دستور ویژه برای اتفاقات جنجالی اخیر وزارت آموزش و پرورش | دستورالعمل جدید آموزش و پرورش سریعا ابلاغ شود

وزارت آموزش و پرورش بار دیگر درگیر حاشیه و دردسر جدیدی شد. این بار سازمان تعزیرات حکومتی برای حل این مساله، به جریان شکایت از وزارت آموزش و پرورش در خصوص این قضیه، ورود کرد.

دستور ویژه برای اتفاقات جنجالی اخیر وزارت آموزش و پرورش | دستورالعمل جدید آموزش و پرورش سریعا ابلاغ شود

وزارت آموزش و پرورش بار دیگر درگیر حاشیه و دردسر جدیدی شد. وزارت آموزش و پرورش باید مانند کاری که شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو انجام داد، تعرفه‌های نام‌نویسی را ابلاغ کند. وزارت آموزش و پرورش بر اساس اعلام معاون نظارت، بازرسی و برنامه‌ریزی سازمان تعزیرات حکومتی، باید بخشنامه شهریه مدارس را سریعا به مدارس ابلاغ کند. سازمان تعزیرات حکومتی به ماجرای خبرساز شهریه مدارس وزارت آموزش و پرورش ورود کرد. سازمان تعزیرات حکومتی از تشکیل ۱۰ پرونده تخلف برای مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

بیشتر بخوانید: بخشنامه جدید سرپرست وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شد

بیشتر بخوانید: وزارت آموزش و پرورش تکلیف شهریه مدارس را مشخص کرد

معاون نظارت، بازرسی و برنامه‌ریزی سازمان تعزیرات حکومتی گفت:با توجه به مصوبه سران قوا و نارضایتی مردم از وضعیت دریافت شهریه مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش و پرورش، به محض دریافت گزارش به پرونده رسیدگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: جزئیات بخشنامه جدید آموزش و پرورش اعلام شد + شهریه و شرایط ثبت‌نام در مدارس

به گزارش عرشه آنلاین، احمد جعفری نسب، معاون نظارت، بازرسی و برنامه‌ریزی سازمان تعزیرات حکومتی با اعلام خبر تشکیل ۱۰ پرونده تخلف برای مدارس غیرانتفاعی مشهور و معروف که بدون ضابطه شهریه دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: هر مدرسه‌ای که بدون ضابطه و خلاف تعرفه از مردم برای نام‌نویسی، پول دریافت کند؛ حتی بدون انتظار برای رسیدن گزارش ضابطان، به پرونده رسیدگی می‌کنیم.

معاون نظارت، بازرسی و برنامه ریزی سازمان تعزیرات حکومتی، افزود: با توجه به مصوبه سران قوا برای ورود به تخلف گران‌فروشی، تعزیرات حکومتی نیازی به دریافت گزارش ضابط ندارد و با توجه به نارضایتی مردم از وضعیت دریافت شهریه مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی؛ به محض دریافت گزارش به پرونده رسیدگی می‌شود.

به گفته معاون نظارت، بازرسی و برنامه‌ریزی سازمان تعزیرات حکومتی، وزارت آموزش و پرورش باید مانند کاری که شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو انجام داد، تعرفه‌های نام‌نویسی را ابلاغ کند تا در قالب شعب ملی به تخلفات رسیدگی شود.

هیولای ترسناک در آموزش و پرورش، خانواده‌ها و دانش‌آموزان را می‌بلعد

هیولای شهریه مدارس غیردولتی، خانواده‌ها و دانش‌آموزان را می‌بلعد. 

شهریه مدرسه غیرانتفاعی هیراد ۱۰ ساله، دانش‌آموز سال چهارم مقطع ابتدایی امسال به ۴۱ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. مهدی، پدر هیراد می‌گوید این رقم بدون احتساب مخارج سرویس و پول ناهار محاسبه شده وگرنه رفت‌و‌آمد به‌تنهایی ماهی چهار، پنج میلیون و هر وعده غذا، بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان خرج اضافی روی دستش می‌گذاشته. مدیر مدرسه غیرانتفاعی که هیراد قرار است سال آینده در آن درس بخواند، خوشبختانه این لطف را در حق مهدی انجام داده که شهریه را به‌صورت چکی و طی سه قسط تسویه کند.

شهریه مدارس غیرانتفاعی فقط دغدغه مهدی نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در نقاط مختلف کشور، خانواده‌ها از رشد شهریه مدرسه‌ها گلایه می‌کنند و گزارش‌ها از رسیدن شهریه مقطع ابتدایی به رقم ۴۰، ۳۰ میلیون و عبور شهریه مقطع متوسطه از مرز ۱۰۰ میلیون تومان حکایت دارد. با این حال رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفته آنچه تاکنون به‌عنوان شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی جدید اعلام شده فاقد وجاهت قانونی است و شهریور مصوب به‌زودی اعلام می‌شود.

«شهریه مدارس غیردولتی شده ۶۰ تا ۷۰ میلیون؟ باور کنید خانواده من در کل دوران تحصیل برام ۵۰ میلیون خرج نکردن.» این واکنش یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر است به چیز‌هایی که بقیه تعریف کرده‌اند. ترکیبی از شوخی، شگفتی و کمی هم خشم. توییت اصلی را امیر نوشته و در آن به انتقاد از تسلیم شدن پدرومادر‌ها برابر پرداخت چنین رقم‌هایی به‌عنوان شهریه مدارس غیردولتی پرداخته. اکثریت کاربران با امیر و نوع نگاه او موافق نیستند.

یکی گفته پرداخت چنین رقم‌هایی به‌عنوان شهریه مدارس غیردولتی تقریبا از سر ناچاری است، چون بالاخره پدرومادر‌ها نگران تحصیل بچه‌هایشان هستند. کاربر دیگری گفته چرا رقم کلی را درنظر می‌گیری و به این مسئله اشاره کرده که ماهی هفت، هشت میلیون برای ۹ ماه درس خواندن بچه در ناز و نعمت رقم زیادی نیست.

مدافعان و مخالفان پرداخت رقم‌های کلان برای شهریه مدارس غیردولتی صفشان را از یکدیگر جدا کرده‌اند. یکی گفته من اصرار دارم بچه در بهترین مدرسه شهر درس بخواند، چون این مدرسه‌ها کاملا متفاوت از مدرسه دولتی هستند؛ از تدریس و پیگیری‌های معلم گرفته تا خدمات خود مدرسه یا از همه مهمتر دوستان و همشاگردی‌هایی که در مدرسه با آن‌ها آشنا می‌شود. عباس در جواب گفته ۱۲ سال مدرسه دولتی رفتم. بعد از آن، ۱۲ سال در دانشگاه‌هایی مثل خوارزمی و تهران درس خواندم، اینکه می‌گویید کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی متفاوت است را قبول ندارم. یک‌نفر حد وسط را گرفته و گفته خودش در مدرسه دولتی درس خوانده و خواهرش در مدرسه غیرانتقاعی. به‌همین دلیل می‌تواند گواهی دهد کیفیت و سطح آموزش در این مدرسه‌ها کاملا متفاوت است. لابلای دعوا‌ها گروهی شنیده‌ها و تجربه‌های شخصی خودشان را از اعداد و ارقام روایت کرده‌اند.

یکی گفته ۱۲۰ تومان برای ثبت‌نام پسر سال دوازدهمی پرداخت کرده‌ام و ۸۰ تومان برای دخترم که کلاس پنجم بود. منظورش این بوده که در مجموع ۲۰۰ میلیون تومان پول پرداخت کرده است. نفر بعدی گفته امسال شهریه مدرسه غیرانتفاعی برای دانش‌آموز سال دوازدهم را بدون احتساب هزینه سرویس رفت‌وآمد ۹۰ میلیون تومان اعلام کرده اند.

شهریه مدرسه غیرانتفاعی برای دوره اول دبیرستان به‌گفته احمد ۱۱۰ میلیون تومان است. ۸۰ میلیون تومان شهریه خود مدرسه و ۳۰ میلیون بابت سرویس و تازه بدون احتساب هزینه ناهار.

مدارس آموزش و پرورش و ابهام در نرخ شهریه

شهریه مصوب مدارس غیردولتی امسال براساس رتبه‌بندی و نوع خدمات آنها اعلام می‌شود.

یکی از روزنامه جام‌جم فکت آورده: شهریه مدرسه غیرانتفاعی در ستارخانه برای دانش‌آموز کلاس دهم به ۷۲ میلیون تومان رسیده است. کاربری ساکن اردبیل از تابلو اعلانات مدرسه عکس گرفته تا جزییات دقیق‌تری را با بقیه به اشتراک بگذارد. در اطلاعیه روی کلمه علی‌الحساب کرده‌اند و به تفکیک نوشته‌اند هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌عنوان شهریه ثابت، یک میلیون بابت بیمه، هزینه اردو، آزمون‌های پیشرفت تحصیلی، کتب درسی و مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت هزینه یک‌وعده غذای گرم برای کل سال تحصیلی دریافت می‌شود. تنها لطفی که به والدین کرده‌اند این است که هزینه را در چهار قسط دریافت می‌کنند.

فاطمه از مشهد گفته شهریه مدرسه غیرانتفاقی برای مقطع دوازدهم ۸۵ میلیون است. واقعا نمی‌فهمم دقیقا می‌خواهند در طول سال تحصیلی با بچه‌ها چکار کنند.

چند کاربر تجربه‌هایی متفاوت را روایت کرده‌اند؛ یکی گفته پسرش در آمریکا زندگی می‌کند و امسال برای ثبت‌نام دو فرزندش در مدرسه‌ای ایرانی، ماهی دو هزار و ۲۰۰ دلار هزینه پرداخت می‌کند. مهسا هم گفته دوستش در ترکیه بابت شهریه مدرسه ۱۶۰ هزار لیر پرداخت کرده که تقریبا معادل ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود.

تیر آخر را محمد شلیک کرده: زمان ما می‌گفتند برای کمک به مدرسه ۵۰ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنید الان مدرسه پسرم که مدرسه دولتی بود، گفتن سه، چهار میلیون تومان واریز کنید!

شهریه مدارس غیردولتی در حالی به دغدغه والدین تبدیل شده که حداقل در اخبار و ادبیات رسمی مقامات و مسئولان، هیچ‌کدام این اعداد و ارقام به‌رسمیت شناخته نمی‌شوند. رئیس سازمان مدارس غیردولتی، در گفتگو با خبرگزاری تسنیم گفته خانواده‌ها باید منتظر اعلام شهریه مصوب مدارس غیردولتی بمانند که قرار است به‌زودی در سامانه‌ای منتشر شود.

سامانه اعلام شهریه مدارس غیردولتی، «مشارکت‌ها» نام دارد و برای دسترسی به آن باید آدرس mosharekatha.ir را جستجو کنید. گفته می‌شود مدیران و مسئولان مدارس غیردولتی تا ۱۵ خرداد امسال فرصت دارند نسبت به تکمیل اطلاعات مورد نیاز برای تعیین شهریه ثبت‌نام کنند. به‌همین دلیل شهریه هیچ‌یک از مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ هنوز رسمی نیست.

شهریه مصوب مدارس غیردولتی در این سامانه ظاهرا قرار است براساس رتبه‌بندی و نوع خدمات آن‌ها مشخص شده و به‌شکل رسمی اعلام شود. برنامه‌ریزی برای این منظور از مدت‌ها قبل یعنی فروردین ۱۴۰۲، انجام شده تا مدیران و مسئولان مدارس غیردولتی فرصت داشته باشند، مواردی مثل دوره تحصیلی، سطح آموزشی- پرورشی و تربیتی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات از جمله آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و سالن‌ها و... را اعلام کنند و همچنین مقدمات رتبه‌بندی نیروی انسانی شاغل در مدارس غیردولتی، صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای آن‌ها را فراهم آورند.

شهریه مصوب مدارس غیرانتفاعی پس از ثبت و پایش اولیه اطلاعات در سامانه مشارکت‌ها و با کمک امتیازات کسب شده به‌اضافه محاسبه افزایش دستمزدها، نرخ اجاره‌بها، حق‌الزحمه معلمان، مربیان و سایر کارکنان، به تفکیک هر استان اعلام خواهد شد. پیش‌بینی شده، در پایان این مراحل هر مدرسه متناسب با شهریه ابلاغی عمل کرده و پوستر شهریه‌ها را در محل ثبت‌نام نصب کند. همچنین قرار است مدارس به‌منظور نظارت بیشتر قرارداد‌های الکترونیکی را از سامانه مشارکت‌ها دریافت کنند و در دو نسخه به امضای خود و اولیای دانش‌آموزان برسانند.

شکایت از نرخ شهریه مدارس غیردولتی با این روش توسط اولیا دانش‌آموزان راحت‌تر قابل پیگیری است، چون آن‌ها می‌توانند گزارش تخلفات را در همان سامانه مشارکت‌ها ثبت کرده و منتظر اعلام نتیجه بررسی باشند. این وسط یک مشکل باقی می‌ماند و آن هم دغدغه پر شدن ظرفیت ثبت‌نام مدرسه‌هاست که معمولا پس از امتحانات آخر سال گیریبان والدین را می‌گیرد، ولی به‌نظر می‌رسد مهلت ثبت اطلاعات مدارس غیرانتفاعی برای رتبه‌بندی و اعلام شهریه مصوب، که پیش از این اول خرداد اعلام شده بود، دوباره تا ۱۵ خرداد ماه تمدید شده است.

مدرسه غیرانتفاعی که هیراد در آن درس می‌خواند، مثل بقیه مدرسه‌های غیرانتفاعی احتمالا روی همین فاصله زمانی حساب باز کرده است. مهدی می‌گوید شرایط ثبت‌نام و درخواست واریز شهریه جدید را همان روزی دریافت کرده که کارنامه سال قبل هیراد را دستش داده‌اند و اتفاقا خیلی هم تاکید کرده‌اند که تنها یک‌هفته برای تصمیم‌گیری فرصت دارد.

شهریه نجومی مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش و پرورش و حقوق معلمان

روزنامه شهروند نوشت: «هر وقت برای حقوق، بیمه و مزایا به مدیران مدارس غیرانتفاعی اعتراض می‌کنیم به ما می‌گویند نیرو زیاد است. می‌توانید نیایید.» این عبارت شروع درددل معلمی است که ۵ سال است در مدارس غیردولتی تدریس می‌کند و دریافتی ماهیانه‌اش ۲ میلیون تومان است.

بسیاری از معلم‌های مدارس غیردولتی بیمه ندارند؛ در مناطقی بر اساس نظارت‌های سازمان مدارس غیرانتفاعی مدیران مدرسه مجبور می‌شوند معلم را بیمه کنند. با این‌حال اغلب این مدارس برای توجیه قانونی بودن کارشان معلم‌ها را 15 روز بیمه می‌کنند.حقوق معلم‌های غیرانتفاعی با 15 روز بیمه در ماه تقریبا یک میلیون و 600 هزارتومان است. یکی از همین معلم‌ها که سال‌هاست در مناطق شمال شهر تهران و منطقه پردیس در مقطع ابتدایی تدریس می‌کند، به «شهروندآنلاین» توضیح می‌دهد: «می‌گویند معلم غیرانتفاعی نباید زیر دوونیم میلیون تومان حقوق بگیرد، اما قراردادها با بیمه 15 روزه بسته می‌شود و دریافتی معلم‌ها معمولا زیر دو میلیون تومان است. خیلی راحت می‌گویند اگر کسی شکایتی دارد برود آموزش‌وپرورش شکایت کند.»

ولی نتیجه شکایت، از دست دادن شغل است. چه کسی دوست دارد در این شرایط وخیم اقتصادی شغلش را از دست بدهد؟ آموزش‌وپرورش از یک طرف اعلام می‌کند هر تخلفی در امور صنفی و دریافتی داشتید بیایید اعلام کنید، از سوی دیگر معلم غیرانتفاعی می‌داند که هر گله‌وشکایتی، نتیجه‌اش این است که مدرسه عذرش را بخواهد و همین مبلغ ناچیز را هم از دست بدهد. «حرف که از استخدام یا مزایای دیگر می‌شود به ما می‌گویند ما هیچ‌گونه تعهدی نسبت به شما نداریم.»

وظیفه‌ای که بر دوش معلم قرار دارد بسیار سنگین است و در این بین توقع‌ها از معلم مدرسه غیردولتی بیشتر «اولیا برای آموزش بچه‌شان هزینه کرده‌اند و خدمات عالی و ویژه می‌خواهند؛ طرف حساب‌شان هم معلم است. هر ایرادی از عملکرد مدرسه گرفته شود، متاسفانه به گردن معلم می‌افتد و من معلم هستم که باید پاسخگو باشم.»

در دو سالی که همه‌گیری، مدارس حضوری را تعطیل کرد، عملا همه کارهای آموزش از تولید محتوا گرفته تا برگزاری کلاس‌های آنلاین و پیگیری درست بچه‌ها، همه‌وهمه به گردن معلم افتاده است. بسیاری از خانواده‌ها دیگر حاضر نشدند برای کلاس‌های غیرحضوری هزینه‌های چند 10 میلیونی کنند و فرزندانشان را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند و به همان آموزش مجازی در مدارس دولتی اکتفا کردند. ولی آن دسته از خانواده‌ها که بازهم مدارس غیرانتفاعی را برای آموزش بچه‌ها بهتر دیدند، توقع‌شان از معلم چند برابر شده است. «چهار ماه تعطیل هستیم و بدون حقوق؛ نه بیمه داریم نه دریافتی درست‌وحسابی؛ هر سال هم این استرس را داریم که آیا سال آینده مدرسه ما را می‌خواهد یا نه؟ و چه قراردادی با ما می‌بندد. هر هشت ماه این شرایط بی‌ثباتی برای ما تکرار می‌شود.»

یکی دیگر از معلم‌های مدارس غیردولتی که از نبود پشتوانه حمایتی از سوی مدارس گلایه دارد، به «شهروندآنلاین» توضیح می‌دهد: «ما حتی عیدی نداریم؛ از من معلم در ابتدای راه چک ضمانت می‌گیرند تا نسبت به کارم متعهد باشم. خودشان می‌دانند این سختی کار و حقوق ناچیز، خیلی‌ها را در میانه راه دلسرد می‌کند و ممکن است در نیمه سال تحصیلی معلم‌ها کار را رها کنند و بروند.»

او از دوره‌هایی که آموزش‌وپرورش برایشان برگزار می‌کند، می‌گوید: «دوره‌های آموزشی و یک‌سری دوره‌های ضمن‌خدمت تحت عنوان دوره‌های مهدوی برایمان گذاشته‌اند که خودمان هزینه می‌دهیم و در این دوره‌ها شرکت می‌کنیم.»

یک‌سری دوره‌های رایگان هم برایشان از طرف آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود؛ همان دوره‌های ضمن‌خدمت. «برای معلم‌های مدارس دولتی که استخدام پیمانی و قراردادی وزارتخانه هستند، این دوره‌ها امتیاز محسوب می‌شود اما برای ما صرفا ارتقای دانش‌ومهارت آموزگاری. بدون هیچ امتیاز و  صدور گواهینامه خاصی.»

برای معلم‌های مدارس غیرانتفاعی هر دوره‌ای که شرکت کنند، تغییری در وضعیت استخدامی‌شان ندارد. «نه سنوات داریم و نه سابقه کار که دوره‌های آموزشی در ارتقای شغلی‌مان تاثیر بگذارد.» گزینش اما سرجایش است. «سوالات مرتبط با احکام و علوم‌دینی؛ مثل معلم‌های مدارس دولتی هر سال گزینش‌هایمان به‌روز و کنترل می‌شود.»

شرایط کاری برای این گروه از جامعه معلمین که خودشان را از بدنه نظام آموزشی می‌دانند، بسیار ناایمن است؛ این نکته حتی از سختی کار، فشار بیشتری رویشان می‌گذارد. «شرایط سختی کار زمانی قابل تحمل می‌شود که بدانیم آینده شغلی داریم و زحمت‌هایی که می‌کشیم در ارتقای شغلی‌مان تاثیر دارد، اما متاسفانه برای ما ارتقای شغلی و آسودگی خاطر از اینکه سال آینده هم شاغل باشیم، یک شوخی است.»

امسال آموزش‌‌وپرورش نیروهای نهضت، خدماتی، طرح امین (طلاب) را از طریق آزمون‌های داخلی جذب کردند اما هیچ فکری برای نیروهای غیرانتفاعی نشده است.چرا نیروهای باسابقه و کارآزموده مدارس‌ غیرانتفاعی نادیده گرفته شده‌اند؟ این معلم‌ها با سابقه بالایی که در تدریس و گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی و همچنین گزینش آموزش‌وپرورش دارند، می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای نیروهای بازنشسته باشند و آموزش‌وپرورش می‌تواند با استفاده از سنوات خدمات‌شان و سابقه‌های آموزشی، کمبود نیروی انسانی‌اش را از این طریق جبران کند. چراکه این وزارتخانه هم‌‌اکنون تعداد 120 هزار معلم در بدنه آموزش‌وپرورش کم دارد.

قراردادها 8 ماهه است و متاسفانه ملاک عقد قرارداد مهارت و دانش آموزگار نیست. «ممکن است مدیر مدرسه سال آینده کسی را پیدا کند که با مبلغ قرارداد پایین‌تر هم حاضر به کار در مدرسه‌اش باشد. طبیعی است که برای کاهش هزینه‌هایش او را انتخاب می‌کند و به‌راحتی من را کنار می‌گذارد.»

مدارس آموزش و پرورش شهریه

این معلم توضیح می‌دهد که در پردیس تهران، مدارس دولتی نیاز به نیرو دارند، اما استخدام نمی‌کنند؛ چون باید نیرویش را بیمه کند و همه مزایا را به او بپردازد. در حالی که نیروهای دوره‌دیده آزاد بدون هیچ مشکلی جذب مدارس غیرانتفاعی می‌شوند.

نکته قابل توجه در این میان این است که کیفیت کار معلم غیرانتفاعی زیر ذره‌بین قرار دارد و مرتب رصد می‌شود در صورتی که این سختگیری‌ها برای مدارس دولتی اصلا وجود ندارد. «ماجرا برعکس می‌شود؛ در مدارس دولتی، اولیا بله قربان‌گوی معلم هستند و اگر هم کارش را خوب انجام ندهد نهایتا مدرسه یا منطقه آموزشی‌اش عوض می‌شود؛ چون استخدام آموزش‌وپرورش است. این در حالی است که معلم غیرانتفاعی اصلا نمی‌تواند با کیفیت پایین کار کند؛ مدرسه و خانواده‌ها همه از معلم توقع بهترین کار را دارند و همه بار زحمت مدرسه بر دوش معلم است. معلم، محور انجام کار است.

محمدی 12 سال سابقه تدریس در مدارس غیردولتی دارد. او به «شهروندآنلاین» می‌گوید: «هیچ‌گونه مزایایی به معلم‌های مدارس غیردولتی چه در مدرسه و چه در آموزش‌وپرورش تعلق نمی‌گیرند. تصور جمعی ما این است که در آموزش‌وپرورش هیچ هویتی نداریم.»

در حالی که هر محصل برای هر سال تحصیلی بالای 10 میلیون تومان به مدرسه هزینه می‌دهد. در کمترین حالت هر کلاس هفت دانش‌آموز دارد و مدرسه سالانه 70 میلیون از دانش‌آموزان یک کلاس بابت آموزش پول می‌گیرد. «نه عیدی، نه هدیه روز معلم. باورش سخت است. سال گذشته روز معلم کارت هدیه به ما دادند. رفتم عابربانک و دیدم مبلغ کارت 100 هزارتومان است. حقوق‌مان امسال با خواهش‌وتمنا به دومیلیون تومان در ماه رسیده است. من پارسال یک‌میلیون و 100 تومان دریافتی ماهیانه‌ام بود و فقط‌وفقط عشق به معلمی و آموزش بچه‌هاست که من را در این شغل نگه داشته. اگر عشق به بچه‌ها نباشد، هیچ انگیزه‌ای برای اینکه فردا دوباره به مدرسه بیایم باقی نمی‌ماند.»

امسال آموزش‌‌وپرورش نیروهای نهضت، خدماتی، طرح امین (طلاب) را از طریق آزمون‌های داخلی جذب کردند اما هیچ فکری برای نیروهای غیرانتفاعی نشده است. چرا نیروهای باسابقه و کارآزموده مدارس‌ غیرانتفاعی نادیده گرفته شده‌اند؟ این معلم‌ها با سابقه بالایی که در تدریس و گذراندن دوره‌های مختلف آموزشی و همچنین گزینش آموزش‌وپرورش دارند می‌توانند جایگزین بسیار مناسبی برای نیروهای بازنشسته باشند و آموزش‌وپرورش می‌تواند با استفاده از سنوات خدمات‌شان و سابقه‌های آموزشی، کمبود نیروی انسانی‌اش را از این طریق جبران کند. چراکه این وزارتخانه هم‌‌اکنون تعداد 120 هزار معلم در بدنه آموزش‌وپرورش کم دارد.

مرادخانی، مسئول روابط عمومی سازمان مدارس غیردولتی، درباره پیگیری وضعیت استخدام این گروه از معلم‌ها به «شهروندآنلاین» توضیح می‌دهد «ما تابع قانون هستیم؛ قوانین استخدام کشوری است و مجلس باید درباره تبدیل وضعیت این گروه از معلم‌ها تصمیم بگیرد.»

او که سابقه نظارت بر عملکرد مدارس غیرانتفاعی تهران را داشته می‌گوید: «بارها از بحث استخدامی معلم‌های غیردولتی دفاع و موضوع را در موقعیت‌های تصمیم‌گیری مطرح کرده‌ایم، اما آموزش‌وپرورش و سازمان مدارس غیردولتی صرفا وظیفه آموزش‌های ضمن‌خدمت برای ارتقای مهارت معلم‌ها و البته گزینش آنها را دارد.»

مرادخانی تاکید می‌کند که دریافتی این گروه از معلم‌ها باید بر اساس قانون کار باشد اگر غیر از این است آنها باید به آموزش‌وپرورش منطقه شکایت کنند. البته این مسئول مربوطه بر این نکته هم اذعان دارد که اغلب این معلم‌ها برای اینکه موقعیت شغلی‌شان به‌خطر نیفتد، معمولا نسبت به حق‌وحقوقی که مدرسه برایشان تعیین می‌کند، اعتراضی نمی‌کنند.

پرسنل مدارس غیردولتی را موسسان و مدیران مدارس انتخاب می‌کنند و کاری که آموزش‌وپرورش در قبال آنها انجام می‌دهد، اموزش‌های ضمن‌خدمت و گزینش‌های سالیانه است. «دریافتی این معلم‌ها باید بر اساس قانون کار باشد و این دیگر به وجدان عمومی حاکم بر مدیریت مدارس غیرانتفاعی برمی‌گردد که چقدر مقام معلم را ارزشگذاری کند.»

گفتنی است اخیرا طرحی در کمیسیون آموزش مجلس در حال بررسی است که اگر به نتیجه نهایی برسد خانواده آموزش‌وپرورش اعم از غیرانتفاعی‌ها، نهضتی‌ها، خرید خدمتی‌ها،‌ قبل و بعد از سال 1391 ساماندهی شده و با برگزاری یک آزمون داخلی در وزارت آموزش‌وپرورش برای همیشه تکلیف آنها مشخص خواهد شد.

محمدرضا احمدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره عدم تعیین تکلیف و ساماندهی معلمان مدارس غیرانتفاعی می‌گوید: «بعد از تصویب این قانون دیگر معلمان با عناوین مختلف شغلی که به‌صورت غیررسمی در آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کنند، نخواهیم داشت و بعد از آن جذب معلمان در این وزارتخانه فقط باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی صورت گیرد.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 89800

ارسال نظر