مانع‌تراشی جدید آمریکا در روند مذاکرات احیای برجام

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد اینکه واشنگتن به توافق با تهران برسد، به خود ایران بستگی دارد.

مانع‌تراشی جدید آمریکا در روند مذاکرات احیای برجام

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری با خبرنگاران درباره توافق هسته‌ای وین و سرنوشت مذاکرات هسته‌ای که در حال حاضر متوقف مانده، گفت: «ما از ابتدا به طور مداوم این را گفته‌ایم که آماده بازگشت به اجرای کامل برجام هستیم. ما همچنین برای تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای حل و فصل مسائل خارج از برجام و همچنین پرونده هسته‌ای خاص آماده هستیم. مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا همچنان به انتقال پیام‌ها ادامه می‌دهد و در تلاش است تا این مذاکرات را به نتیجه موفقیت آمیز برساند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «ما قرار نیست علنی مذاکره کنیم، اما چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها است که فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های ما که فراتر از برجام است رسیدگی کند. اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این گفتگوها برای حل و فصل دیگر مسائل دوجانبه استفاده کنند، مطمئن هستیم که می‌توانیم خیلی سریع درباره برجام به تفاهم برسیم و شروع به اجرای مجدد خود توافق کنیم. این ایران است که باید این تصمیم را بگیرد. هر طرف و هر کسی که مستقیماً در این گفتگوها شرکت داشته است، می‌داند که کدام طرف پیشنهادهای سازنده را روی میز گذاشته است، می‌داند کدام طرف مذاکره کرده و با حسن نیت انجام داده است، و می‌داند کدام طرف این مذاکرات را انجام نداده است.»

به گفته پرایس «ما همزمان هم برای سناریوهای بازگشت متقابل به برجام و هم سناریوهای عدم بازگشت متقابل به برجام آماده هستیم، هرچند ما سناریوی اولی را ترجیح می‌دهیم و به نظر ما برجام و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی که دوباره بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند، مهم است، اما اینکه ما بتوانیم به توافق برسیم یا نه، این سوال مربوط به ایران است و این موضوع به ایران بستگی دارد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال به طرح ادعاهای بی اساس خود درباره ایران هم پرداخت و مدعی شد: «ایران کشور اصلی حامی تروریسم در جهان است. حمایت این کشور از تروریسم امنیت بین المللی و شرکای ما را در سراسر منطقه و جاهای دیگر تهدید می‌کند. البته این شامل اسرائیل نیز می‌شود. تعهد واشنگتن به امنیت اسرائیل مقدس است. ما این را به طرق مختلف و با همکاری متحدان و شرکای منطقه‌ای خود از جمله اسرائیل نشان داده ایم. ما از هر ابزار مناسب برای مقابله با نقش بی‌ثبات‌کننده سپاه در منطقه از جمله همکاری نزدیک با شرکای خود در اسرائیل استفاده خواهیم کرد.»

پرایس همچنین افزود: «ما نگرانی‌های زیادی با ایران داریم. البته در رأس این نگرانی‌ها، برنامه هسته‌ای و چالشی است که برنامه هسته‌ای ایران از سال ۲۰۱۸ تا کنون برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین المللی ایجاد کرده است. اما فراتر از آن، البته تمرکز ما بر آزادی شهروندان آمریکایی است و چهار شهروند آمریکایی وجود دارند که به ناحق در ایران بازداشت هستند. ما به انجام هر کاری که می‌توانیم ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم که این افراد در اسرع وقت به خانواده‌هایشان بازگردانده می‌شوند. ممکن است موارد دیگری نیز وجود داشته باشد که ما آنها را در اولویت قرار دهیم. اما در وهله اول، ما همیشه ایمنی، امنیت و رفاه شهروندان آمریکایی را در اولویت قرار می‌دهیم.»

ادعاهای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی بیان شده که این کشور با نقض تعهدات گذشته خود و خروج از توافق هسته‌ای تلاش داشته است تا شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کند، هرچند به گفته خود مقامات آمریکایی سیاست فشارحداکثری علیه ایران با شکست مواجه شده است./ مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 17317

ارسال نظر