تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

اتحادیه اروپا روز جمعه به طور رسمی پنجمین بسته تحریمی‌اش بر ضد روسیه از هنگام شروع جنگ در اوکراین را که از جمله شامل ممنوعیت واردات زغالسنگ، چوب، مواد شیمیایی و سایر فراورده‌ها می‌شود، به اجرا در آورد.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

اتحادیه اروپا روز جمعه به طور رسمی پنجمین بسته تحریمی‌اش بر ضد روسیه از هنگام شروع جنگ در اوکراین را که از جمله شامل ممنوعیت واردات زغالسنگ، چوب، مواد شیمیایی و سایر فراورده‌ها می‌شود، به اجرا در آورد.

به گزارش عرشه آنلاین، این بسته تحریمی همچنین مانع از دسترسی بسیاری از کشتی‌ها و کامیون‌های روسی به اتحادیه اروپا می‌شود و دادوستد روسیه را بیشتر مختل می‌کند و همه تبادلات مالی با چهار بانک روسی شامل بانک ‌VTB را ممنوع می‌کند.

ممنوعیت واردارت زغالسنگ از روسیه در هفته دوم ماه اوت (اواخر مرداد) به طور کامل اجرا خواهد شد. از روز جمعه که تحریم‌ها در ژورنال رسمی اتحادیه اروپا منتشر می‌شوند، هیچ قراردادی جدیدی در این زمینه امضا نخواهد شد.

قراردادهای موجود باید تا هفته دوم ماه اوت پایان یابند، یعنی روسیه می‌توند تا آن هنگام پرداخت‌های مربوط به صادرات زغالسنگ را از اتحادیه اروپا دریافت کند.

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت:‌ «این آخرین تحریم‌ها به دنبال قساوت‌های مرتکب‌شده بوسیله نیروهای روسی در بوچا و سایر مناطق زیر اشغال روسیه اتخاذ شدند.»

کرملین گفته است که اتهامات کشورهای غربی درباره ارتکاب جنایات جنگی بوسیله نیروهای روسی با اعدام غیرنظامیان در شهرک بوچا در اوکراین «تقلبی هولناک» برای بی‌اعتبار کردن ارتش روسیه هستند.

ققط تحریم زغالسنگ بر اساس تخمین کمیسیون اروپا هر سال ۸ میلیارد دلار از درآمدهای روسیه کم می‌کند. این تخمین دو برابر مقداری است که اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در روز سه‌شنبه گفته بود.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علاوه بر زغالسنگ، واردات بسیاری از کالاها و فراورده‌های دیگر از جمله چوب، چرم، سیمان، کود، غذاهای دریایی گران‌قیمت مانند خاویار و مشروبات الکلی مانند ودکا را ممنوع می‌کند که مجموع ارزش آنها ۵.۵ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود.

اتحادیه اروپا همچنین ضادرات شماری از کالاها از جمله سوخت جت، کامپیوترهای کوانتومی، نیمه‌رساناهای پیشرفته، تجهیزات پیشرفته الکترونیکی، نرم‌افزار، ماشین‌آلات حساس و تجهیزات حمل‌ونقل با ارزش کل سالانه ۱۰ میلیارد یورو را هم به روسیه محدود کرده است.

این تحریم‌ها همچنین شرکت‌های روسی را از مشارکت در تدارکات عمومی در اتحادیه اروپا ممنوع می‌کند و ممنوعیت‌ها در زمینه استفاده از رمزارزها را به عنوان ابزار بالقوه دور زدن تحریم‌ها شمرده می‌شوند، تمدید می‌کند.

کمیسیون اروپا اعلام کرد به عنوان بخشی از بسته تحریمی جدید ۲۱۷ نفر دیگر را به  فهرست سیاه اتحادیه اروپا افزوده است، به این معنا که دارایی‌های آنها در اتحادیه اروپا مسدود خواهد شد و مشمول ممنوعیت مسافرتی به اتحادیه اروپا می‌شوند.

اغلب این افراد رهبران سیاسی مناطق جدایی‌طلب لوهانسک و دونتسک هستند، اما تحریم‌ها تاجران، سیاستمداران و نظامیان ارشد نزدیک به کرملین را هم هدف قرار می‌دهد

به این ترتیب حدود ۹۰۰ نفر از هنگام شروع حمله روسیه به اوکراین که مسکو آن را «عملیات ویژه نظامی» برای «خلع سلاح کردن» و «نازی‌زدایی» این کشور می‌نامد، تحریم شده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15446

ارسال نظر