آخرین اخبار از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران چقدر افزایش می‌یابد؟

قرار است همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سال آینده آغاز شود و با اجرای همسان‌سازی نیز حقوق بازنشستگان نیز مانند معلمان که در طرح رتبه‌بندی افزایش حقوق داشتند، افزایش خواهد یافت.

آخرین اخبار از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران چقدر افزایش می‌یابد؟

یکی از موضوعات داغ امسال، مساله افزایش حقوق بازنشستگان بود؛ بازنشستگان به حقوقشان اعتراض‌های زیادی داشتند و با تحصن‌هایی خواستار افزایش در حقوق‌های خود بودند.

بیشتر بخوانید: تداوم اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | اجرای همسان‌سازی حقوق ۱۴۰۱ با ۱۰۵ هزار میلیارد تومان

البته اخیرا طرح‌هایی هم برای افزایش حقوق بازنشستگان مطرح شده است. یکی از این طرح‌ها همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌هاست که تاکنون اجرایی نشده و گفته می‌شود که احتمالا بعد از عید اجرا شود. همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز از افزایش حقوق بازنشسته‌ها با طرح‌های بیمه‌ای خبر داد که این طرح هم فعلا مسکوت مانده و جزئیاتی از آن در دسترس نیست.

پیگیری‌ها از نمایندگان مجلس حاکی از آن بود که حقوق بازنشستگان به حداقل ۵میلیون تومان خواهد رسید.

دیروز نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، گفت: حداقل حقوق شاغلان در سال آینده ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و حداقل حقوق شاغلان و کارکنان در سال آینده پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حداقل حقوق بازنشستگان نیز پنج میلیون تومان خواهد بود.ی یادآور شد: کمترین رقم در میان حقوق های پایین ۶۰ درصد و بالاترین رقم در میان حقوق های بالا ۱۰ درصد خواهد بود که در بحث بودجه با افزایش روبرو خواهد شد.وی توضیح بیشتری درباره افزایش حقوق و روش این روش نداد همین مساله سردرگمی افراد را به دنبال داشته است 

از طرفی دیگر قرار است همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها از سال آینده آغاز شود و با اجرای همسان‌سازی نیز حقوق بازنشستگان نیز مانند معلمان که در طرح رتبه‌بندی افزایش حقوق داشتند، افزایش خواهد یافت. حال در اینجا یک سوال مطرح است؛ حقوق بازنشسته‌های فرهنگی با رتبه‌بندی افزایش دارد و یا همسان‌سازی؟

کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال گفت: حقوق بازنشستگان فرهنگی با طرح همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها افزایش می‌یابد. طرح رتبه‌بندی برای افرادی است که در حال حاضر مشغول به کار هستند. در نتیجه بازنشسته‌های فرهنگی برای افزایش حقوق باید منتظر اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان باشند و طرح رتبه‌بندی تاثیری در حقوق آنان نخواهد داشت.

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق ۱۴۰۱ بودجه مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه ۲۵ بهمن) در نشست خبری درباره لایحه بودجه سال آینده، اظهار داشت: منابع و مصارف این بودجه ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان است که دولت برای آن اعتبار در نظر گرفته است.

به خاطر اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط دولت و براساس آمارهای رسمی سازمان برنامه و بودجه، متوسط حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در سال گذشته و امسال، مجموعا ۱۲۰ درصد و متوسط حقوق بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی در همین دوره زمانی، مجموعا ۱۳۸ درصد افزایش یافته است.

براساس همین آمارها، دولت برای اجرایی شدن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یا همان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، در سال ۹۹ بالغ بر ۴۵.۵ هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی قرار داده و این رقم در سال جاری به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

در این گزارش با استناد به اینکه منابع پایداری برای این موضوع که هزینه بالایی هم به کشور تحمیل می‌کند، پیش‌بینی نشده است، تاکید شده است: افزایش حقوق بازنشستگان منجر به تشدید کسری بودجه شده از محل ایجاد تورم تامین می‌شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 8769

ارسال نظر