و کاهش ۱۵ میلیارد یوروی مالیات بر هزینه عملیاتی مقام‌های محلی را مطرح است.

از وعده‌های مکرون در دیگر بخش‌ها نیز به سیاست وی برای ارایه آزادی بیشتر برای مدارس و افزایش پاداش معلمان، تقویت استقلال دانشگاه‌ها، حمایت بیشتر از خانواده‌های تک والد، حمایت بیشتر از سلامت بانوان، افزایش زمان کار تا ۳۵ ساعت در هفته، افزایش کنترل‌ والدین بر فضای سایبری به منظور بهبود محافظت در برابر محتوای نامناسب و آزار سایبری، مبارزه با قلدری در مدرسه و توسعه مشاوره پزشکی از راه دور می‌توان اشاره کرد.

ایجاد ۲۰۰ تیپ ژاندارمری، افزایش سه برابری جریمه‌ها علیه آزار و اذیت، ایجاد بستر لازم برای ثبت برخط (آنلاین) شکایت، راه‌اندازی نیروهای اقدام جمهوری در محلات، جذب یکهزار و ۵۰۰ گشت سایبری، استخدام هشت هزار و ۵۰۰ قاضی و کارکنان دادگستری و کاهش رویه‌های دست و پاگیر برای درخواست‌های پناهندگی نیز از جمله شعارهای تبلیغاتی مکرون برای انتخابات ۲۰۲۲ در حوزه امنیتی و انتظامی است.

منبع: ایرنا

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 18288

ارسال نظر