خبر مهم درباره تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها | کارمندان ادارات دورکار می‌شوند؟

جزئیات برنامه جدید دولت برای ساعت کاری ادارات، دورکاری کارمندان و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها اعلام شد.

خبر مهم درباره تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها | کارمندان ادارات دورکار می‌شوند؟

ساعت کاری ادارات و دستگاه‌های دولتی در حالی تغییر کرده است که مشکلاتی را برای کارمندان به همراه داشته است. تغییر ساعت کاری و ساعت آغاز به کار ادارات و دستگاه‌های دولتی از «۱۵ خردادماه ۱۴۰۲» در سراسر استان‌های کشور اعلام شد. تغییراتی در مصوبه تعیین ساعات کاری ادارات اعمال شده است که بر اساس آن، ساعات کاری همه دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون، از نیمه خرداد ماه تا نیمه شهریور ماه ۱۴۰۲، از ساعت ۶ صبح تا ۱۴:۴۵ دقیقه خواهد بود. جزئیات برنامه جدید دولت برای ساعت کاری ادارات، دورکاری کارمندان و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها اعلام شد.

تغییر ساعت کاری دستگاه‌های دولتی به دلیل شرایط آب و هوایی در فصل گرم سال، افزایش مصرف برق و تامین انرژی صورت گرفته است. آخرین اخبار و جزئیات در خصوص کاهش ساعت کاری و تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها اعلام شد.

ساعت کاری‌

پیشنهاد دولت برای ساعت کاری ادارات و دورکاری

پیشنهاد دولت این است که بعد از ساعت یک بعدازظهر، دستگاه‌هایی که در تهران هستند، به صورت دورکاری باشند. دستگاه‌هایی که ارتباطات بین‌المللی دارند، روز شنبه تعطیل خواهد بود.

میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی در حاشیه جلسه هیات، در جمع خبرنگاران با اشاره به تغییر ساعات کاری کارمندان گفت: ۴۴ ساعت کار تکلیف قانونی است و پیشنهاد ما این بود که بعد از ساعت یک بعد از ظهر و دستگاه‌هایی که در تهران هستند، به صورت دورکاری باشند. 

بیشتر بخوانید: خبر جدید و عجیب درباره تغییر ساعت کاری | شنبه‌ها تعطیل شد؟

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی اضافه کرد: این دورکاری توسط هیئت تطبیق مجلس رد شد، اما همچنان پیشنهاد ما پابرجا است، چرا که این از اختیارات دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی تصریح کرد: در دستگاه‌هایی که امکان دورکاری وجود دارد، اکیدا توصیه می‌شود که به مساله انرژی توجه کرده و ادارات را در صورت امکان تعطیل کنند تا دستگاه‌های سرمایشی از ساعت ۱۲ به بعد خاموش شوند تا درباره موضوع انرژی تدبیر کنیم.

لطیفی همچنین درباره تعطیلی روز‌های جمعه و شنبه با توجه به تصویب کلیات آن در مجلس، اضافه کرد: مدت‌ها پیش لایحه‌ای را به مجلس ارائه کرده بودیم که اخیرا در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی ادامه داد: طبق این لایحه، ساعت کارکنان از ۴۴ ساعت به ۴۲.۵ ساعت کاهش پیدا می‌کند و برای شهرستان‌هایی غیر از تهران که روز‌های پنجشنبه تعطیل نیستند، ایام کاری پنج روز هفته شده و روز آخر هفته در دستگاه‌هایی که امکان دارند، تعطیل می‌شود.

لطیفی با اشاره به اینکه برای این موضوع منع قانونی داریم، یادآورشد: اکنون بحث بر این است که این تعطیلی روز پنجشنبه باشد یا شنبه که در حال کار مطالعاتی هستیم و این جزو اختیارات هیات وزیران است و قانون هم این اجازه را داده است.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی افزود: در زمان حاضر جمع‌بندی برای تعطیلی پنج‌شنبه‌ها است و برای دستگاه‌هایی که ارتباطات بین‌المللی دارند، روز شنبه تعطیل خواهد بود.

ساعت کاری بانک‌ها تغییر کرد

ساعات کاری بانک‌ها تغییر کرد. ساعات کاری سامانه‌های ساتنا و پایا در راستای تغییر ساعت کاری ادارات و شعب بانک‌ها اعلام شد.

 ساعت کاری واحدهای صف و ستاد بانک‌ها به استناد اطلاعیه مورخ 1402/03/13 سازمان اداری استخدامی کشور، با توجه به تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص تغییر ساعت کاری در اوقات پرمصرف انرژی و ضرورت مشارکت همگانی، تغییر کرد.

طبق اعلام بانک مرکزی، در راستای تغییر ساعت کاری ادارات و شعب بانک‌ها، ساعات کاری سامانه‌های ساتنا و پایا از روز شنبه مورخ 20‌/03‌/1402 تا اطلاع ثانوی به‌شرح جدول زیر است:

ساعت کاری

لازم به ذکر است ساعت شروع به کار سامانه ساتنا همزمان با ساعت شروع به کار شعب بانک­‌ها خواهد بود.

بانک مرکزی تاکید کرد: بانک­‌های عامل پرداخت­‌یاری موظفند در اسرع وقت و حداکثر تا ساعت 8:00 صبح نسبت به واریز وجوه مرتبط با پرداخت­‌یاران، اقدامات لازم را به‌عمل آورند.

ساعت کاری واحدهای صف و ستاد بانک‌ها به استناد اطلاعیه مورخ 1402/03/13 سازمان اداری استخدامی کشور با توجه به تصویب نامه هیات وزیران در خصوص تغییر ساعت کاری در اوقات پرمصرف انرژی و ضرورت مشارکت همگانی، از تاریخ 1402/03/16 الی 1402/06/15 به شرح جدول زیر است:

ساعت کاری

ساعت کاری کارمندان ستادی ادارات تغییر کرد

بر اساس اعلام سازمان اداری و استخدامی، ساعت کاری کارکنان ستادی دستگاه‌های دولتی به ۶ صبح تا ۱۴:۴۵ تغییر کرده است، پیش از این ساعت کاری همه کارکنان دولت ۶ تا ۱۳ اعلام شده بود.

محمد روح‌الامینی، معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی در گفتگویی تلفنی  علت تغییر ساعات اداری در تابستان را به‌اصرار مستمر وزارت نیرو برای اصلاح ساعت کاری برای مدیریت بهینه مصرف انرژی عنوان کرد و گفت: با توجه به قانون الزام دولت به عدم تغییر ساعت در سال 1402 و با توجه به ناترازی تولید برق ساعت شروع کار ادارات از 16 خرداد تا 15 شهریور ساعت 6 صبح خواهد بود.

معاون نوسازی اداری در خصوص ساعت شروع به کار ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مترو گفت: ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی و مترو ساعت فعالیتشان از ساعت 4:30 خواهد بود تا همکارانی که از مسیرهای دور به سر کار می‌آیند بتوانند سر ساعت اعلام‌شده در محل کار حاضر شوند.

او با اشاره به ساعت کار بانک‌ها تاکید کرد: مطابق اعلام شورای هماهنگی بانک‌ها زمان شروع کار ساعت 6:30 است؛ یعنی همکاران ساعت 6 در محل کار حاضر هستند و ارائه خدمات به‌دلیل اقدامات ابتدایی بانکی از ساعت 6:30 تا 13 و پنج‌شنبه‌ها 6:30 تا 12 است.

روح‌الامینی ادامه داد: همه دستگاه‌های اجرایی ستادی مکلف به اجرای ساعت کاری از 6 صبح تا 14:45 هستند تا سقف 44 ساعت مشخص‌شده مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری رعایت شود، فقط دستگاه‌هایی که 6 روز در هفته خدمت ارائه می‌کنند انتهای ساعت کاری را می‌توانند با رعایت میزان قانونی، متغیر کنند.

معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی افزود: دستگاههایی مثل بیمارستان‌ها و دستگاه‌هایی که خدمات شبانه‌روزی به مردم ارائه می‌کنند، ساعات خدمت‌رسانی‌شان همانند قبل خواهد بود.

معاون نوسازی اداری با اشاره به اهمیت یکپارچگی و یکسانی در شروع ساعات کاری برای ارائه خدمت به مردم خاطرنشان کرد: مذاکرات با دستگاه قضایی برای همسانی در شروع به فعالیت و ارائه خدمات به هموطنان انجام شده است تا با صرفه‌جویی در مصرف انرژی مردم عزیزمان در تابستان دچار قطعی برق نشوند.

معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی در راستای حمایت از خانواده و کاهش دغدغه‌های والدین تصریح کرد: والدینی که هر دو در دستگاه‌های اجرایی شاغل هستند، مطابق تصویب‌نامه هیات وزیران دستگاه‌ها در تعامل با یکدیگر مکلفند با شناور شدن ساعت شروع به کار یکی از والدین کارمندی که فرزند خردسال دارند موافقت کنند. کارکنان زن سرپرست خانوار دارای فرزند خردسال هم مشمول این حکم هستند.

خبر تازه از کاهش ساعت کاری و تعطیلی شنبه‌ها یا پنج‌شنبه‌ها

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از اختلاف نظر در مورد انتخاب روز پنج‌شنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی خبر داد.

کیومرث سرمدی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با بخشی از لایحه اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری که به موضوع تعطیلات آخر هفته مربوط می شود، بیان کرد: در کشور ما پنج‌شنبه‌ها تعطیل است و تعطیلات جهانی شنبه و یکشنبه است و همین باعث می‌شود که ما در کشور اختلاف ۴ روزه‌ای در ارتباطاتمان با بازارها و مسائل جهانی داشته باشیم. بنابراین تعطیلی پنج‌شنبهها خیلی به نفع نیست و پیشنهاد ما تعطیلی روز شنبه است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی در عین حال تاکید کرد: اگر شنبه‌ها را تعطیل کنیم، یک روز از این فاصله و اختلاف را با بازارهای جهانی کم می‌کنیم اما این پیشنهاد که تعطیلی روز پنج‌شنبه عملیاتی شود یا در مورد تعطیلی روز شنبه تصمیم‌گیری شود، هنوز به صورت قطعی در کمیسیون مطرح نشده است.

سرمدی تصریح کرد: ما در کمیسیون در مورد روز تعطیلی و اینکه این روز، پنجشنبه باشد یا شنبه، اختلاف نظر داریم که باید در کمیسیون درباره آن به نتیجه برسیم و سپس اعلام کنیم.

سرمدی تصریح کرد: این موضوع باید در دستورکار جلسات هفته آینده کمیسیون اجتماعی قرار گیرد.

تغییر ساعت کاری دادگاه‌ها و مجموعه‌های قوه قضاییه

قوه قضاییه شروع به کار مجموعه‌های خود را باز هم تغییر داد و ساعت ۶ صبح را ساعت آغاز فعالیت مجموعه‌های دستگاه قضا اعلام کرد.

معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه بعد از یک روز تاخیر نسبت به ارگان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی، ساعت شروع فعالیت مجموعه‌های دستگاه قضا را 6 صبح اعلام کرد.

پیش از این هم قرار بود ساعت کاری دستگاه قضا و محاکم از نیمه خرداد تا نیمه شهریور، همزمان با دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی ساعت 6 صبح باشد، اما درست در آخرین ساعات روز تعطیل 15 خرداد اعلام شده بود ساعت کاری مجموعه‌های قوه قضاییه از 7 صبح خواهد بود.

این تصمیم معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه به دلیل این اتخاذ شده بود که رئیس مجلس مصوبه هیئت دولت را به دلیل برخی ایرادات عنوان‌شده قابل اجرا ندانسته بود.

حال با مصوبه جدید هیات وزیران و رفع ایرادات رئیس مجلس شورای اسلامی بر مصوبه ساعت آغاز به‌کار ادارات، بخشنامه محمدباقر الفت، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه مبنی بر اینکه ساعات کاری مجموعه‌های دستگاه قضا از 17 خرداد تا 15 شهریور از ساعت 6 صبح (با لحاظ سقف مقرر قانونی) شروع می‌شود، ابلاغ شد.

تغییر ساعت کاری قوه قضاییه در ادامه بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور اتخاذ شده که در آن اعلام شده است: ساعت کاری ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی، بدون استثنا از نیمه خرداد تا نیمه شهریور، ساعت 6 صبح آغاز می‌شود.

ساعت کاری‌ بانوان مادران شاغل تغییر کرد

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، گفت: رئیس‌جمهور دستور داد بانوان، به ویژه آنها که فرزند خردسال دارند مشمول تخفیف ویژه برای شناور شدن ساعت کاری‌شان شوند.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در حاشیه برگزاری جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره شناور شدن ساعت کار بانوان و مادران گفت: رئیس‌جمهور دستور داد این مسئله با جدیت بررسی شود و بانوان، به ویژه آنها که فرزند خردسال دارند مشمول این تخفیف ویژه برای شناور شدن ساعت کاری‌شان شوند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور عنوان کرد: مقرر شد مسئله شناور بودن ساعت شروع ساعت کار بانوان بخش‌نامه و ابلاغ شود تا بانوانی که کودک خردسال دارند از این مزیت برخوردار شوند.

خزعلی در خصوص زمان اجرا و ابلاغ این بخش‌نامه گفت: این موضوع فوری بخش‌نامه خواهد شد و همین روزها به نتیجه خواهد رسید؛ چراکه شخص رئیس‌جمهور بر پیگیری این موضوع تاکید ویژه دارد. وقتی بخش‌نامه شود ادارات و مجموعه‌های مختلف ملزم هستند این موضوع را اجرایی کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90922

  • کارمند بانک

    عجب کشوری ، هم مردم رو اذیت می کنند هم کارمند رو ، مردم و کارمند رو میندازند به جون هم تا خودشون بتونند حکومت کنند ، برق و انرژی هم که ارزونی ترکمنستان و پاکستان که خرج عیاشی آقازاده ها داخل اسرائیل و کانادا تامین بشه ، مردم هم که هیچ هیچِ هیچ

  • ناشناس

    قانون تاکید بر 176 ساعت کار در یک ماه دارد. هرماه 30 روز بوده که با کسر هشت روز پنجشنبه و جمعه 22 روز کاری در ماه باقی می ماند 8*22=176 ساعت کار ماهیانه.
    گویا آقای لطیفی دوستانشان نمیدانند که هر ماه 4 هفته و دو روز است! و نه 4 هفته خالی (28روز)

ارسال نظر