دیدار وزیر خارجه عراق و سفیر آمریکا در مورد ایران

وزیر خارجه عراق در دیداری با سفیر آمریکا در بغداد نتایج سفر خود به تهران را تشریح کرد.

دیدار وزیر خارجه عراق و سفیر آمریکا در مورد ایران

وزیر خارجه عراق در دیداری با سفیر آمریکا در بغداد نتایج سفر خود به تهران را تشریح کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، فواد حسین، وزیر خارجه عراق روز دوشنبه در دیداری با متیو تولر، سفیر آمریکا در بغداد نتایج سفر خود به تهران را تشریح و درخصوص بخش مرتبط با نشست‌های وین بر سر برنامه هسته‌ای ایران توضیحاتی ارائه کرد.

فواد حسین چهارشنبه‌شب در نشست مطبوعاتی مشترک با حسین امیرعبداللهیان در تهران اظهار کرد: در ابتدا لازم می‌دانم از استقبال گرم برادر عزیزم قدردانی کنم. ما مثل همیشه نشست و گفت‌وگوهای مهمی داشتیم. با صراحت گفت‌وگو کردیم. در ابتدای گفت‌وگو در مورد مسائل دوجانبه رایزنی کردیم که یکی از محورهای اصلی آن روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور بود.

وی ادامه داد: در نشست‌هایی که با طرف‌های ایرانی داریم یک موضوع ثابت، زیارت اماکن مقدسه در عراق توسط ایرانی‌ها و تسهیل این سفرهاست. در این دیدار نیز در مورد این سفرهای زیارتی گفت‌وگو کردیم و امیدواریم که بتوانیم تسهیلات بیشتری را برای اتباع ایرانی جهت انجام این سفرهای زیارتی فراهم کنیم.

فواد حسین ادامه داد: در حوزه مسائل دوجانبه یکی از مسائل مهم مسائل امنیتی است. امنیت دو کشور ایران و عراق با هم مرتبط است. امنیت دو کشور مرتبط با امنیت منطقه است و ما در این دیدار در مورد مسائل امنیتی نیز گفت‌وگو کردیم. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی با قدرت بین دو کشور وجود داشته و دارد و زمانی که مشکل امنیتی وجود داشته باشد باید راه گفت‌وگو برای حل آن در پیش بگیریم. راه‌ها برای گفت‌وگو در بغداد باز است و امیدواریم در تهران نیز این درها باز باشد و با هم در این زمینه گفت‌وگو کنیم.

حسین امیرعبداللهیان نیز در نشست خبری مشترک در جمع خبرنگاران با تشریح محورهای رایزنی‌اش با وزیر امور خارجه عراق گفت: ما امروز درخصوص موضوعات مختلفی رایزنی و گفت‌وگو کردیم.

وی با بیان این که یکی از موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار مسائل مربوط به روابط دوجانبه بود، گفت: در این دیدار بر اهمیت لغو روادید زمینی بین دو کشور تاکید شد و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با توجه به فاصله‌گرفتن دو کشور از بحران و شرایط حاد کرونا قادر باشیم که رفت‌وآمدهای اتباع دو کشور از طریق مرزهای زمینی را گسترش دهیم و این موضوع و صنعت توریست می‌تواند نقش مهمی در توسعه مناسبات دو کشور ایفا کند.

وی ادامه داد: ما آرزومند هستیم که طرف عراقی با جدیت پیگیری کند که در آینده اتباع دو کشور بتوانند با خودروهای شخصی با خانواده‌های خود به استان‌های دو کشور سفر زیارتی و سیاحتی داشته باشند. روابط عمیق، ممتاز و راهبردی دو کشور در شرایطی قرار دارد که می‌توانیم در ماه‌های آینده روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در هفت ماه گذشته حجم تبادلات تجاری و همکاری‌های دو کشور چهار و نیم برابر زمان مشابه گسترش پیدا کرده است.

وی با بیان این که در این دیدار بر نقش مهم منطقه‌ای عراق تاکید کردیم، گفت: ما از نقش دولت عراق برای ایجاد تفاهم منطقه‌ای قدردانی می‌کنیم و بر اهمیت انجام گفت‌وگوهای منطقه‌ای با حضور کشورهای منطقه تاکید داریم.

امیرعبداللهیان با بیان این که از تلاش‌های سازنده عراق برای از سرگیری گفت‌وگوها بین ایران و عربستان استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: امیدواریم که منطقه ما شاهد ثبات، امنیت، پیشرفت و رفاه هر چه بیشتر باشد.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 17225

ارسال نظر