هشدار جدی درباره سیل و طوفان خطرناک از ساعتی دیگر

سازمان هواشناسی درباره ورود طوفان حاره‌ای به کشور، بارش باران‌های سیل‌آسا، تندباد لحظه‌ای و وزش باد شدید به شهروندان هشدار داد.

هشدار جدی درباره سیل و طوفان خطرناک از ساعتی دیگر

سازمان هواشناسی کشور نسبت به وقوع سیل و طوفان در چند استان کشور هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که طوفان شدید گرمسیری امروز وارد کشور می‌شود. سازمان هواشناسی کشور با صدور چند اطلاعیه، درباره بارش باران‌های سیل‌آسا، تندباد لحظه‌ای، طوفان و وزش باد شدید به شهروندان هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور درباره نسبت به وقوع رانش زمین، باران‌های سیل‌آسا، تندباد لحظه‌ای و وزش باد شدید به شهروندان هشدار داد.

هشدار قرمز سازمان هواشناسی کشور نسبت به وقوع سیل و آب‌گرفتگی صادر شد.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار قرمز ناپایداری‌های جوی در ۲۲ استان، از وزش باد شدید، احتمال طغیان رودخانه‌ها و سقوط سنگ در مناطق کوهستانی خبر داد.

هشدار سیل و طوفان هواشناسی

هشدار قرمز هواشناسی برای 22 استان کشور

هشدار قرمز سازمان هواشناسی کشور درباره خطر وقوع سیل و آب‌گرفتگی صادر شد.

به گزارش کارشناس هواشناسی؛ برای امروز در استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق فارس، استان‌های غربی، خراسان شمالی و جنوبی رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

هشدار هواشناسی درباره طوفان و سیل شدید در کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار تشدید ناپایداری‌های جوی برای ۲۲ استان طی امروز و فردا از وقوع طوفان خیلی شدید گرمسیری در سواحل سیستان و بلوچستان و هرمزگان خبر داد.

اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است:

توصیف سامانه: تشدید ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی (بویژه درساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان شروع: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۸

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹

نوع مخاطره: رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد گردوخاک و تگرگ

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۸: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، شمال کردستان، اصفهان، یزد، مناطق مرکزی و شمال کرمان و جنوب شرق سیستان و بلوچستان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹: ارتفاعات شمال شرق تهران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی سمنان، ارتفاعات کرمان، نیمه شمالی خراسان رضوی.

اثر مخاطره: آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوه نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان های در دست ساخت یا نیمه‌کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف.

توصیف سامانه: پتانسیل تقویت طوفان شدید گرمسیری (Sever Cyclone Storm BIPARJO) به طوفان خیلی شدید گرمسیری ( Very Sever Cyclone Storm BIPARJOY) طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه (۱۷ و۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲) و حرکت به سمت دریای عمان در طی روزهای جمعه ۱۹ خرداد تا ۲۶ خرداد.

زمان شروع: بعدازظهر جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۲۶

نوع مخاطره:

عصر جمعه تا ظهر یکشنبه (۱۹ تا ۲۱ خرداد) وزش بادشدید، رگبارورعدوبرق شدید، مواج شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج بیش از ۲.۵ متر در نواحی دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان و تا ۲ متر در نواحی ساحلی.

عصر یکشنبه تا جمعه (۲۱ تا ۲۶ خرداد) وزش بادشدید تا خیلی شدید، رگبارورعدوبرق شدید، طوفانی شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج بیش از ۳ متر در نواحی دور از ساحل و تا ۳ متر در نواحی ساحلی از در منطقه فعالیت طوفان در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

منطقه اثر: شمال اقیانوس هند، دریای عرب و دریای عمان

جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹ و شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۰: نواحی دور از ساحل دریای عمان، در استان سیستان و بلوچستان.

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۱: نواحی ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان و نواحی دور از ساحل استان هرمزگان، در دریای عمان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۲، سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۳، چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۴، پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۵ و جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۲۶: نواحی ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، آسیب شدید به قایق ها و شناورهای کوچک و متوسط و سنگین اختلال در فعالیت‌های دریایی در سواحل، غرق شدن کشتی ها و شناورهای تجاری و ماهیگیری در منطقه فعالیت طوفان

توصیه: خودداری از فعالیت های تفریحی و صیادی در سواحل، خودداری از تردد کشتی های تجاری و لنج های ماهیگیری در منطقه فعالیت توفان(دریای عمان و دریای عرب) پیگیری اخبارهواشناسی و هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و ادارات کل هواشناسی استان های ساحلی سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: عصر جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹

نوع مخاطره: افزایش وزش باد شمال غربی تا ۲۴نات و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا حداکثر ۱.۲ متر و در نواحی دوراز ساحل تا حداکثر ۲ متر

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان و مازندران و گلستان

اثر مخاطره: اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی، خسارت به قایق ها و شناورهای کوچک و اختلال در تردد های دریایی شناورهای سبک،صیادی و مسافربری .

توصیه: منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در ترددهای دریایی به ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری و کشتیهای تجاری فعالیت های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناورهای سبک.

هشدار هواشناسی درباره رانش زمین و فعالیت موج بارشی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم فعالیت موج بارشی در ارتفاعات و احتمال جاری شدن سیلاب، رانش و لغزش زمین، ریزش سنگ و سوزباد خبر داد و گفت: کوهنوردان از صعود به ارتفاعات همچنین دره‌نوردی اجتناب کنند.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی ارتفاعات و کوهستان طی روزهای پایانی هفته اظهار کرد: طی روز پنجشنبه (۱۸ خرداد) فعالیت موج بارشی برای بخش‌های وسیعی از شمال‌ غرب، دامنه‌های البرز، شمال‌ شرق، ارتفاعات زاگرس شمالی و مرکزی، ارتفاعات مرکزی ایران، به تناوب افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق، احتمال تگرگ و تندباد موقتی پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: طی روز جمعه(۱۹ خرداد) نیز در البرز مرکزی و شرقی، خراسان شمالی، ارتفاعات کرمان و به‌صورت پراکنده در ارتفاعات مرکزی و شرقی، افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق، تگرگ و وزش باد شدید مورد انتظار است. شدت بارش‌ها برای خراسان شمالی منجر به جاری شدن سیلاب، طغیان رودخانه‌ها و احتمال رانش و لغزش می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی ارتفاعات شمال تهران نیز اظهار کرد: طی روزهای پنجشنبه و جمعه و در ساعات اولیه روز نیمه‌ابری، به‌تدریج افزایش ابر و وزش باد شدید و رگبار و رعدوبرق و احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: طی روز پنجشنبه در بیشتر مناطق کوهستانی کشور به سبب فعالیت موج بارشی، انواع مخاطره‌های جوی، اعم از وزش باد شدید و عدم تعادل، کاهش دید افقی و عمودی به سبب مه‌آلود شدن، احتمال اصابت صاعقه و تگرگ و بارش‌های رگباری شدید ، احتمال ریزش سنگ و تشدید سوزباد و سرمایش مورد انتظار است بنابراین برای مناطق مذکور اجتناب از کوهنوردی و دره‌نوردی توصیه می‌شود. 

ضیاییان در پایان تصریح کرد: طی جمعه برای مناطق یاد شده که دچار فعالیت موج ناپایدار هستند به‌ویژه خراسان شمالی، فعالیت‌های کوهنوردی،دره‌نوردی و طبیعت‌گردی، مخاطره‌آمیز و با خطر آسیب و تلفات همراه است. 

هشدار هواشناسی درباره بارش شدید باران و جاری شدن سیل

سرپرست دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: بارش شدید باران عصر چهارشنبه موجب جاری شدن سیل در برخی روستاهای استان شد.

غلامرضا شفیق  اظهار کرد: بارش شدید باران موجب جاری شدن سیل در روستاهای «یوقان برج» رازوجرگلان و قاضی، از توابع شهرستان بجنورد شده است.

او افزود: این بارش شدید و رگباری موجب بالا آمدن سطح آب تعدادی از رودخانه ها شده است.

 با ورود سامانه بارشی از عصر امروز (چهارشنبه) به کشور، اغلب مناطق استان خراسان شمالی از جمله بجنورد شاهد بارش شدید باران همراه با رعد و برق است.

در پی پارش شدید باران و وقوع سیل در دهستان پشتکوه، محور فیروزکوه - سمنان مسدود شده است.

حیدرقلی قاسم زاده معاون عمرانی فرماندار شهرستان فیروزکوه در گفت‌وگو با خبرنگاران توضیح داد: در پی پارش شدید باران و وقوع سیل در دهستان پشتکوه، محور فیروزکوه - سمنان مسدود شده است، با توجه به شرایط، لازم است مسافرین ضمن پرهیز از سفرهای غیر ضروری از مسیرهای جایگزین استفاده کنند.وی ادامه داد: محورهای روستایی دهستان پشتکوه نیز هم‌اکنون بر اثر سیلاب مسدود بوده و تردد در این محورها امکان پذیر نیست.

به گفته قاسم‌زاده، اعضای ستاد مدیریت بحران هم‌اکنون در منطقه حضور دارند و درحال ارزیابی خسارات و ساماندهی مناطق سیل زده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سیلاب هم‌اکنون درحال حرکت به سمت شهر فیروزکوه بودا و لازم است شهروندان ضمن پرهیز از ترددهای غیرضروری، از توقف و حضور در کنار مسیل‌ها، رودخانه‌ها و مناطق پرخطر اجتناب کنند.

هشدار هواشناسی درباره ورود طوفان حاره‌ای به کشور

هواشناسی هرمزگان اعلام کرد: طی دو روز آینده، شاهد وزش باد شدید در دریای عمان به واسطه نزدیک شدن طوفان حاره‌ای به کشور خواهیم بود.

هواشناسی هرمزگان اعلام کرد: طی ساعات آینده طوفان حاره‌ای به سواحل دریای عمان نزدیک می‌شود و شاهد وزش بادهای شدید در دریای عمان و سواحل آن خواهیم بود. توصیه شده تا دریانوردان با شناورهای سبک از ترددهای دریایی خودداری کنند.

آسمان استان هرمزگان صاف تا کمی ابری هوا همراه با غبار محلی و در ساعت‌های بعدازظهر در ارتفاعات استان با رشد ابر و رگبار پراکنده باران و رعد و برق و گاهی افزایش لحظه‌ای سرعت باد پیش بینی می‌شود.

تنگه هرمز و خلیج فارس نیز طی ۴۸ ساعت آینده مواج خواهد بود.

هشدار هواشناسی درباره سیل، طوفان و تندباد لحظه‌ای در کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار پراکنده در برخی استان‌ها و وقوع تندباد لحظه‌ای در برخی نقاط کشورخبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر، شمال غرب ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز و زاگرس مرکزی، بخش‌هایی از استان‌های قم، اصفهان، یزد، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان و به‌تدریج خراسان شمالی افزایش ابر، رگبار و رعد و برق پراکنده، گاهی همراه با وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد گردوخاک و تگرگ رخ می‌دهد.

هشدار سیل و طوفان هواشناسی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: پنجشنبه (۱۸ خردادماه) همین شرایط علاوه بر مناطق ذکر شده، برخی نقاط استان‌های واقع در غرب و استان‌های خراسان شمالی و خراسان جنوبی را نیز در بر خواهد گرفت.

به گفته ضیاییان، جمعه (۱۹ خردادماه) در غرب، شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر همچنین در دامنه‌های جنوبی البرز جو آرام همراه با افزایش نسبی دما خواهد بود. تنها در شرق سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، خراسان رضوی و سمنان بارش خواهد بود. روز جمعه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب در ارتفاعات اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و ارتفاعات البرز مرکزی نیز رشد ابر و رگبار و رعد و برق پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: شنبه (۲۰ خردادماه) در برخی نقاط شمال غرب، دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی و استان‌های قم، مرکزی، اصفهان، شمال شرق فارس، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان و یکشنبه (۲۱ خردادماه) در شمال غرب، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز، بخش‌هایی از مرکز و جنوب شرق کشور به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رشد ابرهای همرفتی، رگبار و رعد و برق پراکنده و وزش باد شدید موقتی گاهی همراه با گردوخاک رخ خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: روز پنجشنبه در استان‌های، قزوین، البرز، تهران و قم در ساعات بعد ازظهر تندباد لحظه‌ای و خیزش گردوخاک و تا روز جمعه در نوار شرقی و جنوب غرب کشور در بعضی ساعات وزش باد شدید همراه با گردوخاک و کاهش دید پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: طی امروز و فردا به سبب نفوذ هوای خنک در نوار شمالی کشور کاهش نسبی دما رخ می‌دهد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: روز پنجشنبه تا ظهر جمعه خلیج فارس و دریای عمان و تا پنجشنبه دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود.

ضیاییان در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۱۸ خرداد ماه) نیمه‌ابری تا ابری، در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعد وبرق، گاهی وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک با حداقل دمای ۲۲  و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتیگراد و طی جمعه ‌(۱۹ خردادماه) قسمتی ابری، در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعد و برق و گاهی وزش باد  با حداقل دمای ۲۰  و حداکثر دمای  ۳۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

هشدار طوفان و سیل در مازندران

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با هشدار درباره وقوع رگبارهای سیل‌آسا از مسافران خواست از هرگونه توقف و یا اتراق در حاشیه رودخانه های استان پرهیز کنند.

بارش‌ شدید باران و وقوع تندباد و سیلاب در نواحی کوهستانی عصر دیروز در مازندران آغاز شد و بر همین اساس بخش‌های زیادی از محورهای روستایی در مناطق سوادکوه، آمل و نور سبب مسدود شدن برخی مسیرها شده است‌.

براساس گزارش خبرنگاران، بارش باران و تندباد سبب بسته شدن برخی راه‌های روستایی و فرعی در مناطق بالادست شده و طغیان رودخانه‌ها در مسیل‌ها نیز سبب خسارت به اراضی کشاورزی شد.

اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز از صدور اطلاعیه و انتشار اخطاریه سطح نارنجی خبر داد.

حسینعلی محمدی، مدیرکل مدیریت بحران مازندران از وقوع سامانه بارشی از امشب خبر داد و با تاکید بر اینکه  بارش‌های سیل‌آسا در استان ادامه دارد از آمادگی نیروهای امدادی در مناطق مختلف سخن گفت و یادآور شد:بارش‌های رگباری مسیرهای 15 روستای آمل، نور و سوادکوه مازندران را مسدود کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران با بیان اینکه لایروبی بابل‌رود انجام شد و با مدیر بحران کشور و فرمانداران بازدید‌های متعدد از منطقه انجام شده است افزود: بازدید از نقاط حادثه‌خیز استان نیز انجام می‌شود.

او با تاکید بر اینکه با تقویت سامانه‌های خنک شمالی و عبور امواج شاهد تشدید ناپایداری از بعد از ظهر در نقاط مرکزی و شرقی استان هستیم گفت: بارش های نقطه ای در مناطق شرقی و مرکزی و بالابردن آب رواناب و صاعقه از تبعات این سامانه بارشی است. مسافران از هر گونه اتراق در طبیعت و در حاشیه رودخانه و مناطق کوهستانی پرهیز کنند.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران در ادامه خاطرنشان کرد: محورهای مواصلاتی در ارتفاعات شاهد بارش‌های رگباری است و در سوادکوه شاهد مه گرفتگی هستیم و شهرداری ها، اداره راه و غیره برای خدمات‌رسانی آماده هستند. بیشترین بارش ها از عصر دیروز در رینه با 16 میلی متر گزارش شده ‌و امیدواریم از این شرایط عبور کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران در ارتباط با نقاط حادثه‌دیده از سیلاب روز گذشته نیز اعلام کرد: محور روستایی نمارستاق آمل،محدوده روستای یوش محور بلده پل زنگوله، محدوده روستاهای رزن و کرسی محور دوآب - بلده؛محور راه روستایی بومک - هلوپشته فقط محور بلده - پل زنگوله تا این لحظه بازگشایی شد.بقیه محور ها در حال بازگشایی هستند و راه‌های روستایی بخش لاریجان آمل هم بازگشایی شد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران به اجرای عملیات بازگشایی در مسیرهای روستایی بلده نور و سوادکوه اشاره کرد و یادآور شد: احتمال خسارت به سردهنه‌های ‌کشاورزی استان وجود دارد و بیشترین میزان خسارت سیلاب مربوط به آمل، ‌سوادکوه و نور بود.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران از ارزیابی‌ در ارتباط با میزان خسارت سیلاب در مازندران خبر داد و با بیان اینکه جمع‌بندی نهایی انجام می‌شود تصریح کرد:با تداوم تندباد و بارش رعایت احتیاط در نقاط سیل خیز ضرورت دارد.

یدالله جهان‌تاب، رئیس پلیس راه مازندران هم درباره آخرین وضعیت راه مواصلاتی اظهار داشت: شاهد ادامه بارش باران و لغزندگی  در جاده‌های کندوان و سوادکوه هستیم.

او با اشاره به ترافیک پر حجم جاده کندوان در شب گذشته و کاهش دید در ارتفاعات کندوان و گدوک سوادکوه، به رانندگان هشدار داد: از هرگونه سرعت و سبقت در جاده‌های خودداری کنند.

رئیس پلیس راه مازندران گفت: تردد خودروها در تمامی محورهای استان جریان دارد و مشکلی در ترددهای استان وجود ندارد.

رئیس پلیس راه مازندران ادامه داد: با توجه به بارش‌های رگباری در مناطق کوهستانی و احتمال ریزش سنگ توقف و تردد در محورهای کوهستانی استان با دقت انجام شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90896

ارسال نظر