شکست کودتای روسیه در اوکراین + تصاویر

ارتش اوکراین اعلام کرد در عملیات ویژه «ویکتور مدودچوک» را دستگیر کرده است. او قرار بود بعد از سقوط دولت اوکراین، به جای زلنسکی حکومت کند.

شکست کودتای روسیه در اوکراین + تصاویر

ولادیمیر زلنسکی با انتشار عکسی از مدودچوک با دستبند و ظاهر ژولیده اعلام کرد در یک عملیات ویژه توسط سرویس امنیتی اوکراین، سیاستمدار طرفدار روسیه را بازداشت کرده‌اند.

رئیس جمهور اوکراین در پیامی اعلام کرد حاضر است به عنوان مبادله اسرا وی را در قبال آزادی دختران و پسران دربند اوکراینی به مسکو دهد.

مدودچوک

الیگارش و سیاستمدار اوکراینی، که از وی به عنوان خائن نام برده می‌شود، قرار بود توسط کرملین و بعد از سقوط دولت زلنسکی، جای وی در کی‌یف بنشیند.

قبل از حمله روسیه به اوکراین وی به اتهام خیانت در بازداشت خانگی به سر می‌برد اما هنگام جنگ ناپدید شده و خبری از وی در دست نبود.

مدودچوک

مدودچوک در سال 2014 به اتهام تهدید علیه صلح، امنیت و ثبات و حاکمیت ارضی اوکراین و تضعیف نهادهای دموکراتیک اوکراین توسط آمریکا تحریم شد.

این تاجر ثروتمند پس از آغاز درگیری‌ها در دونباس در سال 2014 با اعمال نفوذ شخصی با پوتبن، به عنوان واسطه میان مسکو و کی یف عمل کرد.

پوتین در سال 2019 در مصاحبه با الیور استون، فیلمساز اذعان کرد پدرخوانده دختر مدودچوک بوده است.

رئیس جمهور روسیه گفت: نمی‌توانم بگویم چقدر بهم نزدیک هستیم. اما به خوبی یکدیگر را می‌شناسیم. او رئیس دفتر کوچما، رئیس جمهور سابق اوکراین بود و از من خواست در مراسم تعمید دخترش شرکت کنم. طبق سنت ارتدوکس روسی، شما نمی‌توانید چنین درخواستی را رد کنید.

سابق بر این مدودچوک زمانی مشهور شد که در نقش وکیل مدافع واسیل استوس، شاعر مخالف اوکراینی، در اتحاد جماهیر شوروی وارد عمل شد.

استوس در سال 1985 در اردوگاه کار اجباری شوروی درگذشت.

ایوان باکانوف رئیس SBU سرویس امنیتی اوکراین در بیانیه‌ای به طعنه گفت: ممکن است سیاستمدار طرفدار روس باشید و سال‌ها برای دولت متجاوز کار کنید. ممکن است از چنگال عدالت فرار کرده و پنهان شده باشید. ممکن است با هدف استتار لباس نظامی اوکراین به تن کنید. اما هیچ کدام از اینها به شما کمک نکرد تا از مجازات فرار کنید. غل و زنجیر در انتظار شماست.

باکانوف به خائنان و طرفداران روسیه و نیروهای اطلاعاتی آنها هشدار داد که هیچ مخفیگاهی برایشان وجود ندارد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 16345

ارسال نظر