هشت‌پای بایدن هم آمد

دانشمندان فسیل قدیمی‌ترین جد هشت‌پاها را به افتخار رییس جمهور آمریکا، «بایدن» نام‌گذاری کردند.

هشت‌پای بایدن هم آمد

فسیلی متعلق به حدود ۳۳۰ میلیون سال قبل در مونتانا(Montana) کشف شده است که متعلق به هشت‌پاها است و محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این موجود باستانی میلیون‌ها سال قبل‌تر از آنچه تصور می‌شد زندگی می‌کرده‌اند، این بدان معناست که هشت‌پاها متعلق به زمانی پیش از عصر دایناسورها هستند. 

این فسیل ۱۲ سانتی‌متری، ۱۰ پا دارد که هر کدام از آنها دو ردیف مکنده دارند. احتمالا این گونه‌ها در خلیج‌های کم عمق و گرمسیری اقیانوس‌ها زندگی می‌کرده‌اند.

مایک وکیونه(Mike Vecchione)، جانورشناس موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان(Smithsonian) که در این مطالعه شرکت نداشته است می‌گوید: یافتن فسیل از بافت‌های نرم اتفاق بسیار نادری است مگر در چندین مکان خاص. این یافته‌ها بسیار هیجان‌انگیز هستند و زمان حیات این اجداد را بسیار قبل‌تر از آنچه تصور می‌کردیم نشان می‌دهند.

این گونه در سازند سنگ آهک Bear Gulch مونتانا کشف شد و در سال ۱۹۸۸ به موزه موزه سلطنتی انتاریو در کانادا اهدا شد. سازند (Formation) به مجموع لایه‌هایی گفته می‌شود که دارای ترکیب سنگ‌شناسی مشخص بوده و در سطح نسبتاً وسیعی گسترش و امتداد یافته‌اند و حد فاصل آن با لایه‌های زیرین و بالایی کاملاً مشخص است.

کریستوفر والن (Christopher Whalen)، دیرینه‌شناس موزه تاریخ طبیعی آمریکا و یکی از نویسندگان این مطالعه که روز سه‌شنبه در مجله Nature Communications منتشر شد نوشته است: برای دهه‌ها این فسیل در کمد باقی مانده بود و توجهی به آن نمی‌شد در حالی که دانشمندان به مطالعه کوسه‌ها و سایر یافته‌های آن منطقه می‌پرداختند. اما پس از مدتی دیرینه‌شناسان متوجه ۱۰ پای کوچک در سنگ آهک شدند. این فسیل‌ها که به خوبی حفظ شده بودند نشانه‌هایی از کیسه جوهر نیز نشان می‌دادند که احتمالا برای آزاد کردن جوهری تیره‌رنگ برای فرار از شکارچی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. کاری که هشت‌پاهای جدید نیز انجام می‌دهند.

به نظر می‌رسد این گونه که یک vampyropod است جد هشت‌پاهای جدید و ماهی‌های مرکب جهنمی(vampire squid) باشد. پیش از این قدیمی‌ترین گونه شناخته‌شده از این دست، متعلق به ۲۴۰ میلیون سال قبل تشخیص داده شده بود.

دانشمندان این فسیل را به افتخار جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، Syllipsimopodi bideni نامیده‌اند. دانشمندان می‌گویند که در نظر داشتند با این کار اولویت‌های علمی و تحقیقاتی رئیس جمهور را مورد تحسین قرار دهند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 11983

ارسال نظر