بایدن بازهم در انتخابات آمریکا شرکت می‌کند؟

به گفته دو منبع مطلع از گفت‌وگوی بایدن و اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به رئیس سابقش گفته که قصد دارد در انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد شود.

بایدن بازهم در انتخابات آمریکا شرکت می‌کند؟

به گفته دو منبع مطلع از گفت‌وگوی بایدن و اوباما، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به رئیس سابقش گفته که قصد دارد در انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد شود.

به گزارش عرشه آنلاین، دو منبع به وبگاه خبری «هیل» آمریکا گفتند که جو بایدن ساکن کنونی کاخ سفید به باراک اوباما رئیس سابقش گفته که قصد دارد در انتخابات سال ۲۰۲۴ نامزد شود.

به نوشته هیل، تصدیق اوباما جدیدترین نشانه‌ای است مبنی بر این که بایدن احتمالاً برای دور دوم نامزد می‌شود، چیزی که رئیس‌جمهور آمریکا علناً هم درباره آن صحبت کرده است. بایدن ماه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل به خبرنگاران گفت که «بسیار خوش‌شانس» خواهد بود که در برابر دونالد ترامپ رقیب خود در انتخابات ۲۰۲۰، حاضر شود. او اخیراً در یک کنفرانس مطبوعاتی هم تأیید کرد که کامالا هریس معاون وی خواهد بود.

یکی از این دو منبع آگاه با مکالمات اوباما و بایدن گفت: «[بایدن] می‌خواهد نامزد شود و ظاهراً همه را در جریان می‌گذارد». این منبع همچنین گفت که بایدن علیرغم محبوبیت متزلزلش، محتمل‌ترین نامزد دموکرات‌ها برای شکست ترامپ باقی می‌ماند. 

وی گفت: معتقدم که او فکر می‌کند تنها کسی است که می‌تواند ترامپ را شکست دهد. فکر نمی‌کنم او تصور کند کسی در حزب دموکرات وجود داشته باشد که بتواند ترامپ را شکست دهد و این بزرگترین عامل است.

به گزارش هیل، بایدن و اوباما در اوایل ماه میلادی جاری با هم ناهار صرف کردند، اما مشخص نیست که این دو دقیقاً چه زمانی درباره انتخابات ۲۰۲۴ صحبت کردند. کاخ سفید در خصوص گفت‌وگوهای بایدن و اوباما اظهارنظر نکرد. 

اما طبق این گزارش، فراتر از بادهای مخالف سیاسی و محبوبیت ضعیف بایدن، این سن اوست که سوالاتی در مورد آینده سیاسی‌اش ایجاد کرده است. بایدن ۷۹ ساله مسن‌ترین رئیس‌جمهوری بود که در ۷۸ سالگی به قدرت رسید و در آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری خود در صورت موفقیت در رقابت‌های انتخاباتی ۸۲ ساله خواهد بود.

نظرسنجی «سی‌ان‌بی‌سی» که هفته گذشته منتشر شد نشان داد که تنها ۳۸ درصد از آمریکایی‌ها عملکرد بایدن به عنوان رئیس‌جمهورشان را تایید می‌کنند، در حالی که ۵۳ درصد مخالف هستند. به طور خاص در اقتصاد، بایدن امتیاز پایین‌تری گرفت به طوری که ۶۰ درصد مدیریت اقتصادی او را تایید نکردند. 

طبق این گزارش، با این حال، فضا ممکن است تا آغاز سال آینده متفاوت به نظر برسد. کاخ سفید و اقتصاددانان خارج از آن انتظار دارند که تورم کاهش یابد و تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها در طول همه گیری به زندگی عادی خود بازگردند. این موارد می‌تواند بایدن را در موقعیت بهتری برای ورود به فصل مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ قرار دهد.

«باسیل اسمیکل» استراتژیست دموکرات و مدیر برنامه سیاست عمومی کالج هانتر گفت: (وضعیت) او می‌تواند بهبود یابد. خیلی چیزها به نتیجه (انتخابات) میان دوره‌ای (کنگره) بستگی دارد. اگر دموکرات‌ها خیلی خوب عمل نکنند، می‌توانید تصور کنید، او (بایدن) از موضع ضعف وارد سال ۲۰۲۴ خواهد شد.

با این حال، «باربارا پری» مدیر مطالعات ریاست‌جمهوری در مرکز میلر دانشگاه ویرجینیا معتقد است که تعداد انگشت‌شماری از روسای‌جمهور اخیر آمریکا از جمله جورج دابلیو بوش، بیل کلینتون و اوباما، از دوران چالش‌برانگیز، برای انتخاب مجدد موفقیت آمیز سر برآورند. پری افزود: اوباما دو سال اول ریاست‌جمهوری را با رکود اقتصادی، بهبودی آهسته و آشفتگی پیرامون نبرد قانونگذاری بر سر قانون مراقبت مقرون به صرفه (اوباماکر) پشت سر گذاشت. دیگران مانند کارتر که با تورم سرسام‌آور دست و پنجه نرم کرد و ترامپ نتوانستند وضعیت خود را بهبود بدهند و در دور دوم پیروز شوند. 

«جان آنزالون» کارشناس نظرسنجی بایدن در سال ۲۰۲۰ در مصاحبه اخیر با نشریه «پالتیکو» اظهار داشت که وی تنها نامزدی است که می‌تواند در مقابل ترامپ قرار بگیرد و در صورت نامزدی مجدد، پیروز شود. با این حال، متحدان وی نگران وضعیت فعلی هستند و برخی نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که اگر بایدن نامزد نشود، چه کسی می‌تواند نامزد شود. 

در همین حال، یک منبع آگاه از مذاکرات بین بایدن و اوباما گفت که بسیاری از دموکرات‌ها نسبت به شانس هریس برای پیروزی در سال ۲۰۲۴ تردید دارند. به گفته او، «مردم فکر می‌کنند که او (هریس) هیچ شانسی ندارد، که باعث شده بایدن فرد مورد نظر باقی بماند». 

هریس در ابتدای سال در مصاحبه‌ای با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» گفت که علاقه‌ای به شایعات درباره سال ۲۰۲۴ ندارد و پیش از آن هم گفته بود که او و بایدن در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی صحبت نکرده‌اند و در عوض ترجیح داده‌اند روی مسائل موجود تمرکز کنند. 

منبع مورد استناد هیل گفت: اگر می‌خواهید بدانید او (بایدن) به چه چیزی فکر می‌کند، احتمالاً به شما خواهد گفت. او پنهان نمی‌کند. همه نشانه‌ها از قصد او برای رقابت حکایت دارد. در مورد اینکه چه کسی می‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد، نگرانی واقعی دارد.

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 17397

ارسال نظر