زلنسکی:

پوتین عقلش را از دست داده است

ولادیمیر زلنسکی گفت اگر ولادیمیر پوتین، عقلش را از دست نداده باشد، دست به استفاده از تسلیحات اتمی نمی‌زند.

پوتین عقلش را از دست داده است

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت: تجهیزات و تسلیحات برای اوکراین به منظور بازپس گیری قلمروهای اشغال شده‌اش توسط روسیه ضروری است. هر وقت که تسلیحات بیشتری دریافت کنیم می‌توانیم به سرعت قلمروهای اشغال شده خود را پس بگیریم. اگر روسیه مردم ما را در شهر محاصره شده ماریوپل از بین ببرد یا همه پرسی برای ایجاد جمهوری‌های بیشتر خودمختار در خاک اوکراین برگزار کند، کی‌یف از مذاکرات با مسکو خارج می‌شود.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین ادامه داد: اگرچه روسیه می‌تواند از تسلیحات اتمی استفاده کند اما نمی‌خواهم چنین باوری داشته باشم.

زلنسکی همچنین از رهبران جهان خواست تا از اوکراین حمایت و پشتیبانی کنند و افزود: در دفاع از اوکراین شجاع باشید.

وی سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به روسیه پیش از رفتن به اوکراین را غیرمنطقی دانست و گفت: بهتر بود گوترش اول به اوکراین می‌آمد و اقدامات ناخوشایندی را که در اوکراین رخ داده، می‌دید بعد برای طرح سوال به روسیه می‌رفت. روسیه نباید جزئی از شورای امنیت سازمان ملل باشد.

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه مصاحبه خود از متروی کی‌یف گفت: یک رهبر جهانی تنها زمانی از سلاح اتمی استفاده می‌کند که ارتباطش را با حقیقت و عقل سلیم از دست داده باشد. اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه عقلش را از دست نداده باشد، دست به استفاده از تسلیحات اتمی نمی‌زند. درضمن، اگر اوکراین چنین تسلیحاتی داشته باشد هرگز از آن استفاده نمی‌کند.

از زلنسکی در مورد اظهاراتی که در آن گفته است روس‌ها باید حقیقت رفتار کشورشان را در داخل و صحنه جهانی بببینند، سوال شد و او پاسخ داد: یک فرد، یک انسان که حقیقت را می‌خواهد، آن را پیدا خواهد کرد. ما توجهی به پروپاگاندای تلویزیونی روسیه نمی‌کنیم. آنها اگر می‌خواهند حقیقت را بیابند،‌ باید آن را قبول کنند.

زلنسکی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش روسیه را با نازی‌های آلمانی مقایسه و نیروهای مسکو را به تجاوز کودکان متهم کرد. نیم میلیون نفر از قلمروهای اشغال شده اوکراین به سمت روسیه یا مناطق شرقی این کشور رانده شده‌اند.

وی همچنین خواستار برگزاری دادگاه‌های جرایم جنگی علیه افرادی شد که چنین دستورات شرم آوری را صادر می‌کنند.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین گفت، در صورتی که روسیه در قلمروهای اشغال شده اوکراین دست به برگزاری شبه‌رفراندم بزند، کی‌یف از مذاکرات با مسکو خارج می‌شود.

زلنسکی همچنین در پاسخ به اینکه آیا مردم اوکراین آماده می‌شوند تا برای چندین سال در شرایط آمادگی جنگی مانند آنچه در اسرائیل رخ داده، زندگی کنند یا خیر، گفت: ما باید در چنین شرایطی زندگی کنیم، ما قبلا برای این منظور آماده شده‌ایم و می‌دانیم باید از کشورمان دفاع کنیم. معتقدم وقتی پیروز شویم قوی‌ترین ارتش را خواهیم داشت و در مورد تضمین‌های امنیتی، یکی از قوی‌ترین کشورهای اروپا خواهیم بود.

از رئیس جمهوری اوکراین پرسیده شد که ارزیابی‌اش درباره برنامه‌های مسکو در اشغال منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین چیست و او پاسخ داد: هر بخشی که روس‌ها تصرف کردند، ما برمی‌گردانیم. این مساله مربوط به طول مدت ۲۰ یا ۳۰ ساله نیست بلکه مساله داشتن سلاح است.

رئیس جمهوری اوکراین در پاسخ به این سوال که آیا هنوز بر دیدار با پوتین تاکید دارد و اینکه آیا فکر می‌کند چنین گفت‌وگویی به جنگ در کشورش پایان می‌دهد یا خیر، گفت: جنگ تنها توسط کسی پایان می‌یابد که آن را آغاز کرده است. یک فرد سالم روش دیپلماسی را بر روش نظامی ترجیح می‌دهد. من نگران زندگی خودم نیستم چیزی که مهم است، زندگی خانواده‌ام است./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 18186

ارسال نظر