توافق جدید روسیه و اوکراین|کی‌یف عضو ناتو نمی‌شود

مذاکره کننده ارشد روسیه اعلام کرد اوکراین برای نخستین بار با یک سری خواسته های اولیه مسکو از جمله نپیوستن به ناتو و جلوگیری از احداث پایگاه نظامی خارجی در این کشور موافقت کرده است.

توافق جدید روسیه و اوکراین|کی‌یف عضو ناتو نمی‌شود

مذاکره کننده ارشد روسیه اعلام کرد اوکراین برای نخستین بار با یک سری خواسته های اولیه مسکو از جمله نپیوستن به ناتو و جلوگیری از احداث پایگاه نظامی خارجی در این کشور موافقت کرده است.

به گزارش عرشه آنلاین، «ولادیمیر میدنسکی» مذاکره کننده ارشد روسیه امروز چهارشنبه در نشستی خبری گفت: دولت کی ف برای نخستین بار طی نشستی که دیروز در استانبول ترکیه برگزار شد، موافقت کرد که به یک سری از خواسته‌های اولیه مطرح شده از سوی مسکو پاسخ دهد. کی ف موافقت کرده است که خواسته‌های اولیه ما را برای جلوگیری از تبدیل اوکراین به پایگاه ناتو برآورده کند. اوکراین موافقت کرده است که به ناتو نپیوندد و از احداث پایگاه‌های خارجی در خاک خود جلوگیری کند.

وی افزود: دیروز، طرف اوکراینی برای اولین بار و به صورت مکتوب، آمادگی خود را برای اجرای یک سری شرایط بسیار مهم با هدف ایجاد روابط عادی و امیدوارم بر اساس اصل حسن همجواری با روسیه در آینده اعلام کرد.

میدنسکی در عین حال تصریح کرد: موضع ما در قبال کریمه و دونباس تغییر نکرده است.

اظهارات مقام روس در حالی مطرح می‌شود که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به کشورش گفت: جنگ ادامه دارد و روسیه نیروهای جدیدی را در خاک اوکراین مستقر کرده است. تنها راه وادار کردن روسیه به صلح، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این کشور است.

وی افزود: کشورهای اتحادیه اروپا باید ورود کشتی‌های روسی به بنادر خود را ممنوع کنند. ما به موشک‌های ضد کشتی، ضد هوایی و ضد زرهی نیاز داریم.

زلنسکی در ادامه مدعی شد: روسیه مین‌هایی در دریای خزر کار گذاشته است که انسان و محیط زیست را تهدید می‌کند.

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت: ۱۴۵ کودک اوکراینی از آغاز حمله روسیه تا کنون کشته شده‌اند.

این در حالی است که مشاور رئیس جمهور اوکراین هم گفت: پیشنهادات خود را به طرف روسی ارائه کردیم و خواستار دیدار پوتین و زلنسکی شدیم. احتمال امضای توافق اولیه با روسیه ظرف دو روز آینده وجود دارد.‌

وی تصریح کرد: پس از خروج نیروهای روسیه از خاک ما، درباره هرگونه توافقی با روسیه همه‌پرسی برگزار می‌کنیم. پیش بینی می‌کنیم دیدار رؤسای جمهور اوکراین و روسیه به زودی برگزار شود.

این مقام اوکراینی اظهار داشت: هر کشوری می‌تواند به لیست ضامن‌های توافق بین اوکراین و روسیه بپیوندد. ما باید تضمین‌های امنیتی داشته باشیم که جنگ جدیدی علیه اوکراین راه اندازی نشود. تمام بهانه‌هایی که روسیه برای جنگ علیه کشور ما مطرح می‌کرد، وجود نداشت.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14250

ارسال نظر