در ترسناک‌ترین شهر این روزهای جهان می‌گذرد؟

تعداد بالای مبتلایان به کرونا در شانگهای شرایط برای مردم و مقامات این شهر را سخت تر از قبل کرده است.

در ترسناک‌ترین شهر این روزهای جهان می‌گذرد؟

برترین‌ها: تعداد بالای مبتلایان به کرونا در شانگهای شرایط برای مردم و مقامات این شهر را سخت تر از قبل کرده است.

جین‌جین شو، شاعر و هنرمند ساکن شانگهای در این رابطه نوشت:

* فضای کلی حاکم بر شانگهای پر است از تنش و استرس. مدام فیدهای وی‌چتمان را رفرش می‌کنیم و درخواست‌های کمک فراوانی را بازنشر می‌دهیم که پیوسته پاک می‌شوند.

* بیست‌وچهارمیلیون‌وهشتصدهزار نفر را به حال خودشان رها کرده‌اند. خطوط اورژانسی دولت کار نمی‌کنند. زباله‌های درون خیابان دارند فاسد می‌شوند. نمی‌شود دارویی خرید و حتی برای خروج مردگان از خانه هم اول باید مجوز بگیرند. و هنوز چشم‌اندازی از پایان در دید نیست.

* مهم‌تر از همه، نه کسی جواب می‌دهد و نه رسماً توضیح می‌دهند که چرا شهربندان هنوز برقرار است. در اعلامیۀ رسمی چنین آمده است: در صورت مثبت شدن تست و عدم مراجعه به بیمارستان‌‌های موقت، کد قرمز سلامتتان هرگز حذف نخواهد شد.

* در ۱۳ آوریل، تماس ضبط شده‌ای در وی‌چت فراگیر شد. پیرمردی با یکی از کارمندان منطقۀ محل سکونتش صحبت و درخواست کمک می‌کرد. (منطقه‌اش چند خیابان با آپارتمان من فاصله دارد.) پیرمرد بیماری مزمن داشت و غذایی نداشت.

* مرد آن طرف خط پاسخ داد بارها شرایط پیرمرد را برای مافوق‌هایش توضیح داده اما جوابی نگرفته است. کاری از دستش برنمی‌آمد. هیچ چیزی هم برای کمک در دسترس نداشت.

* در ادامۀ تماس، آن فرد داوطلب مستأصل‌تر و مستأصل‌تر می‌شد. وقتی پیرمرد می‌گوید «چرا شانگهای ما اینطور شده است؟» داوطلب می‌شکند، احساس درماندگی می‌کند و او که واقعاً می‌خواهد کمک کند به پیرمرد می‌گوید: «تو فقط شرایط بد یک نفر رو می‌بینی. من روزی نزدیک به صد مورد مثل تو رو می‌بینم. اما کاری از دستم برنمی‌آید. به مافوق‌هام گزارش می‌دم و جوابی نمی‌گیرم. من هم نمی‌دونم چرا شانگهای اینطوری شده. نمی‌فهمم.»

* حالا، این پیرمرد است که او را آرام می‌کند. پاسخ می‌دهد «واقعاً درک می‌کنم، این نیز بگذرد.»

* این پست خیلی زود پاک شد. درست مثل دیگر پست‌های پاک شدۀ دیگری که بسیاری‌شان بیش از صدهزار بار دیده شدند و بخش نظرات به نوعی میدان عمومی تبدیل شده‌اند. خیلی‌ها از کسانی می‌گویند که طی شهربندان و به دلیل عدم دسترسی به بیمارستان یا آمبولانس مرده‌اند – تمامش به خاطر این سیاست احمقانه: برای پذیرش در اتاق‌های اورژانس باید یک آزمایش کوید منفی مربوط به بیست چهار ساعت گذشته داشت. و بخش نظرات به نوعی میدان عمومی تبدیل شده‌اند.

* خیلی‌ها از کسانی می‌گویند که طی شهربندان و به دلیل عدم دسترسی به بیمارستان یا آمبولانس مرده‌اند – تمامش به خاطر این سیاست احمقانه: برای پذیرش در اتاق‌های اورژانس باید یک آزمایش کوید منفی مربوط به بیست چهار ساعت گذشته داشت.

* نظامِ پزشکی در حالت تعلیق است –اکثر پزشکان اینجا نیستند و به آنان فراخوان داده‌اند تا تست‌های کووید بی‌حد و اندازه‌ای را انجام دهند. هیچ نوبت جدیدی نمی‌دهند، نه جراحی هست، نه دارویی، نه شیمی درمانی و نه دیالیز. رسیدن آمبولانس هم چند روز زمان می‌برد. حتی اگر هم آمبولانس بیاید

* اجازۀ خروج نمی‌گیرید. یا تست کووید منفی بیست و چهار ساعت گذشته را ندارید.

* این وضعیت تعطیلی نظام پزشکی ساختگی است – و هنوز مانده تا تمام ابعاد فاجعه را ببینیم. شانگهای پایتخت پزشکی چین است و منابع بسیار زیادی دارد. مردم تمام کشور برای کمک‌های پزشکی به اینجا می‌آیند.

* پدر کودکی پنج ساله که بیماری سرطانش در مرحله‌ای پایدار قرار داشت، پس از احساس ناراحتی ناگهانی در خانه مرد. به او گفته بودند که تست کووید روز قبلش معتبر نیست. آخرین حرفش؟ مادر، می‌شه ببینی جواب تست جدیدم اومده یا نه؟ دو ساعت پس از مرگش، جواب تستش آمد و منفی بود.

* آزمایش نوزادی چهارده روزه مثبت شد و او را باید از خانواده‌اش جدا می‌کردند و به بیمارستان می‌بردند. مادربزرگش به بالکن رفت و تهدید کرد که اگر بچه را ببرند، خودش را پایین می‌اندازد. این ماجرا مربوط به زمانی است که در کنفرانسی خبری گفتند بچه‌های زیر هفت سال می‌توانند پیش والدینی بمانند که آزمایششان مثبت شده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 17009

ارسال نظر