خبر خوش وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان

وزارت آموزش و پرورش جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی و غیرانتفاعی، شهریه مدارس و توسعه مراکز آموزشی و توانبخشی ویژه یادگیری دانش‌آموزان را اعلام کرد.

خبر خوش وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان

وزارت آموزش و پرورش مبلغ شهریه مدارس را اعلام کرد. وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی و غیرانتفاعی توضیحاتی ارائه کرد. وزارت آموزش و پرورش نرخ شهریه مدارس غیردولتی را اعلام کرد. وزارت آموزش و پرورش از بازرسی سرزده به مدارس خبر داد. اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای توسعه مراکز آموزشی و توانبخشی ویژه یادگیری دانش‌آموزان اعلام شد.

آخرین اخبار مربوط به وزارت آموزش و پرورش را در عرشه آنلاین بخوانید.

بیشتر بخوانید: دستور ویژه برای اتفاقات جنجالی اخیر وزارت آموزش و پرورش | دستورالعمل جدید آموزش و پرورش سریعا ابلاغ شود

وزارت آموزش و پرورش

سال تحصیلی آینده از هم‌اکنون آغاز شده است و چند هفته‌ای می‌شود شهریه‌های عجیب و نجومی مدارس باعث تعجب و سردرگمی خانواده‌ها و به دردسر جدید برای وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است.

وزارت آموزش و پرورش جزئیات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی و غیرانتفاعی، شهریه مدارس و توسعه مراکز آموزشی و توانبخشی ویژه یادگیری دانش‌آموزان را اعلام کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از پیگیری استانداردسازی فضای آموزشی برای دانش‌آموزان با توجه به نوع معلولیت آن‌ها خبر داد.

حمید حسینی طریفی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حاشیه افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه استثنایی ساعدی در ناحیه یک اهواز، با اشاره به سفر خود به اهواز اظهار کرد: اولین برنامه سفر امروز افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه زنده‌یاد ساعدی در اهواز بود؛ این مدرسه با همت خیرین بومی استان خوزستان طراحی و ساخته شده و ویژه نابینایان و معلولان جسمی حرکتی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که در حال حاضر دنبال می‌شود، استانداردسازی فضای آموزشی برای دانش‌آموزان با توجه به نوع معلولیت است، افزود: فضای استاندارد آموزشی، لازمه کار در آموزش و پرورش استثنایی است. علی‌رغم اینکه دانش‌آموزانی که قرار است در این مدرس تحصیل کنند پیش از این نیز مدرسه داشتند اما مدرسه با استانداردهای مدنظر لازم است، بنابراین یک مدرسه تخصصی ایجاد شد.

حسینی طریفی گفت: فضای آموزشی ویژه نابینایان مثل اتاق‌های چندحسی یا پارک‌های جهت‌یابی را نیز در کنار این فضای آموزشی در نظر داریم و به زودی، فضای آموزشی تحرک و جهت‌یابی نیز افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: توسعه مراکز آموزشی و توانبخشی را نیز در سطح کشور دنبال می‌کنیم و تخصیص فضای مناسب و نیروی انسانی توانمند متخصص باید برای این مراکز انجام شود. با هماهنگی‌هایی که با اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان انجام خواهیم داد، سعی خواهیم کرد بخش مهمی از نیاز استان خوزستان به فضای آموزشی و نیروی متخصص را برطرف کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به فرآیند سنجش نوآموزان در کشور افزود: در تاکنون در سطح کشور حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نوآموز یا نوبت‌گیری کرده‌اند یا سنجش انجام داده‌اند. حدود ۸۰ درصد از نوآموزان خوزستانی نیز نوبت‌گیری کرده‌اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: درخواست می‌کنیم والدین نوبت‌گیری سنجش را به روزهای پایانی تابستان موکول نکنند و اکنون فرصت مناسبی است زیرا لازمه ثبت‌نام دانش‌آموزان، سنجش سلامت است. امسال برای اولین سال، سنجش در طول سال تحصیلی نیز انجام می‌شود در حالی که در سال‌های گذشته تنها در تابستان اجرا می‌شد.

طریفی حسینی گفت: والدین حتما به موقع نوبت‌گیری کنند زیرا اگر سنجش سلامت به موقع انجام نشود؛ ثبت نام، ثبت کتاب درسی، ساماندهی نیروی انسانی و کلاس‌بندی دچار مشکل می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکید کرد: بنا داریم تا پایان خردادماه سنجش نوآموزان بدو ورود به پایه اول در سطح کشور نهایی شود.

​توضیحات وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت‌نام مدارس غیرانتفاعی و اعلام شهریه مدارس

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مدارسی که شهریه خارج از عرف اعلام کردند، باید مبلغ اضافه را به خانواده‌ها بازگردانند.

با این حال، مسئولان سازمان مدارس غیردولتی می‌گویند که هنوز رقم شهریه مدارس برای سال تحصیلی آینده اعلام نشده است و مدارس فعلاً باید به صورت علی‌الحساب بر مبنای شهریه سال تحصیلی جاری اقدام کنند.

همچنین بیشترین مشکل در بحث شهریه به برخی از مدارس در شهر تهران مربوط است.

تحصیلی آینده از هم‌اکنون آغاز شده است و چند هفته‌ای می‌شود شهریه‌های عجیب و نجومی مدارس باعث تعجب و سردرگمی خانواده‌ها شده است.

برخی خانواده‌ها می‌گویند: مدارس غیرانتفاعی آن هم در مناطق میانی پایتخت برای ثبت‌نام سال تحصیلی آینده، شهریه‌های 45، 40، 36 میلیون برای دوره ابتدایی و 70 تا 85 میلیون برای پایه دوازدهم تقاضا کرده‌اند!

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازرسی سرزده از مدارس گفت: در بازرسی‌ها دو موضوع مشخص شد. نخست؛ مدارس فعلاً به صورت کلامی به خانواده‌ها رقم شهریه سال تحصیلی آینده را اعلام کرده و هنوز مبلغی دریافت نکرده‌اند. دوم؛ برخی مدارس شهریه را اعلام و به دریافت چک اقدام کرده‌اند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تاکید دارد: مدارسی که شهریه خارج از عرف اعلام کردند، باید مبلغ اضافه را به خانواده‌ها بازگردانند، شهریه مدارس غیردولتی فعلاً براساس رقم سال گذشته است، شهریه سال تحصیلی آینده، اواخر خرداد اعلام می‌شود. الگوی شهریه به مدارس ابلاغ شده است و به محض تکمیل الگو توسط مدارس،  متناسب با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، میزان افزایش شهریه ابلاغ خواهد شد.

خانواده‌ها فعلاً به صورت علی الحساب در مدارس غیردولتی بر مبنای رقم شهریه سال تحصیلی جاری ثبت‌نام کنند و میزان شهریه برای مهر 1402 تا اواخر خرداد اعلام خواهد شد.

همچنین خانواده‌ها از طریق سامانه www.mosharekatha.ir با وارد کردن اسم مدرسه و شهر مربوطه، می‌توانند شهریه را مشاهده کنند و دو رقم شهریه ثابت و خدمات مکمل نشان داده می‌شود.

شهریه مدارس غیر‌انتفاعی در سال تحصیلی جاری، از 4.5 میلیون تا 37 میلیون تومان بود و مدارس این مجوز را داشتند تا 38 درصد شهریه ثابت را بابت فعالیت‌های فوق برنامه دریافت کنند.

وزارت آموزش و پرورش

اقدامات وزارت آموزش و پرورش برای توسعه مراکز آموزشی و توانبخشی ویژه یادگیری دانش‌آموزان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از توسعه مراکز آموزش و توانبخشی ویژه یادگیری دانش آموزان و تلاش برای آموزش دانش آموزان استثنائی در مدارس عادی خبر داد.

مدت‌ها بود که که در نظام آموزشی کشورمان، جای خالی یک مرکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی برای دانش آموزان احساس می‌شد تا با غربالگری دانش آموزان خصوصاً از سنین پایه، مراقبت‌های تشخیصی و درمانی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه صورت گیرد.

خرداد ماه سال گذشته حمید طریفی، حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گردهمایی روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی کشور یکی از برنامه‌های این سازمان در راستای عدالت تربیتی را افرایش گروه‌های تحت پوشش سازمان دانست و گفت: در تلاش هستیم اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را به سنین پایین‌تر تعمیم دهیم و کودکان از زمان بدو تشخیص جزو گروه‌های هدف سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند.

طریفی حسینی در دیدار با رضوان حکیم‌زاده، معاون وقت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مداخلات بهنگام طلایی گفت: در تلاش هستیم اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی را به سنین پایین‌تر تعمیم دهیم و کودکان از زمان بدو تشخیص جزو گروه‌های هدف سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند.

او  با تاکید بر توسعه ماموریت‌های مراکز مشکلات ویژه یادگیری اشاره کرد و گفت: باید در هر منطقه حداقل یک مرکز مشکلات ویژه یادگیری وجود داشته باشد و بعضی از این مراکز دارای ظرفیت هستند که به مرکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی تبدیل وضعیت شوند و پایگاه‌های دائمی سنجش هم در این مراکز راه‌اندازی شود.

طریفی حسینی گفته بود با همکاری معاونت ابتدایی آموزش و پرورش شرایط تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در مدارس عادی تسهیل می‌شود و سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم این آمادگی را دارد که آموزش‌های تخصصی را به معلمان مدارس عادی ارائه دهد.

با گذشت یک سال از این اقدام سازمان آموزش و پرورش استثنایی، اگر چه نمی‌توان با قطعیت گفت که چه میزان از معلمان ابتدایی با آموزش‌های تخصصی مورد نیاز برای دانش‌آموزان استثنایی آشنا هستند؛ با این حال مراکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی در سال اخیر توسعه یافته است.

طریفی حسینی در خصوص اینکه با توسعه این مراکز شاهد چه تحولی در آموزش دانش آموزان استثنایی هستیم؛ گفت: یک اقدام تحولی بسیار بزرگ که نقطه عطفی در ارائه خدمات تخصصی توانبخشی تشخیصی در آموزش و پرورش استثنایی بوده این است که امسال ما مراکزی تحت عنوان مراکز آموزشی توانبخشی ویژه مشکلات یادگیری را داشتیم که کارکردهای مأموریتی ما ارتقا پیدا کرده و به مراکز جامع سنجش و آموزش توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی ارتقا یافتند.

طریفی حسینی تاکید کرد: در این مراکز هم نیروی کاردرمان و گفتار درمان مستقر هستند و هم آزمون‌گرهایی که انواع و اقسام تست‌ها و آزمون‌ها را بگیرند. این خدمات به گروه‌های مختلفی از کودکانی که دارای اختلالات مختلفی هستند مثل اختلالات یادگیری خاص، کودکان دارای اختلالات بیش فعالی یا نقص توجه یا در کودکانی که آسیب زبان و گفتار دارند یا کودکان دیرآموز ارائه می‌شود و همچنین کودکان برای سنجش بدو ورود هم در این مراکز معاینات لازم را خواهند داشت. سنجش‌های تخصصی مثل جهش تحصیلی هم توسط این مراکز انجام می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از تشکیل کمیته‌ای با عنوان کمیته آموزشی در مراکز جامع خدمات تشخیصی، آموزشی و توان‌بخشی خبر داد و گفت: این کمیته‌ها با هماهنگی و مشورت متخصصین مرکز با اولیای دانش آموزان و مدیران مدارس وظیفه جای دهی این دانش آموزان را هم انجام می‌دهد که بر اساس یک چارچوب جدید است.

به نظر می‌رسد تلاش سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که دانش آموزان با نیازهای خاص تا حد امکان در مدارس عادی درس بخوانند؛ این موضوعی است که نیازمند آموزش صحیح به معلمان مدارس عادی، دانش آموزان عادی و استثنایی، اولیا و مدیران مدارس است.

راه‌اندازی سامانه جامع پیشگیری، تشخیص و ارائه خدمات آموزشی و توان‌بخشی همراه با صدور یک شناسنامه الکترونیکی سلامت برای دانش‌آموزان که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار معلمان و والدین قرار می‌دهد می‌تواند تا حد زیادی فرآیند آموزش و تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی را بهبود بخشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 90300

ارسال نظر