انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه آغاز شد

انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه آغاز شد.

انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه آغاز شد

همزمان با آغاز رسمی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، امروز (یکشنبه) مردم فرانسه برای انتخاب رئیس جمهوری کشورشان برای دوره‌ای پنج‌ساله پای صندوق‌های رای می‌روند؛ انتخاباتی که مرحله دوم آن نیز روز ۴ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

امروز (۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) درهای حوزه‌های اخذ رای ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران  (۸ به وقت پاریس)  گشوده شد تا فرانسویان از میان ۱۲ نامزد که احزاب سیاسی مختلف را نمایندگی می کنند دست به انتخاب بزنند. شعبات اخذ قرار است ساعت ۱۹ امروز به استثنای شهرهای بزرگی چون پاریس، مارسی، بوردو، نانت، نیس و تولوز که یک ساعت فرصت بیشتر برای حضور در رای گیری پیس بینی شده است، بسته شود و از ساعت ۲۰ باید منتظر اعلام نتایج اولیه بود.

از جمعیت حدود ۶۷ و نیم میلیون نفری فرانسه، نزدیک به ۴۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند اما باتوجه به پیش بینی ها مبنی بر مشارکت پایین مردمی در انتخابات امروز، باید دید چه تعداد از فرانسوی ها پای صندوق های رای حاضر خواهند شد.

در انتخابات امروز «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از حزب «جمهوری به‌پیش» برای تمدید دوره ریاست جمهوری خود با ۱۱ نامزد دیگر رقابت می‌کند.

چهار زن و هفت مرد دیگر نامزدهای این انتخابات هستند: «ناتالی آرتو» از حزب مبارزات کارگری، « نیکلا دوپن انیان» از حزب «فرانسه بایست»، «آن ایدالگو» شهردار پاریس و نامزد حزب سوسیالیست، «یانیک ژادو» نامزد حزب «اروپ-اکولوژی سبزها»، «ژان لاسال» از حزب «مقاومت کنیم»، «مارین لو پن» از حزب «مجمع ملی»، « ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر»، «والری پکرس» از جمهوری خواهان، «فیلیپ پوتو» از حزب  حزب «نوین ضدسرمایه‌داری»، «فابیان روسل» از کمونیست ها و «اریک زمور» از حزب «تسخیر مجدد».

تبلیغات نامزدها که از نیمه شب جمعه متوقف شده است تا پایان رای‌گیری و اعلام نتایج اولیه که ساعت ۲۰ روز یکشنبه پیش بینی شده، ممنوع خواهد بود.

انتخابات امروز دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری پنجم فرانسه و یازدهمین انتخابات با حضور و مشارکت مستقیم مردم محسوب می‌شود. این انتخابات معمولا به دلیل تعدد نامزدهایی که احزاب مختلف را نمایندگی می کنند در دو مرحله انجام می‌شود که امسال دور دوم ۲۴ آوریل ( ۴ اردیبهشت) پیش‌بینی شده است.

همه‌نظرسنجی‌ها تا پیش از زمان ممنوعیت تبلیغات، مکرون را پیروز نهایی انتخابات پیش‌بینی کردند و این در حالی است که نظرسنجی دیگری نشان داد که ۶۶ درصد فرانسویان خواهان تغییر رئیس جمهوری هستند. پیش‌بینی دیگر نظرسنجی ها لو پن و ملانشون را نفر دوم و سوم در دور نخست پیش‌بینی می کنند به این معنا که دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رقابتی میان مکرون و لو پن خواهد بود./ ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15744

ارسال نظر