ماجرای جنجالی فروش و افشای نقشه گنج‌های واقعی در ایران چیست؟ + عکس

فروش نقشه گنج‌های واقعی در ایران و انتشار یک مصاحبه درباره نقشه گنج‌های ایران و افشای نقشه گنج‌های واقعی در ایران جنجالی و خبرساز شده است.

ماجرای جنجالی فروش و افشای نقشه گنج‌های واقعی در ایران چیست؟ + عکس

فروش نقشه گنج‌های واقعی در ایران در فضای مجازی، انتشار یک مصاحبه درباره نقشه گنج‌های ایران و افشای نقشه گنج‌های واقعی در ایران خبرساز شد. در این مصاحبه آمده است: «کسی که دارای نقشه گنج‌های واقعی در ایران باشد، هر طور که شده برای پیدا کردن آن اقدام می‌کند و حاضر نیست آن را به فروش برساند.» مدیر سابق گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران درباره انتشار یک مصاحبه در خصوص نقشه گنج‌های ایران توضیحاتی ارائه کرد.

نقشه گنج‌های واقعی در ایران

دکتر رحیم ولایتی، عضو فعلی و مدیر سابق گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران انجام هرگونه مصاحبه درباره نقشه گنج‌های ایران را تکذیب کرد.

بیشتر بخوانید: ماجرای کشف گنج و سکه‌های تاریخی در کرمانشاه چه بود؟ + عکس

در پی انتشار یک مصاحبه در برخی رسانه‌ها با موضوع نقشه گنج‌های ایران، دکتر رحیم ولایتی عضو فعلی و مدیر سابق گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران، این مصاحبه را جعلی و نقل قول منتسب به خود در این مصاحبه را تکذیب کرد.

در این مصاحبه، در پاسخ به این سوال که «چرا افرادی که مدعی داشتن نقشه گنج هستند، خودشان به دنبال گنج نمی‌روند و حاضرند نقشه گنج خود را بفروشند؟» از قول دکتر ولایتی آمده بود: نداشتن امکانات و دستگاه گنج‌یاب، بهانه است و کسی که دارای نقشه گنج‌های واقعی در ایران باشد، هر طور که شده برای پیدا کردن آن اقدام می‌کند و حاضر نیست آن را به فروش برساند. پیشنهاد ما به کسانی که در این وادی هستند این است که به جای گوش دادن به این افراد با خرید دستگاه فلزیاب و همچنین بالا بردن اطلاعات تاریخی خود، در مکان‌هایی که دارای نشانه‌های گنج هستند اقدام به کاوش کنند!»

نقشه گنج‌های واقعی در ایران

دکتر ولایتی در نامه‌ای که برای باشگاه خبرنگاران جوان ارسال کرده، ضمن تکذیب این مصاحبه، انتشار چنین مصاحبه‌های ساختگی و دروغی با محوریت تبلیغ نقشه‌ گنج‌های پنهان و توصیه به خرید دستگاه فلزیاب را تلاش عده‌ای سودجو و منفعت‌طلب برای توجیه کارهای خلاف قانون خود مانند حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های بی‌پناه باستانی کشور و نابودی میراث باستانی و فرهنگی ایران عنوان کرد.

افشای راز نقشه گنج‌های واقعی در ایران!

در این خبر روایتی از افشای نقشه گنج های ایران گفته‌ایم.

شاید باور نکنید که از ابتدای هزاره دوم در قسطنطنیه و بغداد گنج‌نامه‌های قلابی از سوی گروه‌های زیرزمینی رواج پیدا کرد که امروزه نمونه‌های تقلبی این نقشه‌ها در موزه‌ها نگهداری می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد برخی از اسناد تاریخی مهم که در گذشته‌های دور نگاشته شده است تنها وجود گنج‌های تقلبی را آشکار می‌کنند و تاکنون معلوم نیست که نقشه گنج واقعی در ایران وجود داشته باشد.

دکتر رحیم ولایتی، رئیس موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران درباره افسانه‌های جعلی و گنج نامه‌ها می‌گوید: نقشه گنج چیزی جز خرافات نیست، ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاه سازی و آموزش عمومی در رابطه با غارت اموال باستانی و فرهنگی مردم دچار یک نوع عقب ماندگی، توهم و خرافات شده اند، اما حقیقتا نمی‌توان احتمال وجود نقشه گنج واقعی در ایران را قویا رد کرد! به هر حال ممکن است که فردی در گذشته اموالی را دفن کرده و برای آن نقشه‌ای کشیده باشد که مکان آن را فراموش نکند و یا آن را به نسل‌های بعدی منتقل کند. همچنین خزانه‌های پادشاه نیز در مواقع بسیار ضروری تخلیه و به مکانی که تعداد بسیار بسیار کمی از بالاترین مقامات اطلاع داشتند منتقل و دفن می‌شد و برای آن نقشه‌ای نیز تهیه می‌کردند که برای خواندن آن اطلاعات بسیاری نیاز بود که فقط همان افراد از آن اطلاع داشتند و در اکثر آن‌ها نیز اطلاعات غلط جای داده می‌شد.

بسیاری از دارندگان این نوع نقشه‌ها ادعا می‌کنند که نسخه آن‌ها اصل بوده و هنگامی که از آن‌ها سوال می‌شود «چرا خود به دنبال گنج نرفته‌اند و حاضرند نقشه گنج خود را بفروشند؟» بهانه‌هایی ازقبیل نداشتن امکانات، نداشتن دستگاه گنج یاب، عدم توانایی مالی در تامین هزینه‌های کاوش و… را ذکر می‌کنند و همان طور که مشخص است این دلایل چیزی جز بهانه برای فروش نقشه گنج نیست، زیرا اگر کسی دارای نقشه گنج واقعی در ایران باشد هر طور که شده برای پیدا کردن آن اقدام می‌کند و حاضر نیست آن را به فروش برساند. 

بررسی‌های انجام شده روی نسخه‌های خطی گنج نامه‌های مشهور در ایران در اصالت آن‌ها تردید ایجاد می‌کند. بسیاری از این نسخه‌های خطی جعلی بوده و قدمت آن‌ها به دوره قاجاریه می‌رسد.

گنج‌نامه‌های مشهور در ایران به شرح زیر هستند:

نقشه گنج‌های واقعی در ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90730

ارسال نظر