حجم ویدیو: 8.04M | مدت زمان : 00:01:59

آماده‌باش در کشور | مردم این هشدارها را جدی بگیرند

سازمان هواشناسی کشور چندین وضعیت هشدار در خصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی، سیل و طوفان صادر کرد و به شهروندان هشدار داد.

سازمان هواشناسی کشور از صدور چند وضعیت هشدار برای استان‌های مختلف کشور خبر داد. سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار تداوم فعالیت سامانه بارشی، از بارش‌های سیل‌آسا در برخی استان‌ها خبر داد. سازمان هواشناسی کشور با صدور چند هشدار مهم، از تشدید فعالیت سامانه بارشی برای چند استان، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و آب‌گرفتگی خبر داد. سازمان هواشناسی کشور از شهروندان درخواست کرد که هشدارها را جدی بگیرند.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌ احمر نیز از هشدار سازمان هواشناسی کشور در چند استان کشور و آماده‌باش امدادگران و نجاتگران در این استان‌ها خبر داد.

هشدار هواشناسی

بیشتر بخوانید: هشدار مهم به مردم | سیل و طوفان به این استان‌ها رسید + اسامی استان‌ها و تعداد جانباختگان

هشدار هواشناسی درباره تداوم فعالیت سامانه بارشی

سازمان هواشناسی با صدور هشدار تداوم فعالیت سامانه بارشی و احتمال خسارت به کشاورزان از بارش‌های سیل‌آسا در برخی استان‌ها خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی 5 روز آینده در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در برخی مناطق شمال غرب،‌ ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی،‌ ارتفاعات زاگرس مرکزی، برخی مناطق استان‌های یزد، اصفهان، فارس،‌ کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان رگبار،‌رعدوبرق، وزش بد شدید موقتی و در برخی مناطق وقوع پدیده گردوخاک پیش‌بینی شده است.

این وضعیت تا یکشنبه آینده در برخی مناطق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود.

شدت بارش‌های امروز برای جنوب شرق فارس، مناطق مرکزی و ارتفاعات کرمان،‌ شمال و غرب هرمزگان و شمال خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.

طی 5 روز آینده در شرق کشور و تا یکشنبه در خوزستان در برخی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. امروز خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: تداوم فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: شنبه 1402/03/13

نوع مخاطره: رگبارورعدوبرق و وزش باد شدید و ریزش تگرگ

منطقه اثر:

شنبه 1402/03/13: جنوب شرق فارس، مناطق مرکزی و ارتفاعات کرمان، شمال و غرب هرمزگان، شمال خراسان رضوی.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

هشدار هواشناسی درباره افزایش رگبار باران در ۱۰ استان کشور

سازمان هواشناسی اعلام کرد: برای روز جاری، افزایش رگبار باران در ۱۰ استان کشور پیش بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی اعلام کرد: برای روز جاری برای ۱۰ استان در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، یزد، کرمان نیمه شرقی فارس، شمال هرمزگان، سیستان و بلوچستان و استان‌های واقع در دامنه و ارتفاعات البرز در بخش‌هایی از استان اصفهان رگبار باران پیش‌بینی می‌شود.

طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در استان‌های قم، اصفهان یزد، کرمان، فارس، شمال و شرق هرمزگان و سیستان و بلوچستان شاهد گردوخاک و رگبار و رعدوبرق خواهیم بود.

روز سه‌شنبه ابرناکی و بارش در دامنه‌های زاگرس مرکزی و شمال هرمزگان کاهش می‌یابد و در سایر مناطق ذکر شده افزایش ابر و رگبار پراکنده بویژه در ساعات بعد از ظهر رخ می‌دهد.

هشدار هواشناسی و آماده‌باش در کشور

سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر از هشدار سازمان هواشناسی در ۴ استان کشور و آماده‌باش امدادگران و نجاتگران در این استان‌ها خبر داد.

بابک محمودی، سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور، گفت: سازمان هواشناسی، هشدار سطح نارنجی مبنی بر بارش رگباری و شدید باران و وزش شدید باد در جنوب شرق فارس، مناطق مرکزی و ارتفاعات کرمان، شمال و غرب هرمزگان و شمال خراسان رضوی، پیش‌بینی کرده است.

سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: بنا بر این هشدار، امدادگران و نجاتگران در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

محمودی تاکید کرد: از هم‌وطنان درخواست داریم تا از تردد بی‌مورد در جاده‌های پرخطر و ارتفاعات خودداری کنند و در صورت لزوم رانندگی، به همراه داشتن کیف امدادی، لباس مناسب و خوراکی مورد نیاز را فراموش نکنند.

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار و رعد و برق همچنین وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در برخی استان‌ها خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی پنج روز آینده در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب در برخی نقاط شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، ارتفاعات زاگرس مرکزی، برخی نقاط استان‌های یزد، اصفهان، فارس، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: حاکمیت این وضعیت تا روز یکشنبه (۱۴ خرداد) در برخی نقاط خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی دور از انتظار نیست.  

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، امروز (۱۳ خرداد) شدت بارش‌ها در جنوب شرق فارس، مناطق مرکزی و ارتفاعات کرمان، شمال و غرب هرمزگان و شمال خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: طی پنج روز آینده در شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل و تا یکشنبه در استان خوزستان در بعضی ساعات وزش باد شدید و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. از سوی دیگر خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان امروز مواج هستند. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۴ خرداد) صاف، در بعد از ظهر افزایش ابر و وزش باد با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و روز  دوشنبه (۱۵ خرداد) صاف، در بعد از ظهر افزایش ابر، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۳ و ۱۴ خرداد) اهواز با دمای ۴۴ و ۴۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهر کرد با دمای ۸ و ۱۰ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90312

ارسال نظر