کرونا در شانگهای اوج می‌گیرد

شهر شانگهای در چین شمار بی‌سابقه‌ای از موارد کووید-۱۹ را در روز شنبه گزارش کرد و مناطق دیگر در سراسر این کشور در پیروی از سیاست «پاکسازی پویا» برای مقابله با سویه اُمیکرون محدودیت‌ها را افزایش دادند.

کرونا در شانگهای اوج می‌گیرد

شهر شانگهای در چین شمار بی‌سابقه‌ای از موارد کووید-۱۹ را در روز شنبه گزارش کرد و مناطق دیگر در سراسر این کشور در پیروی از سیاست «پاکسازی پویا» برای مقابله با سویه اُمیکرون محدودیت‌ها را افزایش دادند.

«منطقه اقتصادی فرودگاه ژنگ‌ژو»، یک کانون مهم تولید در مرکز چین که شامل کارخانه‌های شرکت فاکس‌کان تامین‌کننده قطعات شرکت اپل در آن قرار دارند، روز جمعه ۱۴ روز قرنطینه عمومی یا «لاک‌داون» اعلام کرد که «بر اساس وضعیت همه‌گیری تنظیم خواهد شد.»

شهر شی‌آن در شمال غرب چین نیز به دنبال چند مورد عفونت کرونا در این ماه، روز جمعه از ساکنان خواست تا از سفرهای غیر ضروری به خارج از مجتمع‌های مسکونی‌شان خودداری کنند و از شرکت‌ها خواست کارکنانشان را وادارند تا از خانه‌هایشان کار کنند یا در محل کارشان بمانند و زندگی کنند.

یک مقام دولت شی‌آن روز شنبه در پاسخ به نگرانی‌های ساکنان درباره کمبود احتمالی غذا گفت که این اعلام به معنای «لاک‌داون» نیست و این شهر قرنطینه عمومی اعلام نکرده است.

شهر سوژو، نزدیک شانگهای نیز روز شنبه اعلام کرد همه کارکنانی که می‌توانند باید از خانه کار کنند و مجتمع‌های مسکونی و خوابگاه‌های شرکت‌ها باید از ورود غیر ضروری افراد و وسایل نقلیه جلوگیری کنند. این شهر بیش از ۵۰۰ عفونت کرونا را در آخرین شیوعش اعلام کرده است.

خود شانگهای که در مرکز اوج‌گیری اخیر شیوع کرونا از اوایل ماه مارس قرار دارد، روز شنبه شمار بی‌سابقه ۳۵۹۰ مورد علامت‌دار کرونا را برای ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) اعلام کرد. شمار موارد بی‌علامت هم با اندکی افزایش نسبت به روز قبل به ۱۹۸۷۲ مورد رسید.

موارد کرونا در شانگهای با وجود اینکه اغلب ساکنان ۲۵ میلیون نفری آن در قرنطینه عمومی به سر می‌برند، اکثریت موارد این بیماری در سراسر چین را تشکیل می‌دهد.

سیاست «پاکسازی پویا» در چین با هدف محدود کردن سریع شیوع‌های پراکنده کرونا به محض روی دادن اجرا می‌شود. یک مقاله منتشر شده در روز شنبه در روزنامه رسمی حزب کمونیست چین گفت این رویکرد «بهترین گزینه در این مرحله بر اساس وضعیت همه‌گیری در چین است.»

اما محدودیت‌های مداوم مربوط به کرونا باعث شده است که سرکنسول ژاپن در شانگهای در نامه‌ای که در وبسایت کنسولگری در روز شنبه منتشر شده است، از دولت محلی بخواهند نگرانی‌های کسب‌وکارهای ژاپنی در این شهر حل‌وفصل کند.

حمایت از سیاست «کووید-صفر» در چین هفته‌های اخیر که محدودیت‌های اعمال‌شده مربوط به شیوع کرونا به کمبود مواد غذایی، جدا شدن خانواده‌ها، از دست رفتن شغل‌ها و مشکلات اقتصادی شده است، اُفت کرده است.

ویدئوهای اخیرا منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی صحنه‌های نادری از ناآرامی در روز پنجشنبه در شانگهای را نشان داد که در آن ساکنان یک مجتمع مسکونی بر سر اجرای محدودیت‌های کرونا با پلیس به زدوخورد می‌پردازند. ساکنان از پلیس می‌خواهند که اجازه ماندن آنها در آپارتمانهای‌شان را بدهد که قرار بود به عنوان محل قرنطینه کرونا استفاده شود. 

تحلیل‌گران می‌گویند اختلال گسترده زنجیره تامین احتمالا به تاخیر در ارسال کالاهای شرکت‌هایی مانند اپل می‌انجامد و بر میزان رشد اقتصادی چین در سال جاری تاثیر می‌گذارد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 16934

ارسال نظر